Sv: Spin-off på köpahustråden - att sälja hus.
Att sälja hus är en mardröm enligt min erfarenhet!
Det verkar som om det blir allt vanligare att köpare försöker hävda dolt fel för alla möjliga saker. I min närmsta bekantskapskrets är det tre husförsäljningar där köparen har återkommit till säljaren och hävdat dolt fel. I ett av fallen processade köparen flera gånger utan att få rätt, men det var väldigt slitigt för säljaren. I ett annat fall hade säljaren tecknat s.k. "dolda fel-försäkring", men det visade sig att försäkringen hade väldigt många undantag! I det fallet åkte säljaren på att betala en hel del, för ett fel som den inte hade den blekaste aning om (fukt i en vägg, som inte hade märkts tidigare, men som visade sig när köparen rev väggen vid renovering).
Det tredje fallet gäller mig själv.
Hela husförsäljningen var hemsk. Eftersom jag har haft väldigt dålig erfarenhet av mäklare vid alla tidigare bostadsköp/-försäljningar, så ville jag försöka vara noggrann vid valet av mäklare när vi skulle sälja vårt hus. Jag kallade in flera olika mäklare, och hade skrivit iordning ett gäng frågor som jag "förhörde" mäklarna med. Utifrån hur professionella mäklarna verkade vara valde jag ut en av dom. När huset inte blev sålt efter första visningen, trots att det varit väldigt mycket folk där, blev mäklaren som förbytt. Hon började hävda att vårt hus var osäljbart och var väldigt negativ och betedde sig närmast hysteriskt. Hon sa att vi måste dumpa priset på huset och sälja det nya hus vi hade köpt. Då låg ändå vårt hus i ett område som normalt sett inte är svårsålt, och vi låg redan ganska lågt i pris...
Det var uppenbarligen ett stort intresse för huset, för mäklaren hade många omvisningar och privatvisningar, men det var ingen som ville köpa huset. Tillslut började vi undra vad mäklaren sa vid visningarna, om hon kanske skrämde bort köparna?.... Med tanke på hur negativ hon var när hon pratade med oss så fanns det definitivt en risk, för om hon var bara en tiondel så negativ när hon visade huset så skullle hon skrämma bort alla köpare. Vi funderade nästan på att leja några bekanta att låtsas vara spekulanter, bara för att se vad hon sa.
Det gick så långt att hon frågade mig vad hon skulle göra med alla intressenter som kontaktade henne och var intresserade av visning, för "huset är ju ändå osäljbart". Det var fruktansvärt. Och vi satt ju fast i ett tremånaders kontrakt med mäklaren och fick inte ge uppdraget till någon annan under den tiden. Tillslut orkade hon inte ens visa huset längre, utan frågade om vi inte kunde visa det själva. Och den första spekulant vi visade huset för köpte det direkt! Trots detta skulle mäklaren ha full ersättning (vi ifrågasatte detta och hänvisade till vilket uruselt jobb hon gjort, men hon vägrade lyssna på det).
Då hade mäklaren ändå "bränt" objektet så pass och övertalat oss att sänka priset så att vi "förlorade" närmare en halv miljon mot vad alla mäklare från början värderat huset till...
Vi fick senare höra ryktesvägen att mäklaren hade flera andra missnöjda kunder och att mäklaren hade sjabblat bort flera objekt på nästan samma sätt.
Efter något år kontaktade köparna oss och hävdade dolt fel för att det läckt in i ett tak - något som aldrig hänt oss på de år vi bott där. Vi var tvungna att ta fram massa dokument, skriva på papper, åka ut till köparna och ha ett möte, mm. Vi hade dock en "dolda fel-försäkring", och efter vi hade gjort det första jobbet tog försäkringsbolaget över och köparen fick avslag på sina ersättningskrav. Som tur var för oss så valde köparen att inte dra processen vidare. Men det var fruktansvärt jobbigt innan belsutet kom, och oron kommer ju att ligga och gnaga tills dom 10 åren har gått.
Dessutom lyckades försäkringsbolaget skriva in vår adress i sina system på något konstigt sätt så att dom skickade ut flera brev med dolda fel-ärenden till oss. Varje gång fick vi hjärtat i halsgropen innan vi insåg att fallet gällde någon annans hus...Suck!
Enligt alla råd vi har fått är ett hus med friskrivningsklausul osäljbart, eller säljs till kanske halva priset.
Jag hoppas verkligen att jag slipper ett till husförsäljningshelvete!!