Spin-off på foderdiskussion

Iser

Trådstartare
Jag sitter precis uppe i en diskussion om foder med en foderkonsult, som jobbar åt ett foderföretag (vilket är oviktigt - en del kanske kan gissa sig till det).

Diskussionen handler om min fånghäst, som nu 10 månader efter anfallet har sats i gång lite grann med promenader på 30-60 minuter (nästan) varje dag. Som de flesta har upptäckt är höet proteinfattigt i år (jag har en kvot på 4,4:() och därför har jag frågat vad denna konsult skulle rekommendera ur deras sortiment för att få upp kvoten (jag hittade nämligen inget lämpligt i deras sortiment själv och blev därför nyfiken på hur de resonerade).

Jag kommer säkert att följa upp med fler påståenden i denna tråd allt eftersom diskussionen framskrider, men här har jag de första påståenden, som jag gärna skulle höra er mening om.

Finns det någon riktighet i detta eller är försäljningsknep?

1) Mängden protein i hö ska inte vara för hög, då hästar kan bli feta på detta. Det är viktigt att det är lagom med protein, för att den ska kunna få i sig så mycket hö som möjligt utan att bli feta. Hästar blir mestadels feta av fruktanet i höet.

Jag håller med om att proteininnehållet ska vara lagom, men det är som sagt för lågt, så det är inte där problemet ligger. Jag trodde det var förtrinsvis energin de blev feta av - inte fruktanet???:confused:

2)[B]Det är inte procenten protein som är avgörande för hästen. Utan antalet och kvaliteten av proteinet, som avgör om hästen har tillräckligt med byggstenar[/B]

Jag vill mena att måttet omsättningsbar protein, bör vara det som säger hur bra kvalitet proteinet har, dvs hur mycket hästen kan tillgodogöra sig. Eller finns det något mer mått som jag har missat?:confused:

3) Hon rekommenderar ett grovfoder de säljer med värdena 61 smrp och 10,51 Mj, för att hon menar att hästar sättar gott om muskler med detta foder, som har hög kvalitet på protinet. Trots att hon inte känner til min höanalys är hon säker på att 1 kg/dag av detta kommer att göra underverk.

Min fråga: hur kan ett grovfoder med kvot 5,8 göra underverk på en häst som behöver sätta muskler?:confused:
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

1) Mängden protein i hö ska inte vara för hög, då hästar kan bli feta på detta. Det är viktigt att det är lagom med protein, för att den ska kunna få i sig så mycket hö som möjligt utan att bli feta. Hästar blir mestadels feta av fruktanet i höet.

Jag håller med om att proteininnehållet ska vara lagom, men det är som sagt för lågt, så det är inte där problemet ligger. Jag trodde det var förtrinsvis energin de blev feta av - inte fruktanet???:confused:

På sätt och vis är det rätt. För mycket protein "omvandlas" till energi. Men det är knappast denhuvudsakliga orsaken till fetma. Fruktan är en kolhydrat, kan ge fetma i stora mängder.

2)Det är inte procenten protein som är avgörande för hästen. Utan antalet och kvaliteten av proteinet, som avgör om hästen har tillräckligt med byggstenar

Jag vill mena att måttet omsättningsbar protein, bör vara det som säger hur bra kvalitet proteinet har, dvs hur mycket hästen kan tillgodogöra sig. Eller finns det något mer mått som jag har missat?:confused:

Proteinkvaliteten är avgörande. Omsättbar protien anger inte kvalitet, utan bara att det finns protein i en viss mängd. Aminosammansättningen redovisas inte, det skulle bli alldeles för dyrt.

3) Hon rekommenderar ett grovfoder de säljer med värdena 61 smrp och 10,51 Mj, för att hon menar att hästar sättar gott om muskler med detta foder, som har hög kvalitet på protinet. Trots att hon inte känner til min höanalys är hon säker på att 1 kg/dag av detta kommer att göra underverk.

Min fråga: hur kan ett grovfoder med kvot 5,8 göra underverk på en häst som behöver sätta muskler?:confused:

Försäljningsknep! Om deras foder har bra sammansättning kan det säkert vara bra, men att säga att det är bättre än ett foder där man inte känner sammansättningen är bara båg.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

På sätt och vis är det rätt. För mycket protein "omvandlas" till energi. Men det är knappast denhuvudsakliga orsaken till fetma. Fruktan är en kolhydrat, kan ge fetma i stora mängder.

.

Dock kostar det att omvandla protein till energi. Hur mycket det kostar tycks vara individuellt, men för vissa hästar kostar det mer än det ger, dvs en hög proteinhalt gör att de går ner, då det går åt MER energi att omvandla än vad de kan utvinna. Gäller dock inte alls.

Vad gäller vad man blir tjock av så precis som för människor så för mycket kalorier OAVSETT var de kommer ifrån (potatis eller godis är sak samma) ger fetma. Fruktan/andra sockerarter är inte värre för en normal häst än vad samma mängd kalorier från något annat är. För en insulinresistent häst däremot är det ju lite annorlunda.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Det beror mycket på proteinet också. Dessutom innebär ett proteinöverskott en extra belastning för kroppen. Så att ge för mycket protein i hopp om viktnedgång.. Nja det är inget jag skulle rekommendera.

Givetvis är det inte fruktan enbart som ger fetma, och inte i små doser. Det är, som vi är överens om de flesta är i världen, ett för stort intag som gör det.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Nej, som medveten bantarmetod är det högst vanskligt, men finns mer än en som stått med lättfödda saker, fått ett grovfoder med hög kvot och sett att de håller hullet nere bättre den vintern.

För svårfödda är det ett välkänt faktum det där att för mkt protein kan ge motsatt reaktion på hullet mot önskat (dvs nedgång), just för det kostar mer än det ger. Men där det tycks vara individuellt, och 'som vanligt' så är de de som behöver det minst som tycks vara mest benägna..
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Kul diskussion!

Många har svårt att förstå att energimängden i ett foder är den totala mängden energi som detta foder innehåller, omräknat till den andel som hästen kan tillgodogöra sig. Dvs om du har ett grovfoder med tex 9 MJ/ kg så spelar det sedan ingen som helst roll om det innehåller 50 g smbrp eller 90 g. Energimängden i fodret är densamma dvs 9 MJ. Så det är alltså ointressant. Jag skulle nog snarare tycka på ngt sätt att ju mer proteiner det innehåller desto mindre energi blir det över till fettomvandling eftersom risken blir större för ett proteinöverskott som AW och S redan diskuterar. Men analysen tar inte hänsyn till det.

Hur stor andel av omsättbar energi fruktanerna utgör varierar antagligen ganska mkt mellan olika grovfoder eftersom fruktanhalten tycks ha en förmåga att göra det. Men det är ju inte därför som det är farligt med fruktan till en fånghäst.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

På sätt och vis är det rätt. För mycket protein "omvandlas" till energi. Men det är knappast denhuvudsakliga orsaken till fetma. Fruktan är en kolhydrat, kan ge fetma i stora mängder.
Men som Forest säger, så borde ju den mängden omsättningsbar energi, som finns i fodret även innehålla energin som går att utvinna ur proteinet. Eller har jag fattat fel nu?


Proteinkvaliteten är avgörande. Omsättbar protien anger inte kvalitet, utan bara att det finns protein i en viss mängd. Aminosammansättningen redovisas inte, det skulle bli alldeles för dyrt.

Men ändå! Kan sammansättningen vara så oerhört bra, så att et kan väga upp den proteinbrist som blir i ett grovfoder, som har kvot 4,4, när det grovfoder hon pratar om bara har kvot 5,8? Kommer man inte bara att tillföra en oerhört stor mängd energi i försök att komma upp i rätt mängd protein? Isf skulle man väl fodra enbart med deras grovfoder, men det finns det knappt någon som har råd med tror jag.

Försäljningsknep! Om deras foder har bra sammansättning kan det säkert vara bra, men att säga att det är bättre än ett foder där man inte känner sammansättningen är bara båg.


Ska jag förstå det så att hon kan ha rätt i det hon säger, men att det är väldigt förenklat?
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

KL

Kul att ni hängde på. Jag ska skicka i väg ett mail till henne i dag igen, då kanske det blir mer att diskutera sen.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Förresten en annan sak jag undrade över, som hon skrev var mineralerna.

Jag har medvetet inte skrivit mina hövärden till henne, för att jag lite av kuriosa ville kolla om hon själv skulle fråga.

Men hon vet hur mycket jag ger utav deras foder. Men utan att veta mer än så sa hon att han inte får tillräckligt med vitaminer och mineraler med den foderstaten och föreslog något av deras mineraltillskott till honom.

Jag har räknat på hippocampus och enligt dom får min häst med denna foderstat sina behov täckta och mer till. Det enda som fattas är selén, resten är i stort sett lite för högt och lär ju egentligen bara bli högre om jag tilsätter något proteinfoder med.

Jag kan förstå om hon menar att han har ett extra vitamin- och mineralbehov nu, kanske pga han ska sättas i gång efter lång tids stillastånd, samt försvagade hover, men jag vet inte om det överhuvudtaget är så? Och har också svårt att se hur hon så tvärsäkert ska kunna veta det med så lite fakta.

Jag har inte heller upplyst om hur mycket motion han får.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Om proteinsammansättningen i ett fodermedel är bättre än i ett annat ger det bättre resultat, så att säga. Linfrö- och rapskaka till exempel, de innehåller ungefär lika mycket protein men rapskakan har en mycket mer gynnsam sammansättning.
Om fodret innehåller för lite protein är det för lite oavsett sammansättning.
En "normal" häst klarar av att få i sig mer energi än vad tabellerna säger.
Ja, energin på analyssedeln visar all omsättbar energi. Beroende på analysmetod kan det därför se lite olika ut trots att man analyserar samma parti. Man ska inte lita blint på analysen utan tänka på att det är en differens på +/- 10-25% beroende på vad som analyserats och hur.

Ang. mineralerna, hon vill sälja! Det är det som är hennes jobb. Jag har bara träffat en enda foderrådgivare som inte försökt sälja in sitt foder, alla andra har rekommenderat kilovis av olika pelletar och blandningar..
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Smältbart protein är och förblir smältbart protein. Och två foder med samma halt smältbart protein ÄR exakt likvärdiga. Däremot så Sverige är rätt ensamt om att kolla på smältbart, utomlands kollar man bara på råprotein, och DÄR är det en helt annan femma. Två foder med exakt samma mängd råprotein kan ha HELT olika del smältbart - där det ena kan vara mycket bättre än det andra.

Men smältbart protein är och förblir smältbart protein, och ett foder med lägre smältbart kan inte vara bättre än ett med högre smältbart. Och har de samma mängd är de likvärdiga. Givetvis som alltid med undantag för individuella skillnader i upptag osv.

Lite spinoff men det kluras en del just nu om inte hästars förmåga att utvinna protein är bättre än man trott, och ponnyers förmåga är ÄNNU bättre.

Samma sak med MJ som Forest sagt flera gånger. I Sverige när vi anger MJ så är det TOTALA mängden MJ hästen kan utvinna, dvs inklusive det från proteinet. Det enda som inte tas hänsyn till är kostnaden att omvandla protein - dvs ett foder med 8 MJ och 48 gr SRP och ett foder med 8 MJ och 80 gr SRP så finns det en risk att foder nummer två i slutändan bara ger hästen 7 MJ/kg, för det kostar 1 MJ att ta hand om ett ev proteinöverskott (beroende på giva). DET tar inte analyserna hänsyn till. Och DET tycks även vara väldigt individuellt.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Smältbart protein är och förblir smältbart protein. Och två foder med samma halt smältbart protein ÄR exakt likvärdiga.

Under förutsättning att behovet av de essentiella aminosyrorna tillgodoses.

Det är ju ganska märkligt att foderrådgivaren är tvärsäker på att det ska räcka med en viss mängd av det foder hon ska sälja utan att veta ngt om resten av foderstaten om jag förstod det rätt.

Men inte särskilt förvånande i och för sig.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Helt sant ang aminosyror, tack.

Men är inte det ganska klassiskt 'foderförsäljare'. Att X kg av deras foder kommer göra underverk. Tyvärr syns ju lite samma även bland hästägare, bara läsa på buke, någon tycker (utan grovfoderanalys) att min häst har dålig hull/dåliga muskler/dålig ork/matt päls/osv och minst hälften tycker 'ge ditt och datt, det ger jättefint hull/muskler/päls/ork/osv'. Den andra halva brukar tycka analys och se vad som saknas, och sen ev ett exempel på vad som fungerat bäst för dem när/om de behövt extra protein/extra MJ/etc.

I år när Agrilab är så billiga, så 1 hink/burk/säck av nästan VILKET tillskott/foder/preparat som helst är lika dyr eller dyrare som en analys. Men folk köper gärna 3 tillskott, men ingen analys, förstår det inte.

STod faktiskt och tänkte på det när jag köpte en hink Diamond V (avdödad foderjäst) till Disse. Nu vet jag ju vad jag vill ha den till (hjälpa magen lite på traven under antibiotikakuren), men läser man på hinken så är det knappt någon HEJD på allt 'braigt' med det, och hästarna kommer minsann utnyttja fodret bättre och och och *himlar med ögonen* Den kostade ca 250 spänn - dvs som en analys. Och jag är helt övertygad om att mer än en med tunn häst köpt en hink pga 'utnyttja fodret bättre', för samma pris som en analys, utan att ta reda på VAD som finns ATT utnyttja övht i fodret.

Vi hästägare är nog, på gott och ont, ett alldeles för lättpåverkbart släkte iom att vi alltid vill hästarnas bästa. Men ibland ser man inte skogen för alla träden..
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Ja, usch ja.. Man kan få hästägare att köpa nästan vad som helst, bara det inte har någon bevisad effekt :p
Har träffat mycket ko-människor som skrattar åt oss hästägare och våra tillskott till höger och vänster. Ju fler små burkar och pytsar ju bättre, inte sant?

Egentligen ska jag väl inte säga något, jag tycker det är väldigt roligt att greja med sånt där. Jag älskar att köpa foder, både till hästen och katten! Men sen kommer den lilla detaljen att man ska betala också, då är det mindre kul..
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Däremot så Sverige är rätt ensamt om att kolla på smältbart, utomlands kollar man bara på råprotein, och DÄR är det en helt annan femma. Två foder med exakt samma mängd råprotein kan ha HELT olika del smältbart - där det ena kan vara mycket bättre än det andra.

Hon jag pratar med är ju dansk och fodret är egentligen tyskt så det kan ju hända att de olika begrepperna rörs i hop lite i diskussionen. Hon har inte själv skrivit ut tydligt vilken sorts protein hon pratar om. Men i deras kataloger anger de själva "ford. energi/protein", så jag har antagit att det är det vi pratar.

När hon skrev om protein vs fruktan som leder till fetma, skrev hon att bra värden för grovfoder ca 4% fruktan och 7-9% protein, men om hon menade smältbart nämnde hon inget om. Vet inte om desse siffror säger er något, jag belv mest förvirrat.:confused:
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

När hon skrev om protein vs fruktan som leder till fetma, skrev hon att bra värden för grovfoder ca 4% fruktan och 7-9% protein, men om hon menade smältbart nämnde hon inget om. Vet inte om desse siffror säger er något, jag belv mest förvirrat.:confused:

Vad gäller protein så 7-9% per kg blir 70 - 90 gram/kg. Även om vi antar att det är per kg TS, så blir det rejäla siffror om det är SRP (för hö ca 59 - 75 gr smältbart protein/kg foder), så det är med all säkerhet råprotein hon pratar om där, annars säger hon emot sig själv när hon förordrar låga proteinnivåer.

Fråga henne hur halten fruktan mäts, och vad nivåerna på 'övriga' sockerarter ska ligga på :devil:
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Ja jag insåg det också. Men jag blev så förvirrat först, för att jag trodde vi pratade om smrp.

Har tyvärr redan skickat mejlet, men ska se om jag får möjligehet att fråga nästa gången, för så som det känns nu kommer hon fortsätta svara i gåtor och med antaganden, så det blir nog mycket att förtydliga och prata om efter nästa svar med. Vad är det du förväntar dig om jag frågar detta?

Hur mätts det då?
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Om hon är tyska pratar hon i andra termer än vi. Energin värderas annorlunda i övriga Europa och man räknar inte på smältbart protein. Man kan inte direktöversätta alla värden, i och med att värdingssystemet är annorlunda.

Energin ska inte längre anges i ME (omsättbar energi) utan i NE (nettoenergi, avdrag gjort för träck, urin och värme). Stora delar av Europa använder redan det. Vi ska börja med det här också from 1 oktober, vet dock inte om något hänt än.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Det är just det jag är nyfiken på. Hur halten fruktan mäts. Och hur hon ser på de andra sockerarterna. Endera får du ett svar som vi lär oss något av (dvs jag vet inte 'svaret') eller så har personen snöat in på 'rädslan' för fruktan och har eg inte riktigt koll på vad hon pratar om ;)

Man kan ju analysera socker i grovfoder - grejen är att tom från analyslaboratoriet är det svårt att få ett svar på exakt vilka sockerarter/molekyler som är med och inte. Är det allt socker, eller bara vissa av sockerkedjorna (Forest kan det där MYCKET bättre än mig, hon som försökte luska i det mha laboratoriet). Att analysera ENBART fruktan i ett foder känns dels rätt meningslöst i sammanhanget ni diskuterar, och borde också vara ganska knepigt. Därför jag är nyfiken.

Samma sak ang 'övrigt' socker - anser hon det är irrelevant och i så fall varför, och om hon anser att det ska vara X% blir jag ännu mer fundersam vad för svindyra analyser de gör ;)

Sen begriper jag inte alls vad sockret har med det hela att göra när det gäller en häst som inte är insulinresistent. Man blir inte tjockare av 1 kalori från socker jämfört med 1 kalori från potatis. Däremot kommer man må olika bra, få i sig olika mycket av det man i övrigt behöver osv, men 'tjockhetsmässigt' är det sak samma så, så begriper inte riktigt sockrets eller fruktanets relevans. Visst din är en fånghäst, men det är helt orimligt att den kan äta i sig fångutlösande fruktanmängder via grovfoder som är slaget i normal tid och av 'rätt' växter.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Jag tror nästan att jag vet vilket företag det är frågan om.
Jag har också för mig att de går ut med att de har väl utbildade foderrådgivare och att deras foder är baserade på forskningsresultat. Vet du vad den person du har kontakt med för utbildning? Är bara nyfiken..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Senast: Soffan74
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 860
Foder & Strö Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 257
Senast: Antiqua
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp