sasucatu

Trådstartare
Hur högt ska bindringen i en spilta sitta? O hur långt ska repet som dom är uppbundna i vara?

Är tråden fel, flytta gärna.

Sv: Spilta

är inte säker på hur högt, men grimskaftet ska nå ner till ena hörnet när det sträcks har jag fått lära mig...

dra det neråt mot ena hörnet fram i spiltan och när det nåt hörnet är det lagom långt :)

Det hände jag med på, men jag köper det inte riktigt (eller så är jag trögtänkt:crazy: ).

Det beror ju på hur bred spiltan är, hur hög hästen är och hur högt bindringen ska sitta. Om jag har en shettis i en storhäst spilta och det går att dra repet ända till hörnet, är det inte ett för långt rep då?

Är jag trög?:angel: :D

Bindringen ska sitta i boghöjd på hästen. Repet ska vara så kort/långt så att hästen inte kan vända sig i spiltan.. Längsen avgöra alltså av storlek på häst, storlek på spilta och hur vig hästen är..

Alltså en shettis i storhästspilta är inte bra.. Kommer att garanterat vända sig och trassla in sig.

Hej!
Se bara till så att hästen har tillräckligt med grimskaft för att den ska kunna ligga ner. Använd en viktkloss så att grimskaftet åker tillbaka när hästen rör sig så att den inte fastnar i det och trasslar in sig....:bump:

Tack för hjälpen! Har fixat spiltan nu, ringen i boghöjd o lagom långt rep för att hon ska kunna ligga. När repet gick attdra ända til hörnet kunde hon vända sig i spiltan, så det var inte så bra denna gång. Klossen är av björk= tung!:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 411
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama