fieldflower77

Trådstartare
Hej
Jag ska bygga eget stall till mina hästar (Kallblod & Shettis) och innan så har vi haft spilta innan de revs och blev ett hörum. Är det fortfarande tillåtet att bygga spilta eller får man bara bygga box? Sofia.

Vad jag vet förbjöds spiltor i nybyggda och ombygda/renoverade stall redan för 15 år sedan.

Spilta får användas men endast för kortvarig vistelse, typ sadling och ryktning, aldrig som permanent uppstallning.

Nix, det är Box som gäller. Allt om det finns på jordbruksverkets hemsida under fliken stallmiljö.

Hej
Jag ska bygga eget stall till mina hästar (Kallblod & Shettis) och innan så har vi haft spilta innan de revs och blev ett hörum. Är det fortfarande tillåtet att bygga spilta eller får man bara bygga box? Sofia.
Skötselspilta och ätspilta får man bygga, men inte spilta som hästen ska stå i över natten så att säga. Har du ont om plats i det gamla stallet kan du kanske bygga en ligghall ute för hästarna och skötselplatser i stallet istället.

Skötselspilta och ätspilta får man bygga, men inte spilta som hästen ska stå i över natten så att säga. Har du ont om plats i det gamla stallet kan du kanske bygga en ligghall ute för hästarna och skötselplatser i stallet istället.
Okej nu vet jag att man inte får bygga. Stallet ska inte vara i det gamla utan det ska bli ett helt nytt! Men nu kommer jag på lösdrift tankar istället

Vad menas med utestall?

Ett stall som är lika kallt som ute, men de har varsin box precis som i ett vanligt stall. Kallas även uteboxar. Sök bilder på google så ser du olika modeller. I vårt stall kan vi ta bort mellanväggen så att det blir en jättestor box. Men vi valde att sätta upp den i vinter då vi upplevde att gammel ponnyn inte gärna gick in därmed unghästen

Ok
Ett stall som är lika kallt som ute, men de har varsin box precis som i ett vanligt stall. Kallas även uteboxar. Sök bilder på google så ser du olika modeller. I vårt stall kan vi ta bort mellanväggen så att det blir en jättestor box. Men vi valde att sätta upp den i vinter då vi upplevde att gammel ponnyn inte gärna gick in därmed unghästen
Ok nu förstår jag vad du menar

Man måste inte ha samma antal boxar som hästar vid lösdrift, ligghall ska hålla föreskrivna mått för de hästar som vistas i hagen. Sjukbox ska finnas tillgänglig vid alla typer av lösdrift, och den ska vara uppvärmningsbar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Blyger
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama