Spilta eller box?

J

JusticeGirl

Satt och fundera här om dan på vad folk föredrar.. Spilta eller box till sina hästar?

Själv föredrar jag box. Känner mig otrygg med att gå in till en häst som har baken till. Och med tanke på att hästar inte kan se rakt bakåt så känns det bättre om hästen i fråga kan vända sig om och komma fram till mig.

Kommer ihåg tiden jag gick på ridskola. Där stod alla hästar i spilta.. Tycke så synd om dom att dom inte kunde gå runt lite. Dom som står inne så många timmar om dagen, när dom inte är ute på lektion..

Varför har man spilta på ridskola? Är det för att kunna utnyttja utryme så man får plats med fler hästar? Tycker man läser ofta om folk som har problem med hästar som står i spilta..

Vad tror ni??

Sv: Spilta eller box?

JusticeGirl;13733682 begin_of_the_skype_highlighting13733682end_of_the_skype_highlighting skrev:
Satt och fundera här om dan på vad folk föredrar.. Spilta eller box till sina hästar?

Själv föredrar jag box. Känner mig otrygg med att gå in till en häst som har baken till. Och med tanke på att hästar inte kan se rakt bakåt så känns det bättre om hästen i fråga kan vända sig om och komma fram till mig.

Kommer ihåg tiden jag gick på ridskola. Där stod alla hästar i spilta.. Tycke så synd om dom att dom inte kunde gå runt lite. Dom som står inne så många timmar om dagen, när dom inte är ute på lektion..

Varför har man spilta på ridskola? Är det för att kunna utnyttja utryme så man får plats med fler hästar? Tycker man läser ofta om folk som har problem med hästar som står i spilta..

Vad tror ni??

tror nog dom flesta föredrar box. jag gör det för hästens bästa men själv har jag inget emot att sköta hästen i spilta.
jag har bara sett spiltor på ridskolor. och det är nog just för att dom vill utnyttja utrymme.
en sak jag alltid undrat är varför man vänder hästar som står i spilta, de måste ju va hemskt obekvämt å vända sig på så litet utrymme. :P

Senast ändrad av en moderator:

Man måste inte vända hästen det går ju att backa ut också. Och nu är det ju en ny regel att hästar inte får stå i spilta mer än max 16 timmar per dygn, det är ju en förbättring mot tidigare. Dessutom får man inte bygga spiltor om de är avsedda för dygnsvila längre.

Spiltor kan vara bra om man tex har en lösdrift då är det mycket praktiskt att kunna binda upp alla hästar och ge kraftfoder och kunna sköta om dom när de står uppbundna. Då brukar det kallas för ätspiltor och hästarna står alltså uppbundna en ganska kort tid.

ja, det var det jag menade att det är bättre att backa ut.
sen är det ju inte alla hästar som tål att stå i spilta heller.

Jag tycker absolut att alla hästar ska lära sig att stå uppbundna som i spilta (idealet vore kanske att alla hästar gick på lösdrift som unga, och där automatiskt lärde sig stå uppbundna i o m ätspilta), men jag tycker inte att någon häst ska behöva leva i spilta. Det är så vansinnigt onaturligt för ett flyktdjur som är konstruerad att vandra över markerna i jakt på föda, att stå uppbunden och där allt händer bakom.

Nej, fram för bortskaffandet av spiltor och ge våra hästar ett drägligt liv.

lära sig stå uppbunda som i spilta? varför då?
dom flesta hästar kan så uppbundna, helt normalt?

Min erfarenhet är att människor föredrar oftast box till sina hästar, men långt ifrån alla hästar gör det. Jag har själv en häst som stressar upp sig helt otroligt instängd i en box. Men som är lugn som en filbunke i en spilta, man behöver inte ens binda upp honom i den utan han står där gärna. Har även haft ett sto i avel som bara ville sto i spilta. Kan säga att det var ett litet h--vete att få in henne i och hålla henne kvar i box även när hon hade föl. Så fort hon fick chansen stack hon in i spiltan.

Jag tror att hästar som tidigare har nämnts ju är flykt djur som lever på öppna slätter kan känna sig mer instängda bakom fyra väggar i en box en med en öppen sida i en spilta. Att de inte upplever att sitta fast i grimskaft lika inkräktande på friheten som fyra väggar runt sig.

Det är verkligen jättemånga hästar som INTE lärt sig stå uppbundna på det sättet. De är vana vid att stå i gången, men börjar tramsa i transporter och när de lämnas obevakade (som i spilta).

Därför tycker jag det är A & O att unga hästar lär sig stå uppbundna (som i spilta).

Har just nu både spillta och box. Våra båda hästar är vana med både och. Men det är nog inte alla hästar som fungerar bra antar jag. Alla hästar är nog inte lämpliga att stå längre stunder. Problemet är ju om dom "kraffsar" med benen så dom kliver i grimskaftet trots kloss. Spilltans fördelar är nog, lätt att mocka ut och att sköta hästen. I boxen får ju hästen röra sig mer. Men det är nog lätt att lura sig själv att hästen kan stå inne mer när man har box. Alla hästar behöver ju vara ute. Har fördelen att välja hur mina hästar ska ha det när det gäller spillta eller box.

Masse;13733812 begin_of_the_skype_highlighting13733812end_of_the_skype_highlighting skrev:
Min erfarenhet är att människor föredrar oftast box till sina hästar, men långt ifrån alla hästar gör det. Jag har själv en häst som stressar upp sig helt otroligt instängd i en box. Men som är lugn som en filbunke i en spilta, man behöver inte ens binda upp honom i den utan han står där gärna. Har även haft ett sto i avel som bara ville sto i spilta. Kan säga att det var ett litet h--vete att få in henne i och hålla henne kvar i box även när hon hade föl. Så fort hon fick chansen stack hon in i spiltan.

Jag tror att hästar som tidigare har nämnts ju är flykt djur som lever på öppna slätter kan känna sig mer instängda bakom fyra väggar i en box en med en öppen sida i en spilta. Att de inte upplever att sitta fast i grimskaft lika inkräktande på friheten som fyra väggar runt sig.

så kan det säkert vara. vet också hästar som blivit oroliga i boxar, fast vet dock inte hur dom skulle blivit i spiltor

Jag föredrar box och jag tror att det flesta hästar gör det också då kan dom också vända sig om . Ridskolor har nog spiltor bara för att få mer ut av stallet

Jag föredrar att ha hästen ute dygnet runt..
men iaf, ska han utav någon anledning vara inne på natten så står han i box där han kan gå runt lite..
Ska jag bara sadla och borsta innan ridpasset så står han i stallgången, ibland uppbunden och ibland lös.
Ska jag ex. tvätta ett sår eller liknande så ställer jag honom i en spilta.

Föredrar absolut box. Spilta kan fungera som uppbindningsplats, men en häst ska inte behöva bo i spilta, rörligheten blir begränsad jämfört med box (där rörligheten i och för sig också är väldigt begränsad). Men visst kan det finnas hästar som Masse beskriver, som känner sig trygga i spilta.

Min har nog aldrig fått lära sig. Så fort det är fritt därbak (tex. utan bom i transporten eller vägg bakom ) slänger den sig. Vet inte hur många grimskaft som har gått åt pipsvängen, men många är det.

Jag föredrar att ha hästen ute dygnet runt..
men iaf, ska han utav någon anledning vara inne på natten så står han i box där han kan gå runt lite..
Ska jag bara sadla och borsta innan ridpasset så står han i stallgången, ibland uppbunden och ibland lös.
Ska jag ex. tvätta ett sår eller liknande så ställer jag honom i en spilta.

Ja, utgång dygnet runt föredrar jag med :) Har haft hästen på lösdrift senaste året. Då har dom haft fri tillgång till hö. Tyvärr blev min tös väldigt överviktig, och fick i början av sommaren fång. Så jag vågar inte ha henne på sån lösdrift mer. Det skulle vara om man hitta en lösdrift som fodrar varje måltid ett X antal kg. Men box får duga nu. Hon har låååång konvalisens tid

Hästar är ju vanedjur och trivs med det dom är vana vid oftast, nästan oasvett vad det är och även om det inte är bra för dom.

Så jag föredrar nog helst det som hästen föredrar. Helst stora hagar och stora boxar, helst lösdrift men funkar inte hästen med det så gör den inte.

Visst är inte spilta något man ska ställa hästen i jämt men trivs hästen med det bättre än box så får den stå där.

Box, helt klart.
I en spilta kan de inte ens klia sig eller rulla eller göra nånting annat än att stå och stirra åt samma håll. Ja, och åt sidorna då.
Min förra häst vart jätteolycklig när jag provade ställa honom i spilta och inom en kort stund hade han börjat krångla in sig i grimskaftet.
(Men han åkte transport helt utan problem.)

På ridskolan där jag rider står ponnierna i spilta och hästarna i box. Givetvis får man ju några extra stallplatser iom spiltorna, men största fördelen har jag fått höra är att mockningen går så mycket fortare. I en box kan man ju i värsta fall få gräva runt och leta en hel del vilket tar tid.

Det är även lättare för barnen att hantera ponnierna då de vänds med huvudet utåt inför lektion så att de lätt kan gå in och ut och göra i ordning dem (slipper gå in bakom ponnierna). En häst som vaktar sin box tex kan vara svårare att gå in till eftersom den inte sitter fast och kanske vänder baken till, inte så kul för en orutinerad.

Hos oss går det bra och ponnierna verkar trivas.

KL

Lösdrift är det enda alternativet för mig. Jag gillar inte instängda hästar som är djur som är gjorda för att röra sig mycket och äta mer eller mindre dygnet runt. Att hästarna själva kan få göra valet av att vara inne eller ute och när de ska äta är självklart för mig. Att välja alternativ efter vad som innebär minst jobb och tar minst tid är inte en godtagbar anledning tycker jag. Dessa underbara sjur som snällt anpassar sig efte våra idéer är värda det bästa tänkbara utefter hur de lever naturligt och därmed efter vilka behov de har.

Hej!

Jag föredrar box till min tjej, mest för att jag misstänker att hon inte skulle gilla spiltan (något bakskygg- vi jobbar på det, och har dessutom mycket svårt att hajar det där med "löpande grimskaft". Sätter jag fast henne i väggen med löpande grimskaft slutar det alltid med att hon står med nosen i väggen och inte "vågar" röra på huvudet- hon sitter ju fast!!!).

Jag gillar tanken på att hästen kan röra sej mer i box, men gillar som någon annan lösdrift allra bäst.

/Lavinia, som inte är negativ till spiltor så länge lång utevistelse i hage finns att tillgå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar