Spiktramp..tror ni jag behöver vara orolig?

MalinM

Trådstartare
I går när jag kom till stallet fick jag veta att min häst var halt på höger bak så jag gick raskt ut och hämtade in honom från hagen!Han var inte halt när jag hämtade in honom men inne i stallet visiterade jag igenom honom och hittar en spik i hoven på honom:crazy: "Tur" i oturen satt den inte mer än 1- 1½ cm in i strålen ganska långt bak typ där ballen går över till strålen..hoppas ni förstår..

Ringde min vet direkt som inte trodde att det skulle vara ngn fara då det inte var ngt djupt tramp men sa åt mig att tvätta ordentligt med jodopax och lägga jodopaxomslag runt hoven vilket jag självklart gjorde. Tempade honom också och han hade igen feber, dock så ömmade han när jag tryckte på honom och han var lite svullen precis vid karleden och en liten bit upp mot kotan så jag lindade honom på båda bak..

Idag la jag om hoven på nytt och tog en spruta med jodopaxlösning för att spruta rent själva hålet en sån där liten 5 ml spruta men fick inte ens in hälften av vätskan i hålet innan det blev ett sånt tryck att jag fick allt i ansikten istället, så det är nog inget som är punkterat i alla fall.. ingen feber idag heller och svullnaden har gått ner nästan helt och han är helt ren i sin gång.. Doch vet jag att man ska ta spiktramp på största allvar då det kan få förförliga konsekvenser.. Gossen kommer få stå inne med jodomslag hela helgen sen får jag se hur det ser ut.. han får väl nästan ha ett omslag när han är ute oxå eller vad tror ni?

Sv: Spiktramp..tror ni jag behöver vara orolig?

Det är säkert ingen fara om veterinären inte tycker det men jag hoppas att hästen har fått stelkrampsspruta, annars kan det vara läge för det (fast det kanske är för sent nu).

Jag har hört folk som fått ta bort sina hästar efter spiktramp för att spiken hamnade dumt/djupt men då har jag för mig att symptomen kom mycket tidigare.

Lycka till!

Ja han är stelkramps vaccinerad... Har oxå hört riktigt otäcka historier därför blir man hemskt orolig:crazy:

Men med tanke på att han stöttar på hoven och inte har feber osv och att svullnaden håller på att ge med sig så verkar det ju ok..just nu i alla fall...

Hur gick det med din kuse? Har själv precis upptäckt ett spiktramp på min kuse, hon var för övrigt väldigt hispig idag - svårt att veta om det berodde på spiktrampet eller på smällare från Valborgsfirande...

Vore kul att höra om "solskenshistorier" beträffande spiktramp - känner mig ganska spadrig efter upptäckten... (Jag fick ju tampas med en hovböld i höstas - som lyckligtvis gav med sig.)

Min häst trampade in en plåtspik 1 -1 ½ cm någon cm ovanför strålspetsen, i sulan.

Jag hittade henne i hagen med 39 graders feber, svettig och andfådd som hon just sprungit ett lopp:crazy: Ut med spiken, prata med vet och hålla noooooga koll på temp. Hämtade ut penicillin och smärtstillande., gick ute med jodopaxomslag.
Hon blev haltfri så länge hon gick på smärtstillande, sen lika halt igen och feber. Ny omgång penicillin/smärtstillande.
När den kuren var över var hon fortfarande lite halt.

Hovböld utvecklades men hade satt sig under strålen så vet fick karva och karva och fick fram ett par droppar var. Kom tillbaka ett par dagar senare och fick upp lite mer av strålen och lite mer av bölden.
Mer jodopaxomslag. Häsen dynghalt.:( då kom oron om att det blivit skada i strålbensbursan. Vet på klinik tyckte att spiken satt sig på nästan bästa möjliga ställe, det är värre om den sitter längre bak.

Någon dag tog hon av sig omslaget i hagen, då hade ´fettkudden i hovet trängt ut och buktade någon ½ cm. I med kompress för att trycka tillbaka så att det skulle kunna bildas nytt horn. Hästen fortfarande halt.
Hovslagaren kom. gick med hästen med komprss i , - halt. Av med omslag, ur med kompress.- ohalt! Alltså kompressen som tryckt så hon fick ont! , På med sula och glad häst som äntligen var fri efter ett helvete som varat i över en månad!

Mitt tips är att kolla noga på bilder och prata med vet, det finns många sköra delat som inte sitter så djupt in, 1 ½ cm kan räcka gott och väl. Beroende på när vacc gjordes kan det behövas en stelkrampsbooster (många vet vill ge det för säkerhets skull i alla fall)

KL

Man ska inte glömma att prata med hovslagaren! Om den inte är behörig så får den samarbeta med vetrinären.

Min första tanke idag är att ringa hovslagare så fort det är nåt med hovarna, därefter vetrinär om hovslagaren tycker det.

Ptr

Ja, var alltid orolig vid spiktramp.

De säger att man inte ska dra ut den men gör man det så markera ingången med en vattenfast tusch. Ta temp, se om hästen är svullen, visiteringstång eller dyl är bra att kolla hoven med och se om den kan trava på asfalt utan att vara halt.

Det är alltid lurigt m spiktramp, har själv haft 2 st. Ena i var en stor byggspik som var böjd o vi trodde att den inte gått in hela vägen men det hade den. Sen har den kommit ut o blivit böjd.

Få spikar är ju bara 1 cm långa, så hade denna blivit böjd med? eller hur vet du att den bara gått in så kort?

Sen var det en söm som lossnat o gått in i hoven, även den ngt böjd men hade gått in långt.

Båda ggr åkte vi iväg för röntgen o rengörning, pga feber o markera lite hälta. Bättre att åka o få det kollat än att det ska bli svårt sen, som tur är har de gått in på "rätt" sätt o man han undvikit det värsta.

Hästen är helt återställd, så vi har haft änglavakt...2 ggr om. :love: Hoppas ni har samma tur i oturen som vi.

Liknande trådar

Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 390
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 674
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 384
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 652
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar