Spiktramp! Hjälp tack.

Diabetikern

Trådstartare
Min häst har på något mysko vis lyckats hitta en spik att trampa på. Hon har sulor i fram och idag när jag tog in henne från hagen så lyckades den gå igenom sulan och upp i hoven.

Har dragit ut den och spolat rent men är det något mer jag behöver tänka på? Har sköljt ur det med lite jodopax och kommer spola ur det imorgon också.

Vår hovslagare kommer ut på onsdag för att slå på en sko på min mors häst och då tänkte jag att han kunde ta sig en kik på min hästs hov. Jag tror inte det ska vara något men man blir ju lite nojjig.

Är det något mer jag kan göra?

Tacksam för alla svar

Mvh Diabetikern

Sv: Spiktramp! Hjälp tack.

Det låter ju inte bra..

Min häst fick ett sk "spiktramp" ett år sedan, men troligtvis av en vass sten. Det resulterade i en hovbensfraktur!

Har din häst ont? Hur långt in satt spiken?

Har fått lära mig att spiktramp ska tas på största allvar, och jag skulle ta ut veterinär på en gång. Man ska väl undvika att dra ut föremålet själv också om man inte konsulterat veterinär.

Hon stödjer på hoven nu utan problem. Spiken gick in ca 1-1½cm på hovens utsida. Hon haltade knappt märkbart efter att jag spolat ur det.

Hur märkte du att det blev en hovbensfraktur?

Eftersom min häst inte verkar ha ont utav det nu. (kom ju lite blod när vi drog ur spiken men det uipphörde nästan med en gång) och v´var det satt så är jag inte så jätteorolig.
Men jag blir lite osäker på om jag ska försöka hålla det öppet eller om man ska försluta det på något sätt. Sen blir man ju lite orolig så det inte blir någon hovböld av det hela :crazy:

Rent spontant skulle jag nog vilja lägga något slags hovbandage med tex vetflex, hovens undersida erbjuda ju inte direkt en hygienisk miljö.

Hon är grundvaccinerat med stelkramp så en ny stelkramp ska inte behövas, (sitter med vetrinären i telefon nu efter att ha läst här)
Får ringa till hovslagarskolan imorgon bitti och höra vad de säger.

Ska ringa till hovis nu också och höra vad han har att säga.

Tack för er hjälp.

Hovbensfrakturen var inget jag kunde se med blotta ögat, inte ens hovbölden han också hade fått. Men det syntes när vi åkte till klinik och röntgade honom.

Det är inte säkert att din häst fått några men, man vet ju aldrig. Det bästa vore ju att åka till veterinären och kolla.

Jag hade en fodervärd till min häst som gjorde likadant som du, det slutade med att han fick lida det tredubbla tyvärr. Det kan ju bli så mkt skit av en sån liten sak

Nu kommer väl hovis imorgon om jag fattade rätt.
Spola med en massa jodopax och avvakta, så får hovis rycka av sko och sula och ser mer när han eller hon verkar.

Min pålle trampade på en stålkratta(!) Någon klant som glömt den i gräset i hagen...
Jag fick loss den och det blödde lite, men trodde dock inte det var någon fara då hon inte ömmade eller haltade något efteråt.
Sen blev hon blockhalt så det var våtbandage i en vecka och sedan kom veterinären ut.
Som tur är klarade vi oss från hovbölder och sådant.
Så håll rent och lägg våtbandage är mitt råd. In case of...
Max en vecka dock=)
Lycka till!!:)

åh fy.. min förra häst trampade på en spik.....så jag drog ut spiken och ringde vet. dagen efter kom hon och rengjorde hålet ordentligt,sprutade in jod och petade med nåt där i,sen kom hovslagarn å skodde å satte dit en sula. minns inte riktigt hur länge hon stod inne. men iaf...ett tag efter blev hon bra. och jag red som vanligt. tills det hade gått ett år ungefär efter spiktrampet, då började det bli ett sår på ena ballen på henne som inte ville läka. försökte hålla såret rent men det bara växte. sen blev hon halt. Veterinären konstaterade att det var spiktrampet som hade "vuxit ut" igen. det hela slutade med operation och en veckas vistelse på skara djursjukhus, när jag får hem hästen igen är hon gipsad upp till hälften på benet. det var boxvila som gällde hela sommaren.

det var en riktigt hemsk procedur att gå igenom, Så jag hoppas att din häst slipper allt som min häst fick genomgå

Min häst har trampat i sig tåkappan tre gånger och en söm en gång när han tappat skor. Alla gångerna har jag sköljt rikligt med jodopax och tryckt ut blod som renat innifrån. Den gången det var lerigt ute så gjorde jag ett omslag för att hålla rent. Resten av gångerna har det varit snö ute. Sen haft så rent jag kan runt honom. Typ extra spån och undvika gå i bajs på väg till hagen och sånt. Hovis har kommit dagen därpå eller dagen därpå - verkat, kikat hur de ser ut och slagit på en sko igen för att avlasta själva sulan. Ingen gång har det blivit någonting. Hästen blev nästan ohalt med sko på igen och sen promenerade jag två dagar, (ohalt och ovarm efter en dag) sen var allt som vanligt igen. Men ja.. jag vet ju inte riktigt hur det gick till och ser ut för din häst. Men jag skulle inte ha panik om det hände min häst igen. Inte som jag hade första gången iaf :P

usch vad hemskt verkligen viktigt att det inte finns gamla spikar i hagen o så, förr i tiden grävde de ju ner sånt i hagarna och nu kommer det ju upp...så dumt.

Har hästen feber? Är benet svullet? Vid minsta tendens till detta, ÅK TILL KLINIK!

Min häst råkade ut för spiktramp för bara 1½ månad sen, samma dag körde vi henne till djursjukhus där hon fick stelkrampsspruta direkt(Även om hon egentligen inte ska ha förrän nästa år) och antibiotika intravenöst. Hon röntgades för att konstatera var spiken gått in och som tur var hade den precis missat hovbenet, men läget var fortfarande mycket illa.

Vet gav henne inga jätte stora chanser och hon fick stå kvar på djursjukhuset tills det var någorlunda stabilt.(som tur var repade hon sig!)

Hoppas det löser sig för dig iaf! var uppmärksam på "hålet" och kolla tempen regelbundet. Jag skulle även försökt lägga om hoven för att skydda mot smuts.

Liknande trådar

Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 766
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18