Spikmatta - någon som provat?

nyaste

Trådstartare
Någon som provat att använda spikmatta till hästen? Varför började du använda den? Vad blev resultatet? Hjälpte den eller är det bara skitsnack? Tar tacksamt emot alla erfarenheter :)

Sv: Spikmatta - någon som provat?

Har använt spikmatta på olika hästar under lång tid. Används för snabbare återhämtning, avslappning och så vidare. Fungerar enormt bra! 90 timmar karenstid vilket många ej vet :)

Okej. Jag har en gamling här hemma som med jämna mellanrum är stel och styv i rygg, länd & kors. Jag är väldigt noga med att täcka honom ordenligt, för att han inte ska få kallt/drag, och han får också massage.
Fick tipset att börja använda spikmatta på honom, för att få igång blodcirkulation m.m. bättre. Därav min fråga.
Tror du, som har erfarenhet av den, att det skulle hjälpa honom?

Hur använder du den?? lägger man hästen upp och ner??:D
Skämt å sido, vetetusan om den gör så mkt nytta av att bara lägga den på hästens rygg..

själva vitsen med mattan är att det SKA göra ont så endorfinerna börjar jobba och ökar blodtillförseln och påskyndar läkning osv.
Vi människor vet ju varför de gör ont och man är lugn men många människor klarar inte av smärtan som är i början.
För de gör ju fasligt on ti början för att sedan bli varmt i hela kroppen och man blir trött och man verklligen känner endorfinerna jobbar i kroppen=)

Men att utsätta hästar för denna smärta är väl inte riktigt oki tycker jag inte ens om det efter en stund blir skönt..
En häst vet ju inte varför de plötsligt gör skitont på ryggen
Så själva vitsen med mattan är helt bortkastad på hästar man man inte får samma tygnd som på människan.

Här ser du hur man går tillväga.

http://ruborrehab.com/equi/?page_id=86

Sen att det ska göra ONT på människor har jag inte fått till svar när jag frågat. Det ska göra "skön-ont", inte ont. Tar det ONT så ska man lägga något mellan kroppen och spikarna, för att bli van, inte ligga där och plåga sig igenom det.

Dessutom tror jag nog att det blir ett betydlig högre tryck varje gång hästarna rullar sig på t.ex. grus, sand etc, än vad det blir av att använda en sådan här matta. Man ska ju inte TRYCKA in mattan i dem heller.

Senast ändrad:

Här ser du hur man går tillväga.

http://ruborrehab.com/equi/?page_id=86

Sen att det ska göra ONT på människor har jag inte fått till svar när jag frågat. Det ska göra "skön-ont", inte ont. Tar det ONT så ska man lägga något mellan kroppen och spikarna, för att bli van, inte ligga där och plåga sig igenom det.

Dessutom tror jag nog att det blir ett betydlig högre tryck varje gång hästarna rullar sig på t.ex. grus, sand etc, än vad det blir av att använda en sådan här matta. Man ska ju inte TRYCKA in mattan i dem heller.

Som jag trode, man lägger bara på mattan på ryggen påhästen och de ger ingenting tyvärr.

Men visst vill man lägga den på hästen och tro att den blir bra så det skadar ju inte.

Men för att få endorfinernas verkan skulle det behövas att man har ca 20 kilos vikter på ryggen som hänger på mattan!

Jag går helt på din linje. Använder sj spikmatta då och då så det känns helt osannolikt att det skulle funka genom att lägga på ett täcke.

I det här sammanhanget så kommer nog att att tro mer på dom som faktiskt har testat, och inte på de som bara antar saker och ting :)
Hästar är känsliga djur, trots sin storlek, så att man skulle behöva hänga på ca 20 kilos tyngder som du säger, det tvivlar jag på. Då skulle ju knappast någon annan form av "terapi" fungera på dem heller.

Jag lär tro på det först när det kommer seriösa studier som pekar på om det har någon nytta.

Finns ju täcken att använda också, med samma funktion som mattan, framtagen med hjälp av Equiterapeut. Men med den prislappen så..... jaja...

Här var det olika tankar, kul! Men jag lägger ett lite tyngre täcke på och jag anser att det fungerar iom att spänningar släpper. På förra gamlingen var det guld värt då han blev stel i länden. På nya, lika guld värt då han får hjälp med återhämtning.

Mina tankar, upplevelser och min sanning. Ni andra får mer än gärna tycka att jag har fel :)

Tillägg- hästar är mycket känsliga och det behövs INGEN stor tyngd på! Vad kan ett täcke väga som jag lägger på, ca 2-3 kg, fördelat på stor yta... :)

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 174
Senast: Elise4321
·
Mat ..på bulgur och liknande. Provar just nu med parmesan, soltorkad tomat och citron. Men det stod inga mängder där jag hittade det. Det...
Svar
11
· Visningar
390
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Jag har en klassisk, lång "mammakorv" (som de numera kallas). Dvs en lång dunjacka. Den är fylld med 90% ankdun och 10% anfjäder. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 752
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka