Wild Rein

Trådstartare
Vill ha info om Sphynx katten...har någon erfarenhet av denna ras?? Dela isåfall väldigt gärna med er till mig....:)
 
Sv: Sphynx!!!

Vet inte riktigt vad du vill veta, har ingen sphynx själv men har varit lite sugen.. Kolla på nätet, det börjar ploppa upp en hel del uppfödare av sphynx som även har info om rasen på deras hemsidor..

Här är en rasring.
 
Sv: Sphynx!!!

jag har två spyhnx katter. en hane och en hona som båda kommer ifrån elite cats i hälsingland. jag är helt såld på denna rasen. båda mina kisar är super kelna, vackra och trevliga. dom är super mysiga och behöver mycket kärlek. var natt sover dom under täcket hos oss. :love:

kolla gärna på dom på mina hemsida: www.amazingcats.se
kolla under länken mina andra djur.:angel:
 
Sv: Sphynx!!!

Väcker liv i denna tråd!

I framtiden vill vi ha ny katt, hemmet känns liksom inte riktigt komplett utan. Eftersom min sambo är pälsallergiker har han kollat in sphynxen och fastnat för den, utseendemässigt.
Jag skulle dock vilja ha lite mer kött på benen av er som har praktisk erfarenhet av rasen. Har haft devon rex innan och har fått för mig att de är ganska lika i sättet. Mina rexar var inte så "kattiga" i sättet utan ville vara med jämt och överallt och var ganska påträngande, något min sambo kanske inte räknat med :angel:

*Mina gamla rexar ville alltid vara nära. Sova i sängen, sitta på axeln ÖVERALLT (när man gick på toa t ex), ligga i knät, på datorn mm. Är sphynxen likadan?
*Är sphynxen väldigt lekfull? Lättlärd? (tänker typ trick-träning) Mina gamla missar älskade att apportera, hårsnoddar särskilt.
*Hur ofta behöver de badas? Behöver de smörjas in med någon creme? Övrig skötsel?
*Behöver de vara två? Tänker att man jobbar båda två dagtid och de kanske är väldigt sociala och sällskapliga av sig?
*Hur mkt aktivering behöver de? Bor i en hyfsat stor trea med två balkonger. De kommer inte ha möjlighet att gå ut så länge vi bor kvar här då vi bor på 2:a våningen. Dessutom inget säkert område att släppa ut katt i (mkt barn ute, vägar, mopeder som kör race på gårdar osv).

Berätta om era katter och erfarenheter! :)
 
Sv: Sphynx!!!

Väcker liv i denna tråd!

I framtiden vill vi ha ny katt, hemmet känns liksom inte riktigt komplett utan. Eftersom min sambo är pälsallergiker har han kollat in sphynxen och fastnat för den, utseendemässigt.
Jag skulle dock vilja ha lite mer kött på benen av er som har praktisk erfarenhet av rasen. Har haft devon rex innan och har fått för mig att de är ganska lika i sättet. Mina rexar var inte så "kattiga" i sättet utan ville vara med jämt och överallt och var ganska påträngande, något min sambo kanske inte räknat med :angel:

*Mina gamla rexar ville alltid vara nära. Sova i sängen, sitta på axeln ÖVERALLT (när man gick på toa t ex), ligga i knät, på datorn mm. Är sphynxen likadan?
*Är sphynxen väldigt lekfull? Lättlärd? (tänker typ trick-träning) Mina gamla missar älskade att apportera, hårsnoddar särskilt.
*Hur ofta behöver de badas? Behöver de smörjas in med någon creme? Övrig skötsel?
*Behöver de vara två? Tänker att man jobbar båda två dagtid och de kanske är väldigt sociala och sällskapliga av sig?
*Hur mkt aktivering behöver de? Bor i en hyfsat stor trea med två balkonger. De kommer inte ha möjlighet att gå ut så länge vi bor kvar här då vi bor på 2:a våningen. Dessutom inget säkert område att släppa ut katt i (mkt barn ute, vägar, mopeder som kör race på gårdar osv).

Berätta om era katter och erfarenheter! :)

Jag har en Don Sphynx, en gumminaken liten hona. :) Jag har även en bondkatt och en devon rex. Jag är absolut inte expert på sphynxar, eller på hur det är generellt, men jag kan ju berätta om den jag har. :)

Min sphynx är matglad (allt går att lära ut med mat ;)), busig, oblyg och älskar värme! Hon påminner en del om min devon till sättet, men är lite coolare och mer som en hund än en katt. Min devon är lite mer reserverad mot främmande, medans sphynxen helt ogenerat kan hoppa upp i knät på en främling och köra upp nosen i ansiktet på denne, vilt spinnandes. Hon har dock inte alls samma behov som rexen av att pocka på uppmärksamheten hela tiden, hon kan lika gärna ligga i soffan under en filt och slappa i flera timmar. Hon är inte heller fullt lika aktiv som min rex, fast hon hakar gärna på när det rejsas runt i lägenheten. :)

Vad gäller bad och skötsel så duschar jag sphynxen kanske 2-3 gånger per år. Öronen rengörs vid behov, min producerar väldigt lite vax så det blir inte alls ofta. Däremot får hon lite gegga i ögonvrån ibland, det tar jag bort försiktigt med lite mjukt toapapper en gång varje/varannan dag när det bildats. Jag vet inte om det är ett problem Don:en har, det är möjligt att "vanliga" sphynxar inte har så mycket problem med ögonen. Don:en har ju mer mandelformade ögon som kanske ställer till det.

Såhär ser min Don Sphynx ut :)
DSC_0083.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
253
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
310
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
164
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp