Lycanthrope

Trådstartare
Någon här som äger en sådan?

Jag ska skaffa mig en när jag får chansen, de är så charmiga :love:

sphynx.jpg

Sv: Sphynx

Den ser väldigt blå ut, fixad i PS?
Jag har aldrig träffat en Sphynx. Tycker de ser charmiga ut :)

Tycker Sphynx är riktigt coola katter. Men har bara sett live på utställning.

Hej

Jag har 2 sedan ett år tillbaka. Jag har haft många katter genom åren men nu var det första gången jag haft en sphynx. Anledning var att min sambo är allergisk.
Jag måste få säga att de är helt underbara. De är inte som vanlig katter. De är mera en blandning mellan en hund och en siames. De är lika smarta som siameser och lika social men siameser kan var lyniga o elaka ( vissa siameser, vill inte dra alla under en linje ). Där är sphynxen mer godhjärtad och lyssnar till vad du säger.
Jag måste dock varna att det är mycket jobb med dem det första året då de gärna river hela huset och försöker göra det mesta för att driva dig till vansinne (det var ett par ggr som jag var nära att ge bort dem). Man kan också ha oturen att få en en katt som har ett lågt immun försvar. Min ena katt hane (Tonic) är konstant sjuk och vi har blivit stam kunder hos vetrinären eftersom vi är där minst var tredje månad. Medans tjejen (Gin) är lika stark som vilken annan katt som helst. Detta har lett till att jag ofta spenderar kvällarna med att sy katt tröjer eftersom jag har märkt att detta håller Tonics ständiga förkylning på avstånd.

Men har men ekonomin och tid nog för en sphynx så rekomenderat jag dem starkt. Jag är förevigt såld på denna ras.:love:

Sphynxar är härliga katter, även om jag föredrar katter med päls. De har ett supercharmig temperament :) Färgerna kan se lite knepiga ut eftersom det är hudfärgen man ser och inte hårfärgen.
Är man försiktig med drag och kyla när de är små så är de som vuxna inte ett dugg sjukliga och svaga som många tror, men en tröja under vintern och solskydd på sommaren kan vara behövligt.

De kräver lite mer hudvård än korthårskatter, eftersom de behöver badas/tvättas ganska ofta för att bli av med pälsfettet som det ju inte finns någon päls som tar upp.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
230
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
463
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
208
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar