Sv: Spetsar
Varför jag är spetsfrälst

: (Min åsikt byggt på mina erfarenheter!)
Jag tycker att de är väldigt behagliga och trevliga hundar. Ingen direkt skärpa, skulle aldrig svara upp mot en människa, min skulle heller inte göra det mot en annan hund. Visst han kan säga ifrån om den andra är jobbig, juckar eller är allmänt störig, men skulle få för sig att "mucka". Förarbunden utan att vara klängig. Väldigt lättuppfostrad, men ändå påhittig, absolut inte tråkig. Kan läsa av när det är "okej" att busa, och när matte menar allvar.
Kräver ingen vidare aktivering förutom ordentliga promenader (åtminstone en promenad på 1 h + om dagen) (gäller självklart sällskapsspetsar, jakthundar/draghundar är en annan sak) men hänger med på allt från fjällvandring till två timmars lydnadsträning. Lättlärda om man hittar rätt motivering.
Angående skälligheten tror jag det skiljer sig en hel del mellan individer, men också mellan raser. Familjens pom är en notorisk skällare, även ljudkänslig och skäller på både det ena och det andra. Min jappe däremot skäller när jag binder upp honom och går ifrån honom (han kan sitta i bur/ligga kvar på kommando tyst, men icke sitta fast

), och i
sällsynta fall på folk han anser beter sig konstigt. Ibland kan det slinka ur ett enstaka skall om han blir väldigt uppe i varv. I jappens fall har dom väl medvetet avlat bort den mesta skälligheten vad jag förstått, medan den finns kvar hos en del andra spetsraser.
Angående fällningen: Kan inte påstå att jag tycker dom fäller mer än någon annan "fällande" ras typ Aussie, golden, labbe, JRT..Spetspälsen däremot tar du en fuktig trasa och drar över tröjan/soffan/överkastet/stolen och så har du alla pälsstråna samlade i ett nystan som bara är att slänga..
Ett annat stort plus hos spetsarna anser jag är att de oftast är väldigt friska och sunda. Undantag finns, men överlag finns inga extremer som man kan se i andra rasgrupper, med långa tunga öron, korta nosar, små skallar, grunda ögonhålor etc etc
Sedan, självklart:
De är otroligt vackra!
Dock kan jag tillägga att min nästa hund nog inte blir en spets, om jag inte skulle hitta någon från väldigt lovande arbetande linjer, då jag vill ha en hund att syssla med lydnad/bruks med. Vill ha en hund om inte säger "okej jag kan väl göra det för en köttbulle" utan en som verkligen VILL jobba med mig..