Shettisar

Trådstartare
Har en ponny till salu och det var en spekulant här.Hon hade i stort sett bestämt sig,skulle bara hem och prata med sin sambo.Hon sa också att hon ville hämta till helgen.Men hon har inte hört av sig.Varken via mail eller telefon.Nu har jag andra som vill komma och titta,hur länge ska man vänta på att den första spek hör av sig? Ska nämna att allt kändes rätt med denna spekulanten också.Ponnyn funkade kanon med henne och hon tog ponnyn på rätt sätt. :confused:

Sv: Spekulant

skicka ett mail till henne och försök ringa och lämna meddelande och hör hon inte av sig max inom en dag så hade jag inte väntat utan låtit de andra komma och titta . Själv tycker jag det verkar som att hon inte ska ha hästen för helgen är ju snart slut . Kan ju vara så att sambon vägrar-

Ganska enkelt faktiskt, låt andra spekulanter titta på hästen och blir de intresserade och vill köpa så sälj.

Din första spekulant verkar inte seriös, så det finns ingen orsak att vänta på denne.

Tyvärr är det jättevanligt att köpare är jätteintresserade och definitivt vill ha för att sedan aldrig höra av sig igen, häng inte upp dig på henne utan visa hästen för fler, hade hon hört av sig dagen efter hon var där så hade hon verkligen velat ha hästen då hon inte har gjort det så kommer hon med all säkerhet inte att köpa den (vet av tidigare erfarenheter). Så visa du ponnyn för fler spekulanter.

Jag hjälper ägaren till en ponny som står i mitt stall att sälja denne och när de ringer så säger jag som det är. Hästen har en köpare, men om de inte ska ha den eller inte hör av sig, så får de hästen. Det blir ju som ett typ av kösystem.

Jag hade inte hållt hästen om köparen inte lagt handpenning. Hör hon inte av sig är hon troligen inte intresserad.

Låt andra titta, är de intresserade och "rätt" - sälj.

Låt andra spek. komma och titta, det måste finnas mer än en som är "rätt" för din häst och sälj i så fall. Tycker inte att man ska behöva gå och vänta i all evinnerlighet på att dom ska höra av sig och så går man kanske miste om många seriösa och vettiga intressenter. ;)

En seriös spekulant lägger handpenning. Så länge inget betalt handpenning eller skrivit kontrakt så tycker jag att du kan visa den för andra, då det fins så många oseriösa köpare. Men tänk oxå på att ett muntligt avtal oxå gäller.

Ja, muntliga avtal gäller, men om köparen skulle hört av sig i helgen men inte gjort det kan man anse avtalet som brutet redan.

Har inte läst alla svar, men jag låter i stort sett alltid andra spekulanter komma och titta ända tills jag VET att hästen är såld. Oftast bestämmer sig ju inte folk direkt på plats heller, utan vill hem och fundera, vilket jag tycker tyder på ett ev genomtänkt köp.
Det dräller tyvärr av folk som lovar och har bestämt sig, men som man inte hör något från sedan.
Genom att inte "rusa iväg" och lova bort hästen till någon som man knappt träffat, så har man ju möjlighet att själv påverka vem som köper hästen och på så vis hitta en BRA köpare.
Men så är jag ju lite petig av mig också....

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar