Speciella sidostycken till hackamore

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Carritcha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 466
C

Carritcha

Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon annan än Dyon som gör sidostycken till hackamore?
Tycker att dom är dyra... Så tänkte kolla om det är någon som vet om det finns billigare alternativ :)

Tacksam för svar

Sv: Speciella sidostycken till hackamore

Varför ska det vara speciella sidostycken till hackamore? Vi har ett vanligt träns.... :confused:

Av vad jag googlade upp är det sidostycken med en extra käkrem för att hålla hacket på plats.

Konstigt att jag klarat mig alla år utan...

Sitter hacket korrekt behöver du inga speciella sidostycken. Om sidostycken åker in i ögonen är det oftast nosdelen som är för kort.

Hacket sitter precis som det ska, har också klarat mig utan sådana i över ett år...
Men tänkte om det finns billigare alternativ än Dyon så är det väl aldrig fel att ha någon hjälp så att det sitter ännu bättre!

Sitter hacket korrekt behöver du inga speciella sidostycken. Om sidostycken åker in i ögonen är det oftast nosdelen som är för kort.

Beror helt på hur hästen är skapt finns inte två hästar som har ögonen placerade på samma ställe något man märker med hackamore, har de en liten smal näsa och väldigt bred panna går sidostyckena ca 1 cm från ögonen, inga problem med bett iom att sidostyckena blir fixerade men med hack kan det som du säkert vet snurra om man inte tar exakt lika mkt i båda tyglarna samtidigt vilket man inte gö tex i svängar på en hoppbana. På en sådan häst händer det mkt enkelt att sidostycket hamnar i ögat vid de tillfällena och därför behövs den extra remmen för att förhindra detta.

Inte svårt att få ditsytt på ett par sidostycken (om man inte är händig och kan sy själv, en slät rem på ena och en kort med ett spänne på det andra, kostar inte ens en hundring hos en skomakare att få sytt dit dem, en snokrem tex funkar att dela och använda som remmar.

Tack för tipset :) Ska fundera lite på hur jag skulle kunna göra :)

Har haft hack på en mängd olika hästar med olika typer av huvud o aldrig haft det problemet så jag står fast vid att att ett passande hack sitter på plats.

Har haft hack på en mängd olika hästar med olika typer av huvud o aldrig haft det problemet så jag står fast vid att att ett passande hack sitter på plats.

Då har du inte provat på tillräckligt många hästar, för då hade din erfarenhet varit en annan.

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
939
Senast: Hermelin
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka