speciella behov hos den unga hästen (2-3 år)

HannaZ

Trådstartare
Något speciellt att tänka på att ge unghästen från 2.5 års ålder? Eller är det samma rekommendationer som till vuxen häst?

Jag tänker såhär: Baserar foderstaten på bra grovfoder och ger kraftfoder endast vid behov. Mineralfoder utifrån grovfoder + ev kraftfoders värden.
Ger alltid Selen-tillskott. Brukar inte ge extra vitaminer.

Sv: speciella behov hos den unga hästen (2-3 år)

Och varifrån får hästen vitaminer och mineraler om du inte tillsätter dem om hästen enbart får vid behov, vad menar du med -vid behov? Någon gång ibland? varje dag?
Alla unghästar har under uppväxten ett extra behov utav A-D-E vitamin utöver vanliga dagliga intag utav övriga vitaminer och mineraler.

Jag ger min häst fri tillgång på hösilage, kvot 8,6 och 400 gram naturmusli /dag som också innehåller salt. Sedan får han hoof aid för sina hovar och extra AD droppar (till barn) Jag gav honom förut mineraler/vitaminer utblandat med lite betfor men han vägrade äta därav musli istället som är anpassat för den växande hästen.

Jag kanske är fjantig med min häst men tycker det hör till sunt bondförnuft att alla människor och djur behöver vitaminer och mineraler varje dag. Ännu viktigare under uppväxtfasen

Senast ändrad av en moderator:

Och varifrån får hästen vitaminer och mineraler om du inte tillsätter dem om hästen enbart får vid behov, vad menar du med -vid behov? Någon gång ibland? varje dag?
Alla unghästar har under uppväxten ett extra behov utav A-D-E vitamin utöver vanliga dagliga intag utav övriga vitaminer och mineraler.

Jag ger min häst fri tillgång på hösilage, kvot 8,6 och 400 gram naturmusli /dag som också innehåller salt. Sedan får han hoof aid för sina hovar och extra AD droppar (till barn) Jag gav honom förut mineraler/vitaminer utblandat med lite betfor men han vägrade äta därav musli istället som är anpassat för den växande hästen.

Jag kanske är fjantig med min häst men tycker det hör till sunt bondförnuft att alla människor och djur behöver vitaminer och mineraler varje dag. Ännu viktigare under uppväxtfasen

Vid behov = om grovfodret inte innehåller innehåller tillräckligt, gäller såväl protein som mineraler. Men tack för ditt inlägg.

Vitaminer behöver man sällan tillsätta, dels så producerar hästen det själv och dels så finns det i ett bra grovfodret. Vid betessäsong så behövs inga vitaminer tillsättas öht.

Den unga hästen, även om den är äldre än 2 år, har ju fortfarande ett lite högre proteinbehov än den vuxna normalhästen. Och så är det fortfarande viktigt att mineralkvoterna ligger i balans.

CBJack; vem har sagt åt dig att ge vitamintillskott för barn (människor) till hästar och varför?

Tack! Ja det verkar som att proteinet ska upp lite, gärna kvot på 7 (?) och att ca/p-kvoten är åt det högre hållet.

Ang vitaminer så verkar det bara vara d-vitamin som ev behöver tillsättas vintertid, annars ska ett bra grovfoder kunna täcka resten.

Hr inte analysen än men tänker mig att komplettera med ett vitaminiserat mineralfoder utifrån vad den visar och så antagligen ge lucernhack om proteinet är för lågt.

Annars har jag också förstått på foderfolk att man sällan behöver ge vitamner om man har ett bra grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 944
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Tänkte kolla om ni har något bra förslag på ett lite uppiggande kraftfoder, dock med lite speciella krav? Jag skulle vilja ha ett som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 797
K
Foder & Strö Hej. nu tänker jag fråga den frågan som många frågat här, men man har aldrig riktigt fått det svar man förväntat sig att få: Vad ska...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Masse
·
Övr. Barn Vilken är bäst? Vilka använder ni? Letar efter komplett vitamineraltillskott till sonen, 1½, men har svårt att välja. Många fattas järn...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 697
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar