Speciell avmaskning för travare?

Sv: Speciell avmaskning för travare?

En ytligt bekant som håller på med trav sa åxå åt mig att varmbloden är så fulla med mask att man måste köra i dem maskmedel varannan månad, året runt.
Jag försökte fråga vad det skulle vara för skillnad på en travar mage och någon annan mage men tystades snabbt ner...
Och hon har ett litet eget stall där det inte är någon omsättning på hästar alls. Undrar var detta kommer ifrån :confused:
Det verkar vara den allmänna inställningen häromkring.

Varför inte släppa ut hästarna i hage? Är inte maskarna dôa när de kommer ut. Eller är det de vintersovande maskarna som vill ut? Men de borde väl inte ha en chans att överleva i "antarktis". Kan ni ge mig lite alternativ/info om era perpektiv ang detta.

Travare är INTE fulla med mask, däremot hos proffstränare(vissa) så är det så stor omsättning på hästar så man maskar ofte för den skull...maskar man inte så vet man heller inte VAD man fått in i stallarna...det kan vara en bonnhäst som "aldrig" varit maskad som kan smitta ner hela stallet...

Men det borde ju bara gälla nyankommna hästar ? Alltså, du kan väl inte mena att så fort det kommer en ny häst i ett travstall så ska ALLA hästar ha en dos maskmedel ??

nej...alla maskas varannan månad...har man 150 hästar istallet så måste man ha nån slags rutin .

Jo, maskar dör en kort tid efter man gett maskmedel. MEN en del tror man måste hålla dom inne 2-3 dagar för att dom ska skita ur sig allt...men ska hästarna ändå ut i samma hage så spelar det ingen roll att maska där. Hagen är ju redan smittad ändå...ska man däremot flytta dom till ren hage så låter man ju dom gå kvar i den gamla hagen ett par dagar och sedan flyttar man dom. Men används hagen året om finns ingen anledning till att stalla in...för den blir ju ändock smittad lika snabbt den sätter in fötterna i hagen igen. Man maskar ju för att hålla ned nivån på smittan i hagen...

Nää..men däremot maskar man nykomlingen direkt när den anländer och sedan följer den hästen övrig rutin..
Och då kan det bli så att den nya får maskmedel 2 gånger under samma månad..

T.ex. Om vi maskar med Bahminth så ska dom ha i 28 dagars intervaller.
Vi har tagit bort 3 dagar där och då blir det 25 dagars intervall.
Om vi ska maska låt säga den 10 december och den nya hästen kommer den 30 november, så maskas den då och sedan den 10 december.
Vi kan inte vänta, för den sprider då eventuell smitta, och vi kan inte hoppa över den 10 eftersom då faller den nya i otakt med dom övriga..

AM

martha skrev:
fast travarna i proffsstallar har sällan mask då dom är maskade ofta o kontinureligt...så det är ju sällan det är rena maskproblem på dom ( förutom unghästarna då) man brukar har ivermectin hela året förutom mars/april då man har typ banminth.

Går de hästarna i gräshagar? *nyfiken*

De travare jag sett vid travbanor och på travcamper och så har inte haft gräshagar, och då är det ju inte så konstigt att de inte har mask..

Men vid så kort tid som du drog i exempelet så gör det ju ingenting att den nye får vänta..För det står ju inte och faller med en oavmaskad häst i några veckor. Jag menar, smittan blir ju knappast dödshotande på sådan kort tid..och sen maskar ni ju ändå..och då tar ni ju bort maskarna i vilket fall som helst. Nä, ta och dra ned liiite på användandet innan det uppstår resistens. Dessutom är det ganska farligt att maska vintertid då det gäller vuxna hästar...vilka maskar vill ni egentligen åt i December ?? Mask smittas då vädret är gynnsamt...alltså vår, sommar och en del på höstkanten...aldrig på vintern. Inte då det gäller vuxna individer i alla fall.

Vi följer veterinären på Vidilabs råd och rekommendationer för hur vi ska hålla spolmaskar i schack.

Stoppar man in en unge på lösdrift som får urskilja ägg i tre veckor så får vi strul igen.
Vi har över 40 häst att hålla reda på.Varav 20 är ungar.

Dom vuxna som står på stall har fått sin sista i början av november.. EFTER träckprov. (equimax)

Ungarna SKALL däremot fortsätta med Bahminth hela vintern.
Så sagt av expertis..och vi följer deras råd.
Vi har redan tagit två träckprov på dom små och skall följa upp nu snart igen med den tredje.
Vi har kunskap om maskar... och vi vet hur illa det kan bli.

Och maskarna vi vill åt är spolmask eftersom vi har inte fått påvisat andra maskar..

AM

Alexandra_W skrev:
Går de hästarna i gräshagar? *nyfiken*

De travare jag sett vid travbanor och på travcamper och så har inte haft gräshagar, och då är det ju inte så konstigt att de inte har mask..

"Min" tränares hästar går i gräshagar....ute på campen som han har ca 120 häst på...

:rofl: Kan garantera att det inte är någon skillnad. Har bara haft travare själv och det är definitvit inte någon speciell avmaskning för ridhäst och en speciell för travhäst :D
Fast lite kul var det allt..Kanske man ska köra med nästa gång det är avmaskning i stallet som gäller (finns bara min travare, resten ridhästar..) :devil:

Saken är ju att det inte är bra att avmaska för ofta då maskarna så småningom kan bli resistenta, då blir det inte kul.
Flera veterinärer jag pratat med tyckte att jag bara behövde avmaska före å efter betet eftersom jag gör flera olika hagar, har bara 2-3 hästar + att jag alltid håller efter hagen.Många avmaskar på vintern men det är ju korkat, maskarna överlever ju iaf när det är svin kallt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka