Speciell avmaskning för travare?

Laslaw

Trådstartare
Jag har ridhäst uppstallad i ett stall med mest travare drivet av "travfolk". På ett möte idag diskuterade vi avmaskning inför nästa år. Vi var långt ifrån överens om hur, var, när och varför man avmaskar. Jag försökte framhävda att parasiterna förmodligen inte gjorde skillnad på trav resp ridhästar men blev betraktad som mindre vetande. Är det mina travbekanta som är okunniga eller hela travvärlden eller är det jag som är tokig?
Hur avmaskar ni era travhästar? :confused:

Sv: Speciell avmaskning för travare?

;) Det finns galna människor överallt, men vad jag vet avmaskas travhästar likadant som andra hästar. Jag tror inte maskarna gör ngn skillnad på kallblod o varmblod :D Jag känner en hel del av både rid o travfolk och jag vet ingen som gör skillnad. På vilket sätt vill de i ditt stall avmaska då?

Det skiljer väl sig från stall till stall, sedan rekommenderar alla veterinärer jag mött olika så ingen verkar ju egentligen veta vad som är "rätt" å inte.Man får göra det man tycker är bäst.Men har man hästarna tillsammans i ett större stall med olika ägare så får man nog ta å anpassa sig efter majoriteten.Det hjälper inte att avmaska 5 hästar å inte avmaska 5 hästar :smirk:

Jo men visste du inte det, det finns speciella "travmaskar". Dom slutar gå på travarna sen om dom säljs som ridhästar :angel: :D

Nejdå, det ska väl vara samma avmaskning, men ni har väl olika syn på upplägget av avmaskningsperioderna antar jag. Har dom tävlingshästar? I så fall kan man ju kanske behöva ta viss hänsyn till att det inte krockar med en start precis, men det är ju inga längre tidsperioder som måste ruckas på då.

De vill alltid avmaska 5 gånger per år oavsett vilket preparat de använder. De kan inte avmaska under tävlingssäsong. En avmaskning ska alltid vara vid jul. Om hästen känns ur form ska den avmaskas.
Hästarna avmaskas när de går i gräshage som de använder året runt.
De hävdar att så gör man i alla travstall.
Jag vill få till andra avmaskningsrutiner och behöver "travargument"
-Tar man upp avmaskning i travtränarutbildningen?
Vilket utbildningsmaterial använder man i så fall?Rekommenderar STC något om avmaskning?
Finns det någon stortränare som tar upp avmaskning på sin hemsida?-

Det är argument av den typen som skulle kunna fungera.

Du kan gå in på www.ATG.se och leta runt,gå o kolla på travsport.

Det jag hittade är t.x. vikten av att emellanåt ta träckprov t.x.,för att inte göra maskarna resistenta mot de maskmedel som finns på marknaden........

Annars tycker jag det verkar oseriösa,det går utmärkt att maska och vacc. mitt i tävlingssäsongen.
Det är ju bara frågan om att de ska vila en vecka,el.ta det lugnt.

Dina vänner verkar mer vara bekväma......

Kanske jah tog i när jag sa att de var oseriösa.......ångrar mig.....

Jag har arbetat på stall där man maskat vid juletid oxå,för att det varit en tid då de endå skall vila.

har jobbat i travstall till o från i några år. När vi maskar hästarna brukar de få stå inne i ett par dagar, då slipper det bli mask i hagen. Samma hagar används ju som sagt hela året..

Pga detta passar många på vid jul då folk vill vara lediga. Någon åker dit o mockar, fodrar o kollar så hästarna mår bra. När unghästarna kommer in i träning (beroende på årstid) eller tillbaka från sommarbetet avmaskas dem direkt. Kan inte säga exakt när de avmaskas i andra fall, men man brukar försöka ta hela stallet på en gång så inte masken sprids vidare..

Vaccinationer sker oftast i samband med en storhelg eller när stallet vilar..

Vilka avmaskningsförslag har du gett dom??

Jag hade nog inte heller gått med på deras rutiner....men du kan ju alltid komma med att ni skickar in träckprov på alla hästarna VARJE vår och sedan efter det så bestämmer ni gemensamt hur ni ska avmaska.

Finns häften som tex. "Maskhandboken" som man kan beställa från Veter (finns även att beställa något liknande från tillverkaren av Banminth). Visst står dessa häften sig själv närmast men där finns ändå viktig och bra information om hur avmaskningarna bör gå till och vilken substans man bör använda. Dessa häften kan du ju själv läsa först så att du är riktigt påläst och sedan visa för de andra så att de också kan läsa och ta till sig. Tror även att SLU har någon information på sin hemsida som man kan skriva ut och ge dom andra så dom kan läsa det. Allt detta för att de ska förstå innebörden av avmaskningen och inte bara avmaska rakt ut i luften utan anledning.

Funderar lite på det jag hörde senast (var det nu var någonstans ???) Att man väcker vintersovande maskar om man avmaskar på vintern, kan det stämma? Måste också leta info om detta med avmaskning och sedan lägga upp en årsplan, nu när jag fått hem min lilla älskling :love:

Nja...kanske det är för att det är sån omsättning på hästar..man kan inte ta träckprov hej vilt om hästar kommer å går flera ggr i månaden....jag brukar nog maska på det viset eftersom jag har hög omsättning på hästarna i mitt stall...de ggr jag lämnat in träckprov har jag inte haft mycket mask på hästarna.....

det negativa med det är att hästarna blir förmodligen överavmaskade.,det positiva är ju att hagarna inte blir äckliga och fulla av parasiter....jag har åretrunthagar....

Vad händer vid :Överavmaskning??

jari skrev:
Vad händer vid :Överavmaskning??

Jag vet inte :D men rent logiskt så finns det väl risk för resistens kanske....på hästarna märks ju inget......men jag hade ett föl förra året som drabbats av spolmask som var resitent mot ivermectinpreparat...så vissa bestånd av spolmask har tydligen utvecklat det.....

Tack.
Blev orolig för vi avmaskar rättså mycket i vårt stall. Men med olika medel. Har inte själv 100 koll på det utan jag bara säger tack och betalar...

Laslaw skrev:
De vill alltid avmaska 5 gånger per år oavsett vilket preparat de använder. De kan inte avmaska under tävlingssäsong. En avmaskning ska alltid vara vid jul. Om hästen känns ur form ska den avmaskas.
Hästarna avmaskas när de går i gräshage som de använder året runt.
De hävdar att så gör man i alla travstall.
Jag vill få till andra avmaskningsrutiner och behöver "travargument"
-Tar man upp avmaskning i travtränarutbildningen?
Vilket utbildningsmaterial använder man i så fall?Rekommenderar STC något om avmaskning?
Finns det någon stortränare som tar upp avmaskning på sin hemsida?-

Det är argument av den typen som skulle kunna fungera.

Vad jag vet är många travtränare noga att t.ex ta blodprov och liknande, så då kan det ju vara läge att göra träckprov om hästen känns ur form innan man trycker i den avmaskningsmedel, för hur vet de VILKEN mask de ska bekämpa?

Avmaskningen vid jul är för att komma åt styngflugan som man gjorde FÖRR innan ivermektinerna blev vanliga. Med ivermektiner (Ivomec mfl) så kommer man åt styngflugan redan på hösten och man ska helst INTE avmaska på vintern.

Ett bra sätt att få folk att tänka är att fråga VARFÖR och VARFÖR INTE.

fast travarna i proffsstallar har sällan mask då dom är maskade ofta o kontinureligt...så det är ju sällan det är rena maskproblem på dom ( förutom unghästarna då) man brukar har ivermectin hela året förutom mars/april då man har typ banminth.

Jag har alltid avmaskat mina travare med ivomec och jag tycker den fungerar alldeles utmärkt. :)

Varmblodstjejen skrev:
Jag har alltid avmaskat mina travare med ivomec och jag tycker den fungerar alldeles utmärkt. :)

Då är det läge att byta preparat ett år för att hålla resistensen stången.

...och då blir det som Marthas föl och alla övriga i vår besättning..
Klappjakt på dessa f/*-+j-a spolmaskar... :crazy:

Fast vi har full koll nu... :)

AM

nej, avmaskningen skiljer inte mellan trav- och ridhästar. Den ska absolut inte skilje mellan hästarna i stallet/hagen heller, då detta medför att avmaskningen inte ger effekt.
som magdalena sagt så rekommenderar man inte avmaskning vid jul längre, då det kan leda till massvaknande av ev. maskar och leda till proppar ist... Maskarna är ändå i dvala vid denna period av året.
ang. överavmaskning så är det något veterinärerna absolut inte rekommenderar! detta leder till en mycket snabbare resistens hos maskarna. Eftersom den endast finns tre verksamma substanser så är det viktigt att vi inte avmaskar i onödan då detta leder till att vi inte har nåt medel den dan vi verkligen behöver det!
Tycker det är tråkigt att det är så dålig kunskap om avmaskning och maskar! gjorde själv det smarta i att skriva mitt stora projektarbete om inälvsparasiter och biologisk bekämpning av dem!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka