Special nosgrimma ala bettlöst

krullidutt

Trådstartare
Någon som sett en hannoveransk nosgrimma eller ngn annan sort med ringar i sidorna och som har spännen på båda sidor???
Jag har köpt ett sånt snyggt träns med formsytt nackstycke och där spänner man på båda sidor nosgrimman.
Det stora dilemmat är bara att jag i princip alltid rider bettlöst;) knäppt jag vet att köpa ett sådant träns och ovanpå allt så var det dyrt med, men jag kunde inte motstå:D
Nu rider jag pållan med tyglarna fastknäppta i en achnenosgrimma:angel: ser lite knäppt ut och är en knölig lösning. Vill istället ha en sådan nosgrimma jag beskrivit ovan. Jag har även ett ponnyhack som jag använder på ett annat träns så det blir ingen bra lösning, vill komma ifrån hävstångseffekten..och sidostyckena är för långa på detta nya träns för att flytta över hacket.
SNÄLLA hjälp....någon som sett eller ska jag behöva gå till ett sadelmakeri och specialsy..

Sv: Special nosgrimma ala bettlöst

Jag fattar inte hur du menar, vill du rida med bara nosgrimma?

Nej inte jag, TS :)

Faktiskt en hel del som har börjat rida så nu, även med kombinerat bett till :)

Ja jag vill rida med bara nosgrimma.... Funkar bra på min häst även fast hon är pigg och framåt stundtals het så är hon mer bekväm på detta viset och då blir även jag det...
Remontgrimma heter det ju som jag menar:rofl:vet inte vad jag fick hannoveransk ifrån eller igentligen hur den ser ut:angel:
Jag menar en nosgrimma man sätter under bettet, man har ofta det på hästar som fäller tänder tex = remontgrimma.
Får skylla på att jag hade huset fullt av barn som lekte vilda leker och tappade både hjärna och ordförråd:angel:

Remontnosgrimma och Hannoveransk nosgrimma är samma sorts nosgrimma....

Kärt barn har många namn vet du.... ,-D

Jag har en remont som har spännen på båda sidorna om nackstycket och även två spännen på nosdelen för att kunna ställa in den rätt (de flesta remonter som säljs är på tok för långa över nosen)
Har för mig jag köpte den på hööks eller horze för runt hundralappen...

hagens_zinzano-06.jpg

Jamen kör på det då? :) Vet en del som rider så, även med komb bett :) (ett av mina inlägg längre upp)

Jag har köpt spärrgrimma typ från börjes travsortiment och så kan man själv välja om man vill ha ett pandband eller inte.. Ringarna i spärrgrimman sätter jag tyglarna i.. Funkar super som bettlöst om man vill slippa hackamore... ;) jag tycker att remont nosgrimmans ringar brukar va så små så man får liksom inte in och spänt tyglarna på ett bra sätt, så har det varit på mina remont nsgrimmor jag försökt med....

Vi kör med "tygelkrokar" på alla tyglar som finns att köpa hos westernaffärerna.
Dom får plats att "klickas" fast i en vanlig remont...

*KL*
Rider ponnyn med "remont-varianten" lite då och då. Hon funkar lika bra på det som med bett. Att rida några längre turer utanför paddocken har jag inte vågat mig på än, med bettlöst alltså. Men snart så ^^ Jag skulle också vilja få tag på en sådan som visas på bild här ovan, med två spännen på ovansidan av nosgrimman. :|

"knapplån" Tack för alla tips :laugh: Jag ska gå in på h..ks och kolla om det finns någon remontgrimma som man spänner på båda sidor i nackstycket. Fanns inte när jag kollade sist men klart värt att kika igen. Någon Horze affär har jag ingen i närheten. Finns det så blir det tygelhakar på (tack för tipset). Tror tillochmed att jag har tyglar med hakar på ngn stans. Får jag inte tag på det får det bli sadelmakare...
Dotzie- Bra att du håller dig i paddocken till att börja med. Man måste känna att hästen är med på noterna och lyssnar annars är det ingen hit....Jag rider med sätet och behöver inte ta så mycket i min tjeja och hon är väldigt känslig. Lycka till !!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka