Spattröntgen vid köp + försäkring

Amore

Trådstartare
Hur mycket kostar en spattröntgen ungefär? Finns det några krav hos försäkringsbolag på att hästen ska vara spattröntgad?

Jag ska ev köpa en 7 åring, oinriden (eller inridning påbörjad). Men det kanske inte har någon betydelse med ålder eller hur mycket de är ridna?

Hästen är importerad från Island i höstas, jag trodde att det hörde till vanligheten att man röntgade i så fall?

Det känns klart säkrast att ta en röntgen men min tanke var om man kan se något om hästen inte är riden...? (kanske en oerhört dum fråga men men...) ;)

MKT tacksam för snabba svar :)

Sv: Spattröntgen vid köp + försäkring

Vet att 3000 inte är en ovanlig summa, men jag vet inte vad exakt man röntgade då, alltså hur många leder, om man tog några extra leder osv.

Hästen är röntgad på Island i samband med exporten, men den är ändå inte aktuell längre. Försäkringsbolget kräver ingen röntgen om hästen inte ska försäkras över 100000 kr, vilket jag utgår ifrån att du inte ska försäkra för. För din skull ska du röntga, har du ställt frågan varför hästen inte har ridits in tidigare? Det tillhör ovanligheten att man börjar så sent med hästen, hellre görs en snabb inridning och sen lämnar man häst3en i fred.

Priset kan variera, med ca 2000 kr får du räkna med, beroende på klinik kan det säkert komma upp i som chrysler skrev närmare 3000 kr. Bättre att ringa runt och kolla vad en vanlig röntgen för hasled kostar på respektive klinik.

Tack så mkt!

Tur att du är här boj :idea:

Hon är inte inriden pga att hon gått med föl.

Men då borde väl ägaren fått något intyg från Island? Eller säger man bara till om man skulle hittat något på röntgen? Ägaren menar på att hon inte bett om nån spattröntgen. Kan det ha gorts i alla fall och hon inte vet om det? :crazy:

Min häst röntgades när hon exporterades, jag köpte henne ca 6mån efter och då gjorde jag ingen ny. Kanske är lika i detta fall, alltså om hon blivit röntgad i höstas kanske det inte behövs en ny?

Alla export hästar röntgas, om man hittar röntgen fynd släpps i regel inte hästen från Island förrän ägaren och köparen är vidtalad. Just därför bör du göra en egen röntgen, det kan ju faktiskt vara så att man funnit något vid röntgen fast ingen har berättat det för dig.

Det finns inget som helst krav på att röntga häst före export från Island utan det är helt och hållet någonting som köpare och säljare avtalar sins emellan. Det kanske däremot finns säljare/exportörer som vill röntga de hästar de exporterar.
Skulle tro att det hör till ovanligheterna att rönga unga, oinridna hästar, i alla fall de som inte kostar så mkt.

När jag jobbade hos GA röntgades alla export hästar rutinmässigt, i det läget med bärbar röntgen. För att få en godkänd röntgen av försäkringsbolag, krävs att hästen röntgas på klinik och det avtalas mellan köpare och säljare.

Man håller på att utveckla en ett sätt att läsa av röntgenplåtar på även unga individer, för att kunna se om dessa har en benägenhet att utveckla spatt. Meningen med denna teknik är att INTE exportera den hästen, och på så sätt slippa att föra vidare spatt.

Om islänningarna påtar sig ett så stort ansvar från exportlandet, torde det även ligga i mottagarländernas intresse att även statistiken av spatt frekvensen sjunker där. Då genom att inte använda individer med spatt i aveln.

Hästar i åldern 2-4 år röntgades i en studie, flera av dessa hästar uppvisade förändringar i hasleden trots att de inte var ridna.

Jag är precis på väg att köpa en häst som bara är 4 år som som ridits kanske 10 ggr totalt. Men av olika orsaker vill jag absolut spattröntga hästen även om han nu klarat veterinärbesiktningen helt utan anmärkning.

På torsdag röntgas hästen ifråga och går allt bra skriver vi kontrakt och byter pengar samma dag! Men detta är en svenskfödd häst som röntgas på en svensk klinik så det har kanske inte sååå mycket att göra med din första fråga.

Fick pris från ATG i Täby. De vill ha ca 5.200 kr för besiktning + spattröntgen. Rätt saftigt!
Mälarkliniken betydligt billigare och bättre, runt 2.500 kr tror jag. Det verkar vara lönt att ringa runt och fråga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 452
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 096
Senast: fio
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 589
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar