C

Chappe_

JAg tror att min häst har en sk "spattknöl" på ena benet. är det nån som vet mer om spatt eller vad som händer? Är det typ kört om hästen får spatt?
 
Sv: Spatt!!!

Chappe_ skrev:
JAg tror att min häst har en sk "spattknöl" på ena benet. är det nån som vet mer om spatt eller vad som händer? Är det typ kört om hästen får spatt?

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, om en spattknöl har bildats innebär det att spatten/inflammtionen hamnat i ett vilande läge. Tyvär tyvärr kan en ny inflammation uppstå på annan nivå, det finns tre nivåer som hästen kan drabbas i och ibland händer det att spattknölen bryts ned på samma sätt som glidbrosket och spatten är åter aktiv i hasen på en eller flera nivåer.

Nej det behöver absolut inte vara "kört", en häst med spatt kan ha alla förutsättningar är världen till ett bra liv. Men genom att åkomman är kronisk så kommer den tyvärr att finnas med som ett orosmoment, en spatthäst bör ej heller få långa viloperioder då åkomman faktiskt kan få liv igen vid en ev igångsättning. Regelbunden motion är A och O, och gärna utegång i största möjliga mån istället för installning.
 
Sv: Spatt!!!

Jag har en spatthäst sedan 9 månader tillbaka, funkar utmärkt. Visserligen går han ej att longera och han är väldigt rädd om bakbenen (bara folk han litar på får lyfta på hans fötter), men annars är det en supertrevlig pålle :) håller dock med föregående skrivare, ställ inte av hästen. Har hört av vet att det är livsfarligt för en spatthäst att tappa sina bakbensmuskler.

Min pålle håller dock inte längre för hoppning på hög nivå (något skutt någon gång ibland fungerar, men inte regelbundet) men jag vet inte om det gäller alla spatthästar... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 939
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
876
Senast: Jeps
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp