B

Bibbibus

Hej, jag har en kompis vars häst har fått en kronisk inflammation i mellersta glidleden på vänster bakben (spatt). Jag ska eventuellt få den här hästen då hon har köpt en ny (jag har eget stall så jag har plats till henne). Nu undrar jag följande:

1. Kan en häst bli frisk från spatt? Hon är inte utdömd och hon är en new forestponny, den här rasen är känd för att många ponnier har korta bakhovar, min kompis hade oturen att få tag i en hovslagare som verkade hennes ponnys bakhovr för mycket och iochmed att de redan var korta så blev ponnyn blockhalt och fick sedan en kronisk inflammation i glidleden.

2. Jag vet flera hästar som har blivit friska från spatt, med hjälp av långsamt igångsättande och mycket vila ibörjan. Stämmer den metoden? Jag har även hört om en häst som hade spatt (blev halt) när man började att rida, men när man ridit en stund så blev hästen varm och slutade halta. Kan detväven vara så?

3. Om ni vet något mer om spatt, så skriv det!

Sv: Spatt.

Ett tips är att pm:a Shampiz här på Buke.. hon har en häst som har spatt som hon faktiskt tävlar i mindre distanstävlingar med så visst kan det gå att få en häst symptomfri.. men inte frisk från det! Det går ju upp och ner.. Men som sagt.. viss ahästar kan man få symptomfria periodvis.

Lycka till!

1. Den kan bli "frisk" såtillvida att lederna växer ihop helt och själva processen har stannat upp.

2. Vissa hästar har aktiv spatt på röntgen men aldrig hälta eller några problem Andra har problem med hälta och kan läka ut (enligt ovan) efter längre vila /lätt arbete.

Jag fick ta bort min förra häst pga spatt. Han fick det i båda bak (hade kanske haft det länge, men det märks ju inte förrän man märker hälta och/eller röntgar). Han motionerades lätt (enligt vets ordination) - han var aldrig extremt halt, men jag fick undvika rida på volter eller tölta utan det var skritt o trav som gällde. Under 1 år drygt höll vi på, men det blev inte bättre utan sämre och efter det året tog jag bort honom.

Med den erfarenheten i bagaget skulle jag nog aldrig ta emot en häst som har spatt. Risken är att man blir stående med en häst man inte kan nyttja som man vill och att man i slutänden ändå får ta bort den. Har man däremot andra hästar man kan rida på också så kanske man kan tänka sig ha kusen som en "extrahäst" för att ge den en chans till läkande.

Det är en chanstagning. Hästen kan bli symptomfri, leden växer ihop och hästen kan fungera bra (det är vad som brukar kallas utsläckt eller utläkt spatt). Men inflammationen kan också fortsätta vara aktiv och då har hästen ont och bör tas bort.

/Jane

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 757
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag är nyss hemkommen efter att ha varit på klinik med min häst. Han blev rejält halt höger bak för knappt tre veckor sedan. Då tog han...
Svar
7
· Visningar
3 794
G
Hästvård I november blev min häst plötsligt halt i ena frambenet, vi åkte till klinik som konstaterade förändringar i haserna...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: nowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka