S

Spatt

Tror ni att en spatt häst kan bli sämre om men fuskar med uppvärmingen fast man bara rider i skogen på rakt spår o måttligt med galopp o trav el är det super viktigt med uppvärmingen hur man än rider

Sv: Spatt

Mia_R skrev:
Varför skulle man fuska? :confused:
För att spara tid.
Själv rider jag min spatthäst med MYCKET uppvärmning och det hade inte gått annars. Han har haft det i några år nu men han är ganska fräsch för sin ålder. Inga andra benåkommor och mycket torra ben. En vet trodde han var minst 5 år yngre. Så var försiktig , ju äldre desto mer uppvärmning.

En spatthäst stelnar till Fort, och behöver Mycket tid på sig för uppvärmining. Fuska inte, det tjänar varken du eller hästen på...

Det är inte medvetet fusk jag vill bara veta om det är skilnad på att skritta 10 min el 15 min innan man börjar trava o galoppera. Sen är det väl skillnad på om men rider i skogen el dressyr pass på volten. Sen förstår jag väl att man inte ska trava el galoppera direkt från stallplan

Värmer du upp mycke fast du rider i skogen då är det ju rakt spår. Hur värmer du upp. Har din haft spatt länge ? Mycke frågor men det är intressant har inte varit i kontakt med någon som har spatt häst fast det är ganska vanligt (tror jag)

Hej!
Efter vad min häst lärt mig, så är uppvärmningen viktig för min spatthäst. Jag känner tydligt när han är redo att börja jobbas i trav/galopp, när bakbenen är med i matchen. Förhoppningsvis känner man sin häst så bra att man märker vad som funkar och inte.

hanny

fick hon välja i dagsläget så skulle hon vilja galoppera järnet på en gång men det kan man inte lyssna på och inte har jag märkt något men hennes bakben. Ibland kan hon vara ovillig att trava o galoppera, då lyssnar jag men det är väldigt sällsynt.

Spatt skrev:
Värmer du upp mycke fast du rider i skogen då är det ju rakt spår. Hur värmer du upp. Har din haft spatt länge ? Mycke frågor men det är intressant har inte varit i kontakt med någon som har spatt häst fast det är ganska vanligt (tror jag)
Värmer upp i skritt , fri och samlad, 20-25 min som mest. Joggingtrav i skogen sen galopp på rakt spår. På väg likadant fast längre joggingtrav sen mer samlad trav. Sen blir det tölt o galopp i bra tempo, men bäst går han efter 35-40 min och då blir det skritt igen :D en bra stund. Avsuttet mest. I paddock går jag mycket sällan för det blir mest böjt spår och det är ingen höjdare har jag märkt. Lösgörande kan man göra utanför paddocken. Han har säkert haft spatt 5 år men eftersom jag ridit som jag gjort var spatten nästan "utläkt" när jag fick det konstaterat på röntgen. :o . Han får 2 vilodagar i veckan.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka