A

AtletShipping

hur uppkommer det och varför?
Vilka olika sorter finns det och hur farliga är dom eller hur man ska säga?

När jag gick på ridskola så fanns där en ponny med spatt, ridläraren sa att han alltid haft det och att det inte var nån svår spatt.
Spatten visade sig bara när man skulle ta ut honom i hagen då han stått i boxen, och visade sig genom att han lyfte ena bakbenet högre och lite ryckigt men försvann så fort han rört sig och hade inga problem. Han gick lika många lektioner som de andra hästarna.
Visar sig spatt alltid nåt liknade så?

Sv: Spatt

Spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidyta, orsaker är inte kända direkt. Spatt är inte direkt nedärvbar, men dispositionen ökar för avkomman avlad från en spatthäst.

Exteröra avvikelser ses som en orsak till spatt, man har även sett att felaktig verkning/skoning har en bidragande del.

Spatt kan även uppkomma vid traumatisk smärta i området, detta har man kunnat se på individer väldigt unga som råkat ut för olyckor och lite senare utvecklat spatt trots att inget arbete har påbörjats.

Tuppspatt är inte att jämföra med spatt, detta är en rörelsestörning och skall inte förväxlas med spatt.

Hästar med konstaterad spatt utan hälta, bör hållas i kontenuerligt arbete, detta mår hästen bäst av.

Sv: Spatt

så ver det tuppspatt ridskolehästen hade?
Tack för svar!

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 904
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka