Sv: Spatt?!?!

Jag måste passa på att fråga, dig eller någon annan kunnig, kan ett inkorrekt bakbensställ påverka att hästen fått spatt? Nu vet jag inte ännu det är vad min häst lider av, men hon är lätt hjulig i bak, ett arv hon tyvärr fått från sin far Ceylon 454. Hon är helt korrekt ner till hasen, men är sen lite tät mellan kotorna.

det är som Boj säger, spatten läker aldrig ut, och kan när som helst bli "aktiv" igen efter att ha varit "vilande".

usch då... kommer bara ihåg att jag fick lite pm om henne när jag hade ute en tråd om just spatt, och jag hade för mig att hon själv hade en spatthäst. tråkigt....

Hästens exteriör kan helt klart påverka, man vet te x att hästar med rakare haser har en större disposition för spatt än de med en något mer vinklad has. När det gäller just den typen av exteriör avvikelse så kan i vart fall bara jag spekulera, men det kan tänkas vara fullt möjligt ja.

Jag tror också att du gör bäst i att avvakta resultatet från kliniken, och inte orora dig i onödan.

Jag var på en föreläsning denna veckan med en landets bästa equiterapeuter där vi diskuterade bla spatt. Han påstod att när väl glidlederna har vuxit ihop kan inte hästen få problem där. Jag har faktiskt köpt hans förklaring då jag ser den ganska logisk.
Men jag är dock inte sämre människa än att jag kan ändra mig om jag får en annan vettig förklaring.
Tilläggas ska kanske att denna "föreläsaren" har medverkat i en undersökning om just utläkningen av spatt.

Och jag tror mig veta ganska precis vem vi talar om, dock har han inte medverkat i den forskning som bedrivits aktivt på SLU. Där följde man några hundra hästar under en period av 10 år, och följde hästens utveckling både ridmässigt med alla de problem i dess spår.

Vad visade det då?
Det du skrev att inflammationen finns kvar, var och hur?

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 086
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
688
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka