M

minna12

Min häst har fått SPATT i alla glidlederna i båda bak!! Är det ngn som varit med om det eller ngt liknande med spatt. Hur gick det för din häst då mm???

Sv: Spatt?!?!

Det finns många grader och typer av spatt, så det är inte lätt att svara på din fråga. Det finns godartad spatt som kan läka ut, då kan hästen ofta fortsätta som promenad häst. Sen finns det fall då det inte finns mycket att göra. Jag skulle råda dig att prata med veterinären som diagnoserat, inte fråga här på forumet, för du kommer bara att oroas av alla svar och få många som kanske inte ens kan appliceras på ditt fall.

Tycker väldigt synd om dig och din häst!

Min pålle fick spatt och jag gav honom hagvila i sex månader. Därefter skoddes han speciellt och tränades försiktigt med en lätt ryttare under lång tid. Han har varit helt bra sedan han fick vila och tävlar distansritt. Så det är olika. Ibland fungerar det, ibland inte. Men jag håller med att du ska prata med veterinärern men med tillägg hovslagaren.

Vet tror att min häst har spatt, så hon ska röntgas på onsdag. Så nu är det bara att vänta och se...

En kompis häst fick spatt som läkte ut! Så det kan gå bra!

Fick tyvärr ta bort min 8åring pga spatt.. Men det behöver inte alls betyda att det går så illa med din.. Det finns hästar med spatt som tävlat på svår nivå och varit fräscha ändå!!
Lycka till iaf!!

Spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidytor, den kan aldig läka ut när den väl har dykt upp. Men däremot kan åkomman hamna i ett vilande läge, där den inte besvärar hästen alls. Risken för att åkomman blossar upp igen finns då alltid, en häst kan drabbas av spatt på 3 nivåer.

Man brukar väl tyvärr se prognosen som svårare, när spatt drabbar samtliga nivåer. Men samtidigt handlar det om hur kraftig inflammation det kan vara, i vissa fall kan den nämligen bli väldigt agressiv vilket har gjort att hästen fått mycket ont.

Hur det förhåller sig i erat fall är ju svårt att uttala sig om, men det svaret bör ju din behandlande vetrinär kunna ge dig. H*n är såpass insatt i din hästs sjukdomsförlopp, och bör väl även kunna avgöra hur kraftig inflammation det kan handla om. Ibland kan det dröja ett tag innan man får vetskap om det, så får du helt enkelt belamra dig med tålamod.

Men annars känner jag då till några hästar i arbete, som har vilande spatt på samtliga nivåer.

Det finns ju olika prognoser när det gäller spatt. Spatt kan ju sitta i en glidled eller i alla. Sitter den i nedersta glidleden och spatten läker ut kan det vara en god prognos för fortsatt ridning. Det finns hopphästar i de högre klasserna med den typen, även i dressyr. Vad man får tänka på är en lång uppvärmning innan man börjar kräva i ridningen. Så om prognosen är spatt behöver det inte alls betyda slutet.

fick ta bort min 11 åring pga spatt i mellersta glidlederna... hon fick nästan ett års vila, men blev inte bra... fast det är väl många som det har gått bra för oxå.. jen_80, har inte hon en spatthäst???

Först blev jag jätteorolig när jag vet undersökte henne, sen blev jag lugnare när jag tagit reda på mera, och nu blir jag orolig igen efter det jag läser här :cry:

Jag vill att min häst ska kunna leva vidare och inte ha ont. Hon ska inte ridas hårt utan vara avelssto. I hennes fall bör det vara en förslitningsskada då hon gått på ridskola i många år. Har inte hört talas om några avkommor e hennes pappa som fått spatt, så det bör inte vara ärftligt från hans sida.

Hon ska inte ridas hårt utan vara avelssto. I hennes fall bör det vara en förslitningsskada då hon gått på ridskola i många år.

Man kan inte precis säga hur spatt uppkommer, forskningar har gjorts på det området men man har inte kommit till klarhet hela vägen.

Man har dock kunnat konstatera att spatt kan uppkomma på lite olika sätt, dels genom överansträngning. Detta kan ske på olika nivåer, genom felaktig skonig eller felaktig ridning. Men man har även kunna se hur spatt uppkommit efter smärttrauman, så detta med spatt är knepigt. Spatt i sig är inte ärftlig dvs den nedärvs inte i direkt nedstigande led, dock bör man räkna med en ökad disposition får åkomman när man avlar på ston eller hingstar som har benägenhet för spatt. Man har också sett att många spatthästar har avvikande exteriöra defekter, så en dålig uppfödning medverkar också till att åkomman uppstår.

Fö finns spatt upptagen som defekt på avelslistan, och här rekommenderar man inte att avla på individer som har spatt.

Boj skrev:
Spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidytor, den kan aldig läka ut när den väl har dykt upp. Men däremot kan åkomman hamna i ett vilande läge, där den inte besvärar hästen alls. Risken för att åkomman blossar upp igen finns då alltid, en häst kan drabbas av spatt på 3 nivåer.

Spatt kan läka ut. Fast inte till det normala tillståndet leden hade innan utan den växer ihop. Det betyder ju att rörligheten blir ngt mindre i hasen. Fast dessa leder har så pass liten rörlighet att det inte har någon större betydelse. Har lederna väl förbenats kan spatten inte blossa upp igen.
Kruxet är dock att förbeningen sker under inflammation så om man ställer av hästen en längre tid blir ju spatten vilande eftersom inflammationen minskar. När man sätter igång igen blossar inflammationen upp igen.

Så det bästa är att hålla igång hästen lätt, om den inte lider mycket av det, så att lederna kan växa ihop.

Vi har en häst som har utläkt (dvs förbenad) spatt i glidlederna båda bak. Hon har aldrig varit halt av detta och alla vetrinärer är eniga om att hennes ben kommer att klara LA-MsvB dressyr.

Spatt kan läka ut. Fast inte till det normala tillståndet leden hade innan utan den växer ihop.

Sant är att det sker en förkalkning i hasleden mellan glidytorna, dock kvarstår inflammationen och är samt benäms som kronisk. Åkomman finns alltså kvar, och en spatthäst riskerar alltid att få tillbaka åkomman.

Om bara den ena ledytan har växt ihop kan ju den andra också drabbas. Men inflammationen uppstår när leden är rörlig. När den väl har förkalkats finns där ingen rörlighet. Var skulle då inflammationen kunna uppstå?

Senast ändrad av en moderator:

Måste tyvärr göra dig ledsen men spatt är ärftligt enligt min veterinär!! :cry:

Hon har det i ALLA glidleder på BÅDA bak haserna, sen har hon överbelastat fram så hon har åkte på kotledsinflammation på vä fram. Hon har blivit behandlad men har inte svarat på ngn av behandlingarna, blir snarare bara värre... hon hukar sig inte när hon kissar, kan knappt ställa sig upp när hon legat ner!!
Prognosen är inte den bästa enligt veterinären. Ska vänta 3mån till nu så får vi se sen men det känns inte schyst mot henne att hon ska behöva ha ont 3 mån till för att sen kanske bli utdömd!!!! :cry:

Jag avvaktar veterinärens diagnos och utlåtande om ifall jag kan avla på henne eller inte. Det är förstås tråkigt om det inte går, eftersom det är ett sto med så många goda kvaliteér. Det viktigaste är att hon kan fortsätta att ha ett bra liv.

minna12 skrev:
Hon har det i ALLA glidleder på BÅDA bak haserna, sen har hon överbelastat fram så hon har åkte på kotledsinflammation på vä fram. Hon har blivit behandlad men har inte svarat på ngn av behandlingarna, blir snarare bara värre... hon hukar sig inte när hon kissar, kan knappt ställa sig upp när hon legat ner!!
Prognosen är inte den bästa enligt veterinären. Ska vänta 3mån till nu så får vi se sen men det känns inte schyst mot henne att hon ska behöva ha ont 3 mån till för att sen kanske bli utdömd!!!! :cry:

Jag har också en häst med spatt. Mycket lindrig än så länge. Till exempel har hon aldrig varit halt av den.

Men hade min häst så ont som din verkar ha skulle jag aldrig i livet vänta 3 månader.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 086
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
688
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka