M

mimmi8

Hej !

Jag har en ett sto som antagligen har fått spatt! Jag skall på röntgen den 20 sep. Hon har hf kota 2 grader halt och hb mycket stel att böja 2,5 grader halt böjprov hela benet. Hon var svullen i bakbenet, Är det någon som har erfarenhet av spatt och om dom blir bra igen eller bara sämre.
Mvh mimmi8

Sv: Spatt

Jadu, tycker väldigt synd om dig, spatt är inte roligt. Det finns olika grader av spatt, viss spatt går tillbaks, viss blir värre, och en del stabiliserar sig. Om man har stabiliserad spatt på hästen kan de fungera som ridhäst/promenadhäst etc. Det går alltså inte att säga vad som gäller för din häst förrän du fått ett utlåtande från veterinären. Jag hoppas det går bra.

Jag har förlorat två hästar i spatt. Den första blev aldrig bättre, trots att han fick lång tids konvalecens. Han slet ut sina framben, då han inte använde bakben korrekt.

Den andra tappade alla sina muskler över kors och lår, blev hängig och började väva.

Så bägge fick somna in på vet. rekomendation :cry: .

Jag har hört de som säger sig kunna använda hästen till promenadridning, men om dessa hästar böjs så påvisar de en hälta, vilket torde innebära att de promenadrider en halt häst, är det snällt?

Spatt ger mig mardrömmar, jag var så ledsen när jag fick ta bort den sista i den "sjukdommen" :cry: !

jag är ingen expert på spatt men det handlar väl om onormal broskbildning? kanske? iaf så kan den vara aktiv eller utläkt och jag vet många hästar som fungerar som vanligt (så länge man inte har allt för höga krav) när den är utläkt men tyvärr har en del avlivats också. :cry:

Jag har haft en häst med spatt i båda bak. Hon fick vila, lääänge 5år gick hon i hagen och skrittades lite då och då, för att inte stelna till. Vi var inne på djursjukhuset med jämna mellanrum för att röntga och kolla läget, så efter 5 år var det "utläkt". Då red jag igång henne försiktigt och allt gick kanon!!!

Sålde henne som tävlingshäst(!!) i dressyr. Klarade vetbesiktningens böjprov utan problem!!! Och nuvarande ägaren är mycket nöjd med henne :)
Fast i de flesta fall går det inte så här bra och många har inte möjlighet att låta hästen vila så länge...

En av mina hästar har spatt sedan 6 år tillbaks. Och han fungerar ganska bra. I vintras och under våren var han riktigt dålig, men det berodde på en av medryttarna som hade ridit honom på fel sätt upptäckte vi.
Spatt kan dom få i den undre delen och den övre. I den ena leden (kommer inte ihåg vilken av dom det är) då går det inte att göra något åt det, utan tyvärr är det bara avlivning som gäller. I den andra delen kan prognosen vara att chansen finns att det läker ut eller lägger sig vilande.
Det viktiga med en spatt häst är att han ska vistas ute så mycket som möjligt. Stå länge i en box, gör bara spatten värre. Lång uppvärmning på hästen när du rider. Den ska undvika att klättra, ridas på mindre volter som gör att den arbetar för mycket med bakbenen. Ta en eller ett par dagar i veckan och bara ta en lång skrittur med hästen typ 1½-2 timmar.
Min häst fungerar bra om man tänker på att rida honom på rätt sätt. I början när han fick spatt, var det jätte jobbigt och ville bara ge upp på en gång. Men nu känns allt jätte bra. Visst är det tråkigt att han har spatt. Men han tävlar hoppning nu t o m L:B med flera vinster och placeringar utan problem. Och han tycker det är jätte kul och trivs med det. Och hans spatt är ännu inte utläkt. Men hoppas att det ska göra det så småningom.

Jag önskar dig lycka till på röntgen och håller tummarna att du får en bra prognos. Om det är något du undrar över eller så får du gärna PM:a mig.

Jag har hört de som säger sig kunna använda hästen till promenadridning, men om dessa hästar böjs så påvisar de en hälta, vilket torde innebära att de promenadrider en halt häst, är det snällt?

Min häst har spatt, under 3 böjprov med 1-2 månaders mellanrum så varierade hältan från markering till helt ren dock stel. De två första gångerna hade hon 1-2 graders hälta (var altså hos veterinären 5 gånger). Veterinären gjorde både högt och lågt böjprov.

Du kanske ska kolla fakta innan du utalar dig generellt om halta spatthästar vid böjprov :angel:. Hästen har inte uppvisat hälta en enda gång sedan det tredje veterinäg besöket hon är dock stelar i ena varvet, men det har hon alltid varit och jag tvivlar på att hon är unik.

Senast ändrad:

förlorade min häst i spatt för ett halvår sen.. hon var halt, blev inte bättre på ett år, så jag valde att ta bort henne.. skulle aldrig kunna bli ens promenadhäst, och jag villle inte låta henne gå i en hage och ha ont resten av livet...
men de finns ju även de som det går bra för, så jag håller tummarna för dig! MVH/Vickan

de kan ha spatt i både den övre, mellersta och undre glidleden, ju högre upp desto sämre "utsikt". min hade i mellersta kanske jag ska tillägga..

funderar på om det har med hästens rörelsemönster att göra, vi har en underbar tränare som ser till helheten och det gör susen... det viktigaste är att ryttaren ser sina problem, rättar sin sits med bra balans och ser till att hästen verkligen bjuder från ryggen. då kommer du undan alla dessa problem.''''''''''' Att sätta sitsen i fokus och våga se att det kanske är ryttaren,det är tufft och kräver en väldigt mjuk och kunnig tränare som håller ekipaget igång..... önskar dig lycka till:p

Min häst har en mycket konstig form av spatt, enligt veterinärerna borde han vara påverkad av den rent teoretiskt men det har vi tillsammans konstaterat att han inte är. Hans spatt byggs bara på utåt vilket jag tackar enormt mycket för, dock ser det ju ut som ett gravt skönhetsfel då han har en golfbollsformad knöl på insidan av hasen där spatten är.

Detta kanske inte har så mycket med saken att göra... :grin:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Emmsan88
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka