Viljar10

Trådstartare
Hej! är de någon som har erfarenhet av spatt? Min 6 åriga tävlingshäst fick diagnosen påbörjad spatt i häger has. Han blev bättre efter behandling men blir halt så fort jag sätter krav på honom. Han har även måttliga pålagringar i tre kotor på ryggen. Vad skulle ni göra om ni var i samma situation? Har ni haft en häst med spatt som lyckades komma tillbaka eller var de helt kört? Mvh Amelie

Hej! är de någon som har erfarenhet av spatt? Min 6 åriga tävlingshäst fick diagnosen påbörjad spatt i häger has. Han blev bättre efter behandling men blir halt så fort jag sätter krav på honom. Han har även måttliga pålagringar i tre kotor på ryggen. Vad skulle ni göra om ni var i samma situation? Har ni haft en häst med spatt som lyckades komma tillbaka eller var de helt kört? Mvh Amelie

Jag brukar själv sätta en begränsning för egen del. Bara en förutsättning åt gången. D v s har jag två problem på djuret, kommer det sannolikt inte gå väl. Detta efter att ha försökt (in absurdum) rehabilitera djur som det varit det ena efter det andra, där en förutsättning gett nästa.

T ex hästen som var så svag i bak (blodcirkulationen till muskler förstörda av maskangrepp som unghäst) att han inte mäktade med en fungerande ridhästform. Vilket gjorde att han gick på bogarna och fick kotledinflamationer konstant. Sedan fick han dessutom kronisk bronkit, delvis för att det inte gick att hålla igång honom ordentligt (i kombination med känsliga luftrör).

Hur fungerar det med pålagringarna i ryggkotorna? Misstänker att dessa upptäckts för att det varit problem tidigare.

Han fick diagnostiseringarna för 2 månader sedan. Jag har bara haft honom i ett år och jag började märka en ovilja att gå framåt och att han aldrig lyckades sätta benen under sig på rätt sätt. Han var också väldigt stel och styv. På slutet var han även halt i tölt. Nu är han både halt i skritt och tölt.

Han fick diagnostiseringarna för 2 månader sedan. Jag har bara haft honom i ett år och jag började märka en ovilja att gå framåt och att han aldrig lyckades sätta benen under sig på rätt sätt. Han var också väldigt stel och styv. På slutet var han även halt i tölt. Nu är han både halt i skritt och tölt.

Vad har den behandlats med?

Usch, vad tråkigt. Vad säger veterinären?

6 år är ju inte gammalt, så du har kanske inte hunnit så långt på tävlingsbanan. Det som är oroande är , varför finns pålagringar i ryggen? Spatten är i mina ögon inte det som är ett frågetecken i nuläget.

Spatt och pålagringar i ryggen redan som sexåring.
Pålagringarna i ryggen ser jag som en oklar diagnos; om jag överför det man "vet" inom humanvården till att gissa att det är likartat hos djur så kan det finnas pålagringar i ryggen som saknar betydelse.
Ju mer man letar, desto mer finner man.

Däremot, efter att ha läst ditt andra inlägg också, låter det ju helt klart som om hästen är besvärad av spatten.

Jag har inga egna erfarenheter av spatt men visst finns det hästar vars spatt "läker ut" så att de inte längre har ont av sjukdomen. Dock ska väl sådana hästar motioneras lagom och värmas upp noggrant.

som tävlingshäst misstänker jag att det är rätt "kört" med en ung häst med spatt, men möjligen som framtida skogsmulle?
Som jag förstått bör man väl avvakta och vänta in eventuell läkning ganska länge innan man kastar in handduken.

6 år är ju inte gammalt, så du har kanske inte hunnit så långt på tävlingsbanan. Det som är oroande är , varför finns pålagringar i ryggen? Spatten är i mina ögon inte det som är ett frågetecken i nuläget.
Vi red faktisk SM förra året :). Han är efter världens högst bedömda hingst och var väldigt lovande innan skadorna upptäcktes.

I tre kotor i ländryggen.

Vi red faktisk SM förra året :). Han är efter världens högst bedömda hingst och var väldigt lovande innan skadorna upptäcktes.
Då utgår jag ifrån att hästen fyller 7 år i år, och var 6 år förra året eftersom det är inte tillåtet för 5 åriga hästar att tävla SM.
http://www.icelandichorse.se/Portals/0/Tävling/Svenska Tillägget 20170216.pdf

Men att i så ung ålder utveckla spatt är ju inte idealiskt, varför pålagringar i ryggkotor finns kan man ju endast spekulera i när de sitter i länden. Trauma, möjligen som i förlängningen kan ge en styvare rygg. Det är inte omöjligt att det skulle kunna vara möjligt att tävla vidare, fast jag tror det kan krävas en lång rehab och utan garanti för att hästen håller för tävling på den nivån.

jag har haft en häst i 14 år som har utläkt spatt. han hade spatt som ung innan jag köpte honom. han han inte ont av det men är lite stelare i bakbenen innan han är uppvärmd. han kanske inte skulle hålla för satsning på elitnivå, men vanlig belastning tål han och vi har även hopptävlat.

jag har haft en häst i 14 år som har utläkt spatt. han hade spatt som ung innan jag köpte honom. han han inte ont av det men är lite stelare i bakbenen innan han är uppvärmd. han kanske inte skulle hålla för satsning på elitnivå, men vanlig belastning tål han och vi har även hopptävlat.
Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, den kommer aldrig att läka ut men kan hamna i vilande läge och förhoppningsvis så förblir den så.

Har ni konstaterat att spatten inte är aktiv längre när du börjar sätta igång honom? Den kan ju vara aktiv olika länge innan den förbenas/hamnar i vilofas.
Jag vet både hästar som gått toppen med rätt träning och även såna som inte pallat smärtan och som man blivit tvungen att ta bort...
Håller tummarna för er!

Har ni konstaterat att spatten inte är aktiv längre när du börjar sätta igång honom? Den kan ju vara aktiv olika länge innan den förbenas/hamnar i vilofas.
Jag vet både hästar som gått toppen med rätt träning och även såna som inte pallat smärtan och som man blivit tvungen att ta bort...
Håller tummarna för er!
Om jag gissat rätt på namnet hittade jag en salufilm från när han var fem år och där tycker jag faktiskt att han ser ganska styv ut i ryggen... Ryttaren är inte nätt precis heller, jag skulle nog se passa på att undersöka den där ryggen riktigt noga nu när ni ändå håller på. Det kan vara den som spökar.
För två år sen snart köpte jag en välstammad och just inriden 4-åring, han har någon sorts svaghet i ryggen som tar sig lite märkliga uttryck. Har egentligen inte kommit igång att rida ordentligt på hela de här två åren... :(

Först och främst måste det nog utredas varifrån hältan kommer, om det är från ryggen eller om det är spatten som spökar. Min erfarenhet av spatt är väldigt god, träffat en hel del hästar i aktiv träning. Det som vart viktigt för dom är att dom mer eller mindre aldrig är i vila utan hålls igång.

Hej!

Min pärla har spatt och vi har fortfarande inte hittat gränsen för vad hon inte kan göra. Vi hopptränar varje vecka, tränar dressyr, rider långritter och genomförde en hel jaktsäsong i höstas. Spatten i sig behöver absolut inte vara en dödsdom, men i kombination med pålagringarna i ryggen kan det vara värre. Många spatthästar tar ut den förlorade rörelsen i haser i ryggen istället och med pålagringar kan jag tänka mig att det blir svårare.

Precis som Grazing skriver är det viktigt att inte vila en spatthäst. Min mår också bra av några dagar/vecka med avsuttet arbete.

/Lavinia,

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 094
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 777
Senast: Pannica
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar