Sv: Spatt,,,vad är det?
Nu har jag läst lite på sidan du länkade till...
Kan man se den här spattknölen på utsidan,,alltså med ögat på hästens ben?
Om hästen inte visar hälta utan mer små "knyck" eller "darr" i steget...kan det vara spatt eller är det nåt annat?
Hästen är 17 år, fd. travare, haft en travkarriär (vet ej hur lång), lätt för korsförlamning, ridits dressyr och nu western.
Efter en rymning för en och en halv vecka sedan så ville hon inte sätta ner höger bak ordentligt. När hon gjorde det så blev det ett litet knyck/fördröjning, lite, lite varm på utsidan av kotan, ej has.
Två dagar senare skadar hon sig i hagen och får ett sår vilket ledde till lymfangit. Hon har nu varit halt pga. av det och har därför inte kunnat kolla upp det mer ingående.
Sedan ett par dagar tillbaka är hon inte halt. Longerade lite igår i skritt och fick då synd på dessa "darr".
Kan det vara spatt? Eftersom hon har lätt för korsförlamning,,,kan det ha ett samband?
Equiterapeut ska komma ut då hon ser lite uppdragen ut framför korset....kan ju ha nåt med det att göra också. Jag misstänker att det har hänt någonting med henne där efter att hon gått omkull i transport för ett par veckor sedan. Har inte visat något efter det men rymningen kan ju ha "lockat" fram det hela.....
Ja..jag vet att min häst är en riktig olycksfågel.....:smirk: