Spatt,,,vad är det?

lakrits

Trådstartare
Vad är spatt och hur uppkommer det?
Är det vanligt på äldre hästar?
Ska man rida som vanligt?
Ska de hållas igång så mycket som möjligt?

Så mycket info som möjligt gärna.

Vid longering igår i skritt tyckte jag hon "ryckte" i båda bak när hon skrittade........kan det vara spatt???

Sv: Spatt,,,vad är det?

Nu har jag läst lite på sidan du länkade till...

Kan man se den här spattknölen på utsidan,,alltså med ögat på hästens ben?
Om hästen inte visar hälta utan mer små "knyck" eller "darr" i steget...kan det vara spatt eller är det nåt annat?

Hästen är 17 år, fd. travare, haft en travkarriär (vet ej hur lång), lätt för korsförlamning, ridits dressyr och nu western.
Efter en rymning för en och en halv vecka sedan så ville hon inte sätta ner höger bak ordentligt. När hon gjorde det så blev det ett litet knyck/fördröjning, lite, lite varm på utsidan av kotan, ej has.
Två dagar senare skadar hon sig i hagen och får ett sår vilket ledde till lymfangit. Hon har nu varit halt pga. av det och har därför inte kunnat kolla upp det mer ingående.
Sedan ett par dagar tillbaka är hon inte halt. Longerade lite igår i skritt och fick då synd på dessa "darr".

Kan det vara spatt? Eftersom hon har lätt för korsförlamning,,,kan det ha ett samband?
Equiterapeut ska komma ut då hon ser lite uppdragen ut framför korset....kan ju ha nåt med det att göra också. Jag misstänker att det har hänt någonting med henne där efter att hon gått omkull i transport för ett par veckor sedan. Har inte visat något efter det men rymningen kan ju ha "lockat" fram det hela.....

Ja..jag vet att min häst är en riktig olycksfågel.....:smirk:

*puttar lite då jag gärna vill höra vad ni tror och har för åsikter"

Det är inte alltid man ser spattknölen utanpå, det beror på om dom utvecklat en sådan. jag tror det beror på hur långt gången spatten är, men är osäker.
De där knycken och "darren" känner jag igen, så känns min spatthäst då och då. Men det behöver ju inte innebära att din häst har det.

Om du misstänker spatt och känner dig orolig så tycker jag att du ska beställa tid hos veterinär så att dom får göra en utredning och ev ta plåtar på haserna, där får ni det bästa svaret.

När jag upptäckte att något inte stod rätt till med min häst så var hon otaktmässig vid longering, framtung och oarbetsvillig vid ridning samt väldigt öm i ryggen speciellt vid ländryggen.

Hmm........det stämmer ganska bra in på min häst...
Kan allt det hon råkat ut för nu vara en utlösande faktor?
Hon har inte visat något sådant tidigare..

spatt är en kronisk torr inflamation och syns oftast när man tar ut hästen från stallet, hästen har hälta. men sen efter ett tag kan hältan försvinna, men spatt kan oxå utvecklas och läka utan att hästen blir halt. men många rekomenderar att en spatthäst som haltar bör opereras

Kan uppdatera lite grann.

Hästen går nu i hagen sedan två dagar tillbaka och "darret" har försvunnit.
Mina tankar är att det var musklerna som spökade på henne då hon är väldigt känslig och får lätt korsförlamning. Hon behöver röra på sig så mycket som möjligt och det blev ju begränsat vid lymfangiten.

Problem i kors/rygg är kvar och det ska åtgärdas genom en equieterapeut.....

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023