Spatt - röntgenbilder

Elina8

Trådstartare
Har inte hittat någon bra tråd, jag vet redan vad spatt är, jag vill ha lite erfarenheter. Alla ni som har eller har haft spatthästar, eller känner någon med spatthäst, hur har det gått för dem?

Fick beskedet i fredags att min 22-årige islandsvalack har spatt i båda haserna. Jag har ingen aning om hur illa det är, fick inga konkreta svar i fredags. Veterinären ska ringa tillbaka i eftermiddag om hon har tid.

Så det hade varit skönt att veta lite hur det gått för andra, om ni kanske vet hur pass allvarligt det var för hästen och hur bra den blev när det var som bäst, och när det var som värst.

Han har fått antiinflammatoriskt i 14 dagar och ska skrittas för hand till en början, och eventuellt uppsuttet sen om han känns bättre.
Men jag vill veta om det kommer bli bättre än såhär, vad han har för odds till ett bra liv helt enkelt.

32361468.jpg

32361469.jpg

32361470.jpg

32361471.jpg

Sv: Spatt - röntgenbilder

Det behöver inte alls vara så dramatiskt, spatt vid 22 år kan lika gärna härröra från att glidleden har slitits ut och skapat en inflammation istället för att ha brutits ner pga inflammation. Oavsett så kallar man bägge åkommorna för spatt eftersom den befinner sig i hasledens glidyta, du har en häst som börjar bli lite till åren och med dessa kommer även en del skavanker. Hur prognosen ser ut kan endast din veterinär berätta för dig, men ska jag vara ärlig så ser det inte ut som om inflammationen är så aggressiv på dina plåtar. Så om jag ska tro något alls så tror jag att ni kommer att campa ihop ett tag till.

Det har jag aldrig hört, men det låter ju logiskt.

Fick i alla fall pratat med veterinären igen idag och nu var det helt andra bullar. Skritt i några månader och jobba lite försiktigt blev utbytt mot "inga kilometerlånga galopper, men annars är det bara bra att han får röra på sig och hålla igång kroppen".

Jag var rädd för hur mycket jag vågar testa mig fram, men hos sa kör på, känner du att han har ont så hör av dig så får han lite smärtstillande ett tag till så att han kan röra sig som han ska och inte felbelastar.

Pratade för säkerhets skull med en annan veterinäre och en stallkompis också, och båda sa att de tyckte det var bra att rida på, men försiktigt. Så inga böjda spår och ingen tölt. Men trav i fri form och lite galopp försiktig galopp var inga problem så länge han känns ok med det.

Enda gången jag kännt av något är i början av passet, i högeröppna i tölt. Bra sa vet. då kan du använda det som måttstock längre fram och se hur det utvecklas. Visar han inte nåt sen så är han säkert ok att rida på som vanligt.

Så idag har vi varit ute på promenad, och skrittat och travat lite försiktigt för hand. Sen satt jag upp på vägen hem och han var överlycklig och bara väntade på att få springa. Minsta signal var han iväg i trav och jag fick övertyga honom att det räckte med en liten sträcka idag.
Han kändes jättebra!

Så nu fortsätter jag hålla tummarna för att vi får fira våra 40-årsdagar ihop. :D:love::bow:

På vb ser mittersta glidleden sammanväxt ut- inte för att jag är ngn expert, men man ska på en frisk kunna se leden tydligt.
Det är väl just ngn led som kan ge värre symptom??? Eller om det är på flera.

Jag skulle fråga vet om ngn behandling eller tillskott kan hjälpa den.

Har för mig att Boj ger sin ngt:confused:

Övre är det sämre prognos på, kanske det du tänker på?
Nedre och mellersta gör inte hästen så mycket om de växer samman, däremot den övre påverkar mer.

*KL*
Elina - jag är långt från expert på varken röntgenbilder eller haser, men kikade noga på bilderna redan i bantningstråden. Och för MITT amatöröga ser 'dina' bilder bättre ut än vad min gjorde. Med förändringarna på bilden jag la ut (där mellesta är i princip fullständigt sammanväxt) så fungerade han utan minsta lilla symptom för ridning i skog och mark i alla gångarter samt hoppning upp till metern (han var stor D-ponny). Jag vet inte om han hade klarat mer, böjda spår var ju uteslutna pga en annan hasledsdefekt som också var anledningen till att han var T-märkt. Och av den anledningen provade jag ju aldrig att hoppa högre.

Sen akutiserades det efter en fastrullning, och då blev han halt. Behandlades (hade ONT innan, pissont verkligen, syntes på hela hästen, stod och hängde i hagen bara med) och blev symptomfri. Red honom aldrig upp till samma nivå igen (han slängde in en svår skada på djupa böjsenan på ett bakben i samband med fastrullningen), men han fungerade efter utmärkt som 'glad skogsäst', dvs skritt, trav och galopp rakt fram i skogen/efter grusvägar. Vid det laget var alltså bilderna VÄRRE än den jag la ut.

Sen återkom det tyvärr ca ett år senare, akutiserades igen. Jag åkte aldrig in och röntgade men kan ta gift på att det då 'satt sig' i övre ledavdelningen/glidleden. Det 'tråkiga' är att av någon anledning så när det 'byter' ledavdelning/glidled så går det oftast uppåt. Men jag valde att låta honom somna där. Han var ju som sagt T-märkt, vi hade fått fyra finfina bonusår och han hade ju 'annat' i bagaget än spatten med.

+ Alexandra.

Jag har också mina funderingar på att vänstersidan är äldre. Att det har funnits innan, och inget som uppkommit nu. Han har varit svagare i vänster, men det blev ganska mycket bättre i vintras (jag trodde då att han tränat upp sig, men nu undrar jag) och plötsligt kom vänstergaloppen efter några små hopp-pass.

Jag vet också att förra ägaren sa att det var något på röntgen när hon köpte honom, minns inte i vilket ben. Hon sa inte att det var spatt, men det är mycket möjligt att det kan ha varit. För hennes beskrivning var väldigt likt den jag har idag för spatt. "skuggor" på röntgen, och undvika böjda spår, värma upp och av mycket. Han fick dessutom MSM då, och när jag pratade med de som säljer preparatet så sa de att det ger man bara till skadade eller sjuka djur, för det kan verka milt smärtstillande och antiinflammatoriskt. (om det stämmer har jag ingen aning, men så sa de) Så han avrådde mig från att köpa det till min friska häst. Ska kolla upp detta nu igen om det kanske kan vara något som kan hjälpa honom.

Så min teori är att vänstersidan varit drabbad innan också (himla synd att jag inte har röntgenbilderna från då) och att högersidan nu blivit aktiv.

En annan sak som får mig att tro att det inte uppkommit nu den senaste månaden är att veterinären valde att behandla som hon gör. Dvs ingen injektion eller liknande. Vad jag har kunnat läsa mig till så ger man bara sånt i ett tidigt skede. När det redan gått ganska långt så gör man inte något ingrepp utan låter det växa ihop bara.
Kanske är olika hos olika veterinärer, ska ta upp det nästa gång jag pratar med henne.

Han har ju inte direkt haft några svåra symptom, så förhoppningsvis så är det ganska lindrig spatt.

Om man behandlar hänger mest samman med graden av inflammation, som jag skrev i tidigare inlägg så tyder inte plåtarna på att din häst har någon kraftig sådan utan jag tror mer på att smärtan kan härröra från att leden är för torr. Här skulle möjligen veterinär kunnat spruta med hyalonsyra men det är olika från fall till fall.

Ja jag ger min häst hyalonsyra oralt just för att motverka att torra leder skaver mot varann eftersom min äldsta häst har just utslitna glidleder och har haft det i ca 6 års tid. Vi kontrollerar detta ungefär vart annat är, och hittills har han inte försämrats något sen vi upptäckte hans problem.

Kan inte så mycket om röntgenplåtar, men hade spatthäst i 9 år... min gamla häst fick diagnosen spatt vid 9 års ålder. Efter några år blev jag tipsad om att prova glukosamin, och om det var inbillning eller inte, svårt att svara på men nog tyckte jag att han blev bättre under de år han åt det.
Tror att hans spatt var ganska lindrig, men sista åren ffa fick jag anpassa min ridning en del, vissa dagar var han stel och kantig och då ägnade vi oss joggande alt uteritt (beroende på underlaget ute), och sen någon dag senare var han sitt vanliga jag igen och vi kunde återgå till vanligt arbete.

Hade honom till 18 års ålder, tävlade hoppning sista gången när han var 16, var lite svårt att tävla då man inte visste vilket skick han var i just den dagen, så det blev mest klubbtävlingar sista åren. Tyvärr drabbades han även av cushings, och jag fick till slut ta bort honom pga ett trasigt gaffelbandsfäste.

Men han mådde bra av att röra sig kontinuerligt på lagom nivå. Vad jag märkte, så fick han 2 större skov mellan 9-18 års ålder, då fick han smärtlindrande och antiinflammatoriskt så var det bara att rida lite lugnt tills det var över.

Håller tummarna att ni får fira 40 ihop, oddsen är nog högre med en isis än med mina stora halvblod ;)

Som Bojan redan sagt är det en ev tillhörande ledinflammationen man behandlar. Att spruta leden gör inget för själva spatten, men hjälper den ledinflammation som kan komma, och minskar på så sätt smärtan för hästen.

Ang ledtillskott har jag diskuterat det ingående med vet idag, inte pga spatt men sak samma. Det prep som Boj ger har jag hört VÄLDIGT mycket positiva erf om. Och utan att nämna ngt om det för vet, så var det just det vet - som är lika djupt rotad skeptiker i frågan som jag - rekommenderade och hade sett bäst effekt av. Dvs preparat med oral hyaluronsyra. Det är dock sockerpepprat så man kan bli trött för mindre, men..

Det preparat jag använder innehåller inte mycket socker. ja man har glukos i och det är för att upptaget ska bli effektivare men mängderna är absolut inte enorma jag har testat och den glukos man tillsatt är väldigt frånvarande.:p

Allt tillsatt socker är mycket socker i min värld iofs ;) Jag vill inte ha socker i så lättupptaglig form och beredning alls egentligen. Men nu kände jag att 'jag ORKAR inte, om han trillar av pinnen av det lilla socker det blir per dos, så då var det rysk roulette och skulle gått åt skogen förr eller senare ändå'. Fördelarna överväger nackdelarna eller nåt.

Men jag skulle utan minsta tvekan föredra ett sockerfritt alt om det funnits. Jag undviker ju liksom in absurdum mineraler med melass osv. Så blir lite sila mygg och svälja kameler rent så. Skillnaden är väl att när det gäller mineraler etc så FINNS det sockerfria alternativ. I det här fallet finns ju inga sockerfria alternativ.

Vad är detta för nåt som du ger? Är det receptbelagt? Hur funkar det?

Jag blir lite skrämd av ordet "syra", tänker mig typ batterisyra :angel::p men antar att det inte är syra på det sättet.

Ska fråga min vet. om detta också och se vad hon säger. Allt som kan hjälpa är ju bra.

Tycker de att det är gott, vad är din erfarenhet?

Kan nog stämma med inflammationen. Han har ju som sagt inte visat så mycket tidigare, utan jag har bara känt av att han varit lite stel, och en gång markerade han svagt i trav på böjt spår åt ena hållet. Men jag vet inte om det berodde på spatten eller om det berodde på överbelastning av något annat ben. På böjprovet visade han däremot ganska kraftigt (enligt mig, har ju inte så mycket att jämföra med. Vet. sa "de var inte så skönt" så jag vet inte på en skala hur mycket han markerade. Men han travade inte ens på högerbenet, utan grispassade första sträckan.

Senast ändrad:

Håller tummarna att ni får fira 40 ihop, oddsen är nog högre med en isis än med mina stora halvblod ;)

Ja, han känns som en sån som kan bli gammal om han bara får hålla sig frisk.

Just detta med rasen lyfte veterinären också fram som positivt. Hon sa att deras storlek var en fördel, för de blir inte samma belastning som hos en storhäst. Så hon sa att de små hästarna ofta klarar sig bättre än de större, de får ofta inte lika stora problem med spatten. Det var hennes personliga erfarenhet.

Hyalonsyra är egentligen ett naturligt socker som faktiskt bildas i kroppen, med åren avtar produktionen främst i utsatta leder. Men hyalonsyra produceras även i ögat, örat, navelsträngen osv.
Man kan genom oral giva tillföra kroppen extra som tas upp där det brister, i värat fall har vår häst utslitna glidleder vilket gör dom torra, stela när hyalonsyran fattas.

Jag har givit vår häst Orthohyl i några år nu, förmodligen ska man ge det dagligen året runt men så har vi inte gjort eftersom det kostar en slant också. Men har får 3-4 kurer per år på ca 1 månad för det räcker en flaska till, vid behov så har han fått någon extra kur. Mellan det så har han ätit nyponpulver vilket har funkat väldigt väl.

Nej det är inte receptbelagt.

Ok, det låter ju intressant att testa.

Vad får du betala för detta då? Låter som att det kostar som det smakar. :angel: Tror du det kan vara värt det i hans fall? Alltså, förbättrar det inflammation, eller hjälper det slitna leder?

Om lederna får smörjning så minskar det slitaget vilket i sin tur minskar risken för att inflammation ska uppstå.

Jag är inte bra på röntgenbilder, men vill du ha en bild att jämföra med så kan jag visa Andis bild från förra sommaren

andivb.jpg

Andi var ohalt 3 veckor efter behandling (spruta i lederna kortison och hyalonsyra + 1veckas buttabehandling). Två månader senare kom ett återfall som tog längre tid innan det blev bra. Helt bra blev det inte förrän han reds/promenerades varje dag och fick en stor hage som han kan vandra i.

Jag gav ett tillskott som heter Chondrogen EQ, med hyualonsyra+glucosamin+chondriotinsulfat. Svårt att säga om det fungerade jag vet ju inte hur han hade varit då utan. Jag gjorde slut på burken och fortsatte sedan inte. Ett årsbehov av det hade kostat ca 7000:-! Men har man medicinersättning i försäkringen kan den gå på försäkring iaf.
chondrogen-eq-25-oz-2.jpg

Nu rids han i skritt/trav o galopp o det går toppen. Vi har börjat samla så smått igen oxå, lixom några volter i paddocken ibland.

Jag tror absolut ni kommer fira många födelsedagar ihop! Jag räknar att iaf få fira 30årsdagen med Andi...

Det preparat jag ger är ren hyalonsyra, vi valde det eftersom vi provat de övriga tidigare iofs med ett ok resultat medan ren hyalonsyra faktiskt gav en aha upplevelse för oss som ägare och förhoppningsvis även för hästen. Och det tror vi i varje fall, för han blev glad som en lärka och lekte i hagen på ett sätt vi aldrig tidigare skådat.

*KL*

Jag tror man får prova sig fram lite, om inte det ena hjälper kan det andra göra det sas. Men jag tror också på att välja ett prep med hyaluronsyra. Endera ensamt eller i kombination.

Det är ju otroligt individuellt hur olika prep funkar för olika hästar. Jag gav två hästar samma preparat, och den ena blev bokstavligt talat om ny. Den andra kunde jag lika gärna ha gett sockerpiller - noll effekt.

Men även min vet talade sig ju varm för hyaluronsyra, däremot hade hon personligen (eller ja, på sin hund) sett bättre effekt av kombinationspreparat med hy-syra än rent. Men det beror antagligen också mycket på vad hästen har för problem och varför. Som i Bojs läge där problemet antagligen är att leden är lite 'för torr' och behöver smörjhjälp, en sån häst kanske svarar bäst på ren hy, medan en häst som har problem med att leden är låggradigt retad och gör lite ont hela tiden svarar bäst på ett annat.

Jag valde faktiskt att prova just Chondrogen EQ. Om det ger resultat behåller jag det, men annars kommer jag prova ren hyaluronsyra.

Vad är det för nyponpulver du ger? Tror du att det är bra för alla hästar eller ger man bara det till hästar som uppvisar någon form av problem? Har läst på rätt många ställen att nyponpulver skall vara bra som antiinflammatoriskt och vara som en billighetsvariant av hyalonsyra. Skulle du ge det till en häst bara som "utifall att" om det inte hade med pengar att göra? (Även om jag förstår att det inte kostar så mycket). Min häst är 8 år och frisk kanske skall tilläggas. Om man kan påverka hästens hållbarhet igenom att ge ett tillskott med nyponpulver så är det intressant.

TS, i värsta fall kan du ge din häst en Tildrenbehandling. Det hjälpte en spatthäst som jag hade radikalt. Är din häst ohalt så är det enligt mina veterinärer bara bra för den att man rider i stort sett som vanligt. Beroende på vad man gör såklart.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010