Spatt röntgen

Hrannar

Trådstartare
Vad kostar att spattröntga en häst?
Om hästen är försäkrad för 30.000 och hon ska säljas, hur blir det då med försäkring om hästen byter ägare?
Hästens ägare ville hellre avliva hästen, men hon är en mycket trevlig individ, inte halt men har reaktion vid böjprov båda bak.
Hon rids och körs, i hagen springer hon i full fart.
Vad skulle ni gjort med en sådan häst?
Jag ska nämligen sälja hästen åt dem, för försäkrings beloppet, eller så avlivas hon.

Sv: Spatt röntgen

1. Har veterinär dömt ut hästen?
2. Har försäkringsbolaget godkänt avlivning?
3. Varför ska man sälja en häst som står inför avlivning, man antar att åkomman är så grav att avlivning är det enda alternativet.
4. Återstår T-märkning, där nästan hela livbeloppet löses ut utom sista delen som skall täcka avlivning och destruktion.
5. Hästen kan byta ägare om försäkringen övertas av nya ägaren, dock hindrar inte det försäkringsbolaget från att reservera sig mot spatt på denna häst.
6. En röntgen kostar ca 1800 kr, allt hänger på hur många plåtar man måste ta eller ta om.

Hej!
Vi gjorde en vet. besiktning och tvet.tyckte att en sådan häst blir svår att sälja. Då dömde hon ut henne pga försäljning.
Men hon är inte spattröntgad. därför tyckte jag att avlivning var sista vägen då hästen går att använda och inte visar hälta.
Så frågan är om jag ska röntga henne och sen gå efter de svaren, för hon har gått med detta länge, aldrig varit halt pga spatten, dock blev hon halt förra året då hon drabbades av fång.

Hej!
Vi gjorde en vet. besiktning och tvet.tyckte att en sådan häst blir svår att sälja. Då dömde hon ut henne pga försäljning.
Men hon är inte spattröntgad. därför tyckte jag att avlivning var sista vägen då hästen går att använda och inte visar hälta.
Så frågan är om jag ska röntga henne och sen gå efter de svaren, för hon har gått med detta länge, aldrig varit halt pga spatten, dock blev hon halt förra året då hon drabbades av fång.

Godkänner försäkringsbolaget en utdömning som beror på att hästen är svårsåld pga a spatten? Det är ju knappast deras problem.
Trodde inte att vet. fick dömma ut hästar som inte har ont eller förlorat sin användbarhet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 719
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 138
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 015
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka