Spatt och smärta...

S

Stopek

Har nyligen fått diagnosen spatt på min häst och just nu har han givetvis smärta. Har nu fått höra från flera håll, veterinär och de med erfarenhet, om hästen får inaktiv spatt så blir den ändå stel och måste värmas under lång tid innan den går att rida. I mina öron låter det som om hästen därmed har ont innan den värmts. Och det är inte något jag vill utsätta en häst för. Veterinären menar att det bara är att rida på även nu när han har smärtor i rygg (från spatten) och aktiv spatt. Att spatthästar behöver röra på sig för att det inte skall gå utför.

För mig känns det som att spatt är något man skall se hästen som obrukbar för och att det egentligen borde bli avlivning. För inte kan man väl rida på en stel häst? Eller har en häst med inaktiv spatt som är stel ingen smärta vid uppvärming?

Folk talar även om hältor hit och dit på spatthästar som att det är den dagliga normen och att man måste rida dem regelbundet ändå.

Jag begriper inget alls. Har tyvärr hästen livförsäkrad. Det brukar jag inte ha, men gjorde det då han varit utlånad. Jag vill hellre ha hästen utan livförsäkring så att jag känner att beslut om avlivning skall ligga helt i mina händer och inte i försäkringsbolagets. För har man en dyr livförsäkring så kan man inte gärna låta summan gå till spillo.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spatt och smärta...

nu har jag iofs. inte så stor erfarenhet av egna spatt hästar men har vänner vars hästar fått det. efter vad jag förstått så kan det vara mer eller mindre allvarligt beroende på var/hur det sitter och hur mkt. och om det blir återkommande aktivt. en vänninas häst hade i ena bak och fick så småningom stora problem med carpus, det trodde hon och hennes vet. hade ett samband

att hästen ska röra sig så mkt. som möjligt (helst stå på lösdrift där den kan röra sig mer jämt över dygnet) har jag hört förut, dock aldrig att den ska ridas då det är aktivt.

men men, jag vet igentligen inte alls mkt. utan bara det jag "hört"

Jag kan bara svara för min kille, och stelheten där var försumbar, och inte sammankopplad med smärta. Däremot så är jag generellt lite tvehågsen till det där med att de blir stela men det värmer ur. För visst upp till en viss nivå, men sen kommer det ju ett läge där böjbarheten i hasen är försämrad, vilket ger en icke smärtsam stelhet, men hur man värmer ur den övergår mitt förstånd. Det är dock en fundering bara.

Men min herre var aningens stel på mornarna eller om han vilat länge, värmde ur med rörelse och krävdes ingen lång tid. Och helt frikopplat från smärta i hans fall. Dock vet jag ju inte hur det blivit på sikt.

Han fick ju sin spatt och den genomgick aktiv fas utan minsta lilla hälta/symptom. Det var först när den akutiserades igen smärtan kom. Då gjorde det dock ONT, riktigt jäkla skitont. Inte tal om att rida, däremot gå i hage och promenera (på smärtis) just för de ska röra sig.

EN annan sak som slagit mig är att här i Sverige se vi spatt som en väldigt trist diagnos, medan i t ex England är den mer en teknikalitet vad det verkar och handlar bara om att få det att förbenas, och sen är det tuta och köra. Vet inte riktigt vad den skillnaden kommer ifrån, kanske att man i england är mer benägen att acceptera låggradig, kronisk smärta och mer permanent, låggradig behandling med smärtstillande/antiinflammatoriska (butta t ex).

Men för min herre så han hade apont andra ggn spatten blev aktiv, behandlades, och fick två veckor promenader, sen ÅB. Hade vi inte kunnat kontrollera smärtan hade det varit godnatt då. Nu var han ohalt på ÅB, och fick således sättas igång. Han var stel kanske första 5 minutrarna och vanlig normal uppvärmning släppte det.

Andra gången spatten akutiserades lät jag honom somna..

Jag har en 11år gammal dam med spatt bägge bak,nedre leden,har aldrig visat hälta utan upptäcktes som ett röntgenfynd vid 9års ålder då hon skulle exp.röntgas.Mao har hon inte haft ont,inte varit halt.
Sen dess har den spatten varit inaktiv och hon är tävlingshäst på MSV dressyr nivå,LA hopp,rids o tränas som en "vanlig" häst går dock på lösdrift just pga att spatthästar inte ska stå stilla varken från träning eller med långa boxtider.
Hon är inte stel (kallas allmänt för gummihästen),värms kortare tid än mina andra spattfria hästar.Så tar du väl hand om din vän kan den med lite tur leva o fungera länge än

Stelheten vid uppvärmning är väl bara tills dess att leden kommit igång med smörjning och ledvätska, inget med smärta?

Det är ju som att en gammal häst behöver längre tid att värma upp sig för att lederna inte är lika smidiga som när den var ung. Den behöver ju inte ha ont för det.

Vill man hjälpa ledvätskan kan man ge glucosamin med gott resultat.

Tack alla - nu känns det lite bättre. Kunde inte för mitt liv begripa hur stelhet och smärta kunde vara frånkopplat varandra.

Min vet verkar tycka att reagerar han bara på behandling så är det bara att tuta och köra med det tävlandet jag hade tänkt mig. Men just nu har han ont och det onda visar sig mest i bakre delen av ryggen och rumpa. Riktigt j-vla ont. Hältan ser vet, men är så lite att jag har svårt att se den ens på volt. Det gör ju att man känner sig osäker om man kommer att veta om han har ont i framtiden om behandlingen fungerar.

För övrigt är det en otroligt vig gummiboll, precis som någon annan sa om sin häst. Spatten har han haft reaktion med hälta först för ett halvår sedan - vilket gick bort - och ryggen har han haft problem med till och från i ett år. Men kan spatten vara aktiv så länge?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 244
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 478
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 528
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 793
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka