Spatt och en hel del annat...

superstar

Trådstartare
Just nu är jag väldigt aktiv i trådskapar-kretsar här på hästvård, då det av en ren slump hittades spatt i min hästs ena bakhas igår. Jag är fortfarande totalt förvirrad och vet inte alls hur det här kommer påverka vår framtid eftersom vi först och främst måste ta tag i att få hans sår att läka (det var pga av det otäcka såret som vi röntgade och då hittades spatten..).

Men går det på något sätt att bevisa hur länge spatten har funnits där? Är det något som kan räknas som dolt fel eller får jag skylla mig själv eftersom jag inte röntgade när jag köpte hästen?

Just nu har han ju inga problem alls av spatten, så han kommer ju kanske att kunan fungera som vanligt, men han ska egentligen säljas, och jag kan ju glömma att sälja honom med spatt, i alla fall till det pris jag tänkt mig..

Helt förvirrad, återkommer med fler frågor när jag kan tänka klart igen. Nu vet jag inte vad jag ska göra, eller, det finns ju inget jag kan göra.

Ullis :confused:

Sv: Spatt och en hel del annat...

Hur länge spatt har funnits i benet är nog svårt att svara på, försäkringsbolagen accepterar i stort sett INTE plåtar äldre än 14 dagar vilket kanske visar hur snabbt det faktiskt kan gå.

Dolt fel är det ju inte eftersom en sådan sak lätt skulle upptäckas med hjälp av röntgen, något som då tydligen inte skedde i samband med köp. (Nu vet inte jag hur länge du har haft hästen)

Många hästar får inte ens problem av spatt, så därför är det trots allt fullt möjligt att pållen kommer att fortsätta så. Men man måste alltid ha i tanken detta, spatt är en kronisk inflammation som dessutom tenderar till dubbelsidighet dvs kan även drabba andra bekbenet. Detta kanske inte går lika obemärkt förbi, så vid en ev försäljning måste du tala om detta för den nya köparen, och tyvärr så blir ju priset lägre än vad du tänkt från början.

Sv: Spatt och en hel del annat...

Då är allt ungefär så som jag har trott, bortsett från att jag inte trodde att det kunde gå så fort. Jag har haft hästen i 8 månader.

Att han kan fungera helt okej trots spatten är jag inställd på, och det är vad jag hoppas på. Jag vet hästar som tävlar 130 med spatt och jag vet hästar som blivit triangelmärkta av det, så det får ju tiden utvisa, men någon försäljning blir ju, tyvärr inte, aktuell...

Ullis

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 782
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875
Hästvård Då var det dags igen. Historien om min valack är lång och helt igenom sorglig. Resumé; efter ett knappt år av krångel i form av...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama