Spatt-misstanke

M

MALINox

Hade vet på åb idag eftersom vi avslutat metacam kuren och skrittmotionerat i 4 veckor.
Orsaken till detta är att hästen varit stel och rört sig orent i bakändan. Vid förra vet besöket var han svullen runt om på koterna, 2 gradig hälta vä bak efter böjprov, samt 1 gradig hälta båda fram efter böjprov. Han var dessutom jättestel i svansmuskulaturen.

Nu är han bättre, ingen hälta någonstans och rör sig mkt bättre. Är fortfarande stel i svansmuskulaturen. Han rör sig dessvärre fortfarande orent i bakändan och nu vill vet att vi ska åka till ATG och spattröntga haserna på honom. Han har väldigt rak vinkel i sina bakben samt att han är lite kohasig.

Har läst lite här på buke om spatt, å det var ju en salig blanding om hur prognosen ser ut för spatthästar. Han är ju bara 5 år, så det känns ju fruktansvärt trist om han ska vara slut redan?!

Vad tror ni bukefalos kunniga anhängare...låter det som spatt?!

Sv: Spatt-misstanke

Det var ju svårt att ta ställning till utan att ha sett hästen, men nej det känns inte så. Om hältan startat i hasen, då hade detta märkts tydligt och inte börjat som du beskriver i kotorna. På din mycket korta beskrivning är det ju svårt, vetskapen får du genom röntgen men jag tror inte att det är där problematiken ligger.

MALINox skrev:
Hade vet på åb idag eftersom vi avslutat metacam kuren och skrittmotionerat i 4 veckor.
Orsaken till detta är att hästen varit stel och rört sig orent i bakändan. Vid förra vet besöket var han svullen runt om på koterna, 2 gradig hälta vä bak efter böjprov, samt 1 gradig hälta båda fram efter böjprov. Han var dessutom jättestel i svansmuskulaturen.

Nu är han bättre, ingen hälta någonstans och rör sig mkt bättre. Är fortfarande stel i svansmuskulaturen. Han rör sig dessvärre fortfarande orent i bakändan och nu vill vet att vi ska åka till ATG och spattröntga haserna på honom. Han har väldigt rak vinkel i sina bakben samt att han är lite kohasig.

Har läst lite här på buke om spatt, å det var ju en salig blanding om hur prognosen ser ut för spatthästar. Han är ju bara 5 år, så det känns ju fruktansvärt trist om han ska vara slut redan?!

Vad tror ni bukefalos kunniga anhängare...låter det som spatt?!

Alla hästar som fått spatt eller har en tendens att få spatt, klarar sig offtast inte, utan avlivas! tyvärr :(

Tja, min häst som fick åldersspatt i en hasled för några år när hon var femton sedan hade inte alls de symptomen du beskriver. Hon fick iofs reaktion fram p.g.a. avlastning men hon hade inte några svullnader bak i kotorna och inte någon generell stelhelt.

På henne märktes det på att hon började använda sitt ena bakben något sämre. Var inte halt egentligen men t.ex. i seriebyten så blev det ojämnt och framförallt när man bad om samling, då ju hasen böjs och får jobba mycket. Hon fick också en liten svullnad i hasleden, som en mjuk bula som gick att föra från sida till sida, men ingen värme.
Min pålle behandlades med cortison i lederna och vila och så provade jag att rida igång försiktigt och träna upp henne till tävlingskondition igen och då fick hon tillbaka has (bak)- och kotledinflammationerna (fram). Då betäckte jag henne och lät henne vila i 1,5 år, med utevistelse i kuperade hagar 6-21. Sedan satte jag igång henne igen och tränade upp henne under ett halvår med mycket skritt skogen, ingen samling, begränsat med små volter och varieriande underlag. Red 4 ggr/vecka.

Idag går hon som läromästare åt en junior (ett år efter att jag satte igång henne) och fungerar fint i dressyrridning på lätt nivå och hoppning över låga hinder. Rids fortfarande ca. 4 ggr/vecka. Hon har vid något tillfälle (två gånger under ett år) varit lite stel och inte riktigt fått mig sig sitt spattbakben och då har hon skrittats några dagar och då har det gått över.

Jag vet också en annan häst som hade spattförändringar och inte fick problem av det förrän man krävde passage och piaff.

Såvitt jag vet finns det många hästar som har spatt och som fungerar fint till lättare ridning. Spatten kan läka ihop och bli smärtfri men lite stelhet får man ofta. Förändringarna försvinner dock aldrig. Jag skulle inte själva satsa på en spatthäst om jag tänkte tävla höga klasser i hoppning eller dressyr men annars skulle jag ge det en chans. En lång period med mycket skritt och/eller mycket hagvistelse kan funka för att det ska läka. Spatthästar behöver röra sig, men lågintensivt.

Okey, tack för ditt svar!
Kan berätta lite bredare kring problemet!
Det hela startade eg i somras så han växte ur sin sadel! Var rejält öm i ryggen och fick därför stå samt enbart promenader i 8 veckor för att ryggen skulle återhämta sig. Därefter startade vi med nya sadeln, allt kändes kanon och han har byggt på sig riktigt fint. I börjat av hösten höll jag lektion för ägaren till hästen, och när jag satt och tittade på dom så tyckte jag att han gick så orytmiskt med bakdelen. Detta syns ffa i skritt, han ser nästen stapplig ut med bakdelen.

Så jag satt upp för att känna på honom, men det känns inget när man sitter på, utan detta syns när man tittar på honom. Han samlar sig jättefint, trampar under sig och rundar sig fint i galoppen. Inge värmeökad någonstans, pigg och jättepositiv till ridningen.
Eftersom det var dax för skoning så tänkte jag att det kanske har något att göra med att han är lång i bakfötterna, så jag visade upp honom för hovis. Han höll med om att hästen såg orytmisk och stel ut i bakdelen, men trodde inte att det kom från hovarna.

En granne är utbildad massör, så hon kom ut och kikade på hästen. Hon höll oxå med om att han såg stel ut, hon kände över honom och fann att han var stel i ryggmuskulaturen, troligtvis en kvarleva från den gamla sadeln. Hon kände ingenting i bakdelen på honom.
Jag ringde vet. som trodde att det visst kunde vara spänningar ifrån ryggen, föreslog att massören skulle massera spänningarna i ryggen, å att jag skulle höra av mig efter 14 dagar om han inte blivit bättre, eller om något annat konstigt uppstått.

Sagt och gjort, han blev masserad, och jag upptäckte att han vart så mycket finare i ryggen. Han höjde ryggen, fick en betydligt bättre samling och rundare form ffa i galoppen. Tyckte fortfarande att han inte såg ok ut i bakdelen dock. Massören kände över honom igen, fann att han var väldigt stel i svansmuskulaturen. Då ringde jag vet och bad henne komma ut och kika på honom. Vet. kände igenom, och sa precis samma sak, att han är jättespänd bak i svansmuskulaturen, samt svullen på kotorna runt om.
Vid travprov gick han orent med bakdelen, hade 2 gradig hälta vä bak efter böjprov, samt 1 gradig hälta båda fram efter böjprov. Vet ord. metacam i 10 dagar, skrittmotion i 4 veckor samt att vi skulle dra ner på proteinet i fodret. Eftersom hästen är 5 år trodde hon att det kanske kunde vara så att han var inne i en tillväxtperiod, och att svullnaden och hältan kom därifrån.

Jag tyckte att han var värmeökad i kotorna fram under de 10 dagar han fick metacamet, men sen har han återgått till normaltemp, varit jättepositiv till promenader och skritturer, även om han gärna vill springa istället för att gå... :devil:

Hade vet på åb igår, hästen var inge värmeökad, ingen kotsvullnad, ingen hälta, rörde sig bättre, men inte helt bra. Fortfarande spänd i svansmuskulaturen. Vet föreslog därför att vi ska spattröntga haserna på honom om ca 3 veckor för att vara säkra. F.ö ska vi börja rida igång honom igen. Vet. sa även att han är väldigt rak i sina bakben, samt att han är kohasig...vilkt hon ansåg öka risken för spatt?!

Något klarare?!

Okey, tack för ditt svar!
Jag vart oxå lite fundersam när jag satt här hemma och läste om spatt, för dom allra flesta jag hört talas om, eller läst om har precis som du beskriver haft svårt för att få med sig ett av sina bakben. Å det tycker inte jag är problemet med pållen, han får med sig båda benen, ser dock orytmiskt ut!

Jag var lite inne på om han kan vara sne eller ha någon låsning i bäcken/bakdel som orsakar att han inte riktigt går som han ska?!

Skönt att det löste sig för din häst iaf... :)

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 450
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 667
Senast: prallan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 990
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar