Spatt - hur rida?

Sv: Spatt - hur rida?

Ja, det är olika...denna hästs spatt hade inte läkt alls. Han var diagnostiserad spatt och utdömd åtta år tidigare (en tragedi bara det då ägaren valde att blunda...) Den sista vet.som röntgade hade aldrig sett något liknande och framförallt inte på en varmblodig travare. Hästen hade spatt på båda haserna men den vänstra var värst.

Hej hopp *svar på alla*

Hästen i fråga är ju röntgad, så det är ju inga oklarheter på något vis. Jag ska bara fråga lite mer närgånget om den var dubbelsidig osv., jag visste ju nästan inget om spatt innan :o

Jag ska bara använda den till "trevlig ridning", ett bra ord :) Jag har inga hästar i toppform eller amibtioner att tävla hoppning eller dressyr, möjligtvis en liten 90 cm hoppning typ en gång :p (höjdrädd och nerver utanpå skinnet hehe)
Jag vill bara ha en fint musklad och välmående häst och OM det går an vill jag gärna prova på distans.

Jag känner att jag kanske vill prata med någon veterinär som haft att göra med hästen, gärna också att denne besiktigar.
Som jag har förstått är det hela väldigt individuellt och jag ska försöka ha allt klart för mig så gott det går innan jag tar hem hästen. Men jag är glad att det bara är foderhäst så länge, om det under det här året visar sig att hästen inte håller så måste ju inte jag ha ansvar för att sälja den/låna ut den.

Tack för alla svar, det har verkligen hjälpt mycket!

Spatten verkar vara en ganska lömsk sjukdom som så, med otroligt olika utgång! Min pre kille som har spatt ser förjävlig ut i haserna på röntgen. Enligt bara plåten skulle han nog dömas ut. MEN... han har inga rörelsestörningar, ledvätskorna (det lilla som finns kvar i denna soppa ev igenvuxna glidleder) är friska och fina, och han har inga böjreaktioner kvar. Varav han är "friskförklarad" och har då turen att han genom att ha "tappat" sin fjärde gångart (passen) även verkar ha blivit av med orsaken till spatten. Veta lär man aldrig göra men detta var teorin. Har röntgat om honom flertalet gånger och bilderna är identiska med dom första. Hans plåtar åkte visst tom upp till ulltuna veterinärhögskola för undervisning, dvs att en så "illa tilltygad" led (båda bak) fungerar alldeles utmärkt. Och han har ett underbart rörelsemönster, i samtliga gångarter.
Självfallet finns risken att han utvecklar någon typ av inflammation i lederna igen, dvs att spatten vandrar, men risken för detta är enligt alla de experter jag pratat med inte ett dugg större än hos vilken annan häst som helst. Bara det att konsekvensen av en ny inflammation drabbar honom hårdare än en från början hel häst.

Lycka till med hästen! Och ska du ha den till "trevlig ridning" (vilket underbart uttryck) tror jag inte spatten vållar några större problem. Men ta alla detaljer om eventuella hältor med ägaren, många spatthästar kan ju få känningar i hasen, vilket inte innebär ett "återfall till aktiv spatt" utan bara att förbeningen tar ett steg till, dvs läkningsprocessen går vidare. Då brukar vet bara ringa in butta el finadyn i tre fyra dagar. Eller den dealen har jag haft med min vet, har aldrig behövt utnyttja den, men kan vara bra att ha som back-up. Och eftersom en känning i hasen är definitivt inte samma sak som att själva spatt-inflammationen blommar upp igen.

Usch, jag velar just nu från att vara jättesäker och glad till att vara orolig och ledsen för att hästen kanske inte håller...

Blir ju alldeles snurrig, hoppas jag får tag i ägaren under dagen så jag får svar på mina frågor annars kommer jag bli nipprig :crazy:

Men när jag provred kändes hon mest som häst som stått inne hela dagen och var lite stel. Efter 5-10 minuter hade hon en fri och skön gång. Inte heller har hon varit halt.

*hoppas hoppas att det hela går bra*

Tack för stödet!

själv skulle jag aldrig ta mig an en häst med spatt. En väninna till mig hade en lippizaner som fick spatt. Han gick 120 hopp tidigare men vet sa att han aldrig kommer hålla för den hoppning igen. Alternativet var promenadridning i skogen och smärtstillande tre månader i stöten tills hela leden var ihopväxt
Han såg inte särskilt halt ut när han rörde sej men det kändes att ngt var galet. Veterinären talade om att han hade ont.
Ägarinnan ville inte utsätta hästen för åtskilligt med smärtstillande medel (problemet kvarstår ju, man tar bara bort signalen till hjärnan) dessutom var det rätt säkert att den andra hasen oxå skulle drabbas vilket skulle innebära behandlingar IGEN.
Veterinären dömde ut honom och hästen fick åka till Trappalanda där inga haser längre gjorde ont :cry:
Så mitt tips - leta en häst utan spatt om du vill rida distans odyl. men vill du absolut ha denna häst så önskar jag dej Lycka Till och jag håller tummarna för att hästen inte har eller får ont.

alltid tråkigt med dåliga erfarenheter, och där hästarna inte hållit ihop.
Däremot ska man inte dra alla spatthästar över en kam. Visst en spatthäst ska inte gå 1,20 hoppning, eller svår dressyr. Men den kan visst vara häst och leva ett smärtfritt liv (en förbenad spatt värker inte). jag har haft den ideologin med dessa hästar att hoppning inte är livet ;) utan att hästeriet rymmer mycket mer än så. Menar dock INTE att din vän gjorde fel emot sig själv eller hästen, alla hästar läker ju individuellt. Samtidigt hävdar jag än att alla skelett-relaterade skador är lika illa.

Och det ÄR ett helvete att ta sig ur den första aktiva spatten... med fasa för magsår medicinerar man dom små liven, men med min erfarenhet har det varit värt det!

Och stelheten när man börjar rida är normalt, tänk dig själv att vara stelopererad... då tar det en stund att värma upp, o en stund att varva ner. Men annars fungerar man som vanligt (har stelopererat en del av ryggen så jag vet vad jag pratar om;))

Kotledsinflammationer ger inte nödvändigtvis röntgenförändringar. En inflammation som gett förändringar som syns på röntgen är av betydligt större dignitet än de som bara syns som en hälta, som sen behandlas och blir helt bra utan röntgenförändringar. Medan spatt kräver röntgenförändringar för att man ska kunna sätta diagnos.

Lintu skrev:
Spatten verkar vara en ganska lömsk sjukdom som så, med otroligt olika utgång! Min pre kille som har spatt ser förjävlig ut i haserna på röntgen. Enligt bara plåten skulle han nog dömas ut. MEN... han har inga rörelsestörningar, ledvätskorna (det lilla som finns kvar i denna soppa ev igenvuxna glidleder) är friska och fina, och han har inga böjreaktioner kvar. Varav han är "friskförklarad" och har då turen att han genom att ha "tappat" sin fjärde gångart (passen) även verkar ha blivit av med orsaken till spatten. Veta lär man aldrig göra men detta var teorin. Har röntgat om honom flertalet gånger och bilderna är identiska med dom första. Hans plåtar åkte visst tom upp till ulltuna veterinärhögskola för undervisning, dvs att en så "illa tilltygad" led (båda bak) fungerar alldeles utmärkt. Och han har ett underbart rörelsemönster, i samtliga gångarter.
Självfallet finns risken att han utvecklar någon typ av inflammation i lederna igen, dvs att spatten vandrar, men risken för detta är enligt alla de experter jag pratat med inte ett dugg större än hos vilken annan häst som helst. Bara det att konsekvensen av en ny inflammation drabbar honom hårdare än en från början hel häst.

Och jag håller tummarna att din häst håller sig fortsatt frisk :banana: Alltid kul att höra att det går bra också. Jag har hittills haft oturen att möta de individer som inte funkat och som mått dåligt av det. Lycka till i fortsättningen!

sant. definitivt. MEN... om en kotinflammation ger en förändring, vilket faktiskt händer, så är den förändringen jävligare att leva med än en spattförändring. Åtminståne av de erfarenheter av hästar jag har (jobbat i branchen i snart femton år på heltid)...
Men... säger inte att en inflammation i en kotled ALLTID är värre än spatt, definitivt inte. MEN folk drar lätt alla spatthästar över en kam, vilket är rätt bisarrt det med. ;)

Jaha..

Det blev inget.

Först nu väljer ägaren att säga att spatten inte var utläkt utan hästen är egentligen utdömd av vet. för 2 år sedan då hon röntgades.
Gick och tänkte länge och noga, men nej tack, en utdömd häst som ändå håller för promenadridning, det vill jag INTE ha.
Så jag letar vidare.
Tack till alla som delat med sig av erfarenheter och kunskap!

trist. Alla spatthästar är utdömda ;) bara bisarr fakta. Även min. För fyra år sedan. Men frisk förklarad ett år senare... hur går det ihop egentligen? *undrar*
Har tänkt på det förr oxå, en utdömning ligger ju liksom kvar, trots att hästen "frisknar till" , inte enbart gällande spatt då, eftersom en spatthäst aldrig blir helt "frisk" utan bara "förbenad"... Känner flera hästar som av olika åkommor dömts ut, men fått en sista chans o sen klarat sig... Har aldrig rett ut det här trots åtskilliga klinikjobb... man kanske borde göra det... nån som vet hur det egentligen ligger till?

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, antingen på en eller flera nivåer. Spatt är ofta dubbelsidig även om symtom endast visas på ett ben. En spatthäst kan aldrig bli friskförklarad eftersom åkomman är kronisk, en förbening borgar inte för att inflammationen stannar där för även förbeningen kan brytas ner pga inflammationen.

Sen kan en sådan häst iofs leva vidare med sin åkomma, utan att besväras av den så mycket. men det hänger på hur agressiv inflammtion hästen har och hur snabb nedbrytningen av hasleden som sker.

En häst som drabbats av spatt bör få vara ute i rörelse så mycket som möjligt, helst flera timmar ute än inne och önskeläge är lösdrift. Den bör också tränas så att den stärks, det finns hästar med spatt som tävlar på högre nivå och verkar må bra av det.

Vad man bör undvika, är att hästen blir överviktig. Det gynnar inte pållen i sin åkomma, det ger överansträning av benen och kan få sjukdomen att blossa upp igen.

Friskförklarad och friskförklarad... men på så sätt att veterinärer (duktiga och välkända) anser hästen fullt brukbar. Men det med friskförklarade hästar och utdömning, så gällde inte min sista spekulation spatthästar enbart utan utdömda hästar i allmänhet som slutligen (mer el mindre oförklarligt) svarat på behandling och blivit bra... huruvida själva utdömningen finns kvar i journaler? rent teoretiskt.

Om hästen döms ut från sina förutsättningar, antar jag att du menar om de T-märks. I så fall är ju den sk utdömningen permanent eftersom merparten av livdelen har betalts ut, och då finns den naturlligtvis kvar i pappret.

Jag vet flera hästar som "dömts ut" av veterinär, men sen har inte ägarna verkställt hela processen med försäkringsbolaget då anses hästen fortfarande vara användbar på samma sätt som tidigare.
Just spatt är ju inte regelmässigt en orsak till utdömning, det sker ju bara om hästen lider och har ont.

Ingen av mina är triangelmärkta. Dock är dom ju i princip utdömda. Detta mest iom att man hör många säga "han är utdömd och inget att ha", men om hästen blir bra (oberoemde på vilken typ av skada den lidit av), kan den fortfarande kallas utdömd? *virrar bort mig i begreppen* Detta är det jag grubblar över. Har även sett min ena hästs journaler, och det står "utdömd, icke brukbar" på första besöket, medans fem besök senare är han ua... Jag blir inte klok på det, men som sagt huvidsaken att han mår prima fina fisken idag.

Visst kanske det är så, att hästen kan vara friskförklarade nu. Men jag är inte villig att chansa då det ju faktiskt finns friska hästar att låna istället.

Jag själv har haft en utdömd ponny i några år, eller ja jag har ägt henne länge men vet. dömde ut henne pga. hennes ålder för ca. 2 år sen. Men hon har ju klarat sig ändå som sällskapshäst ,så det är väl relativt.

förstår fullständigt om du hellre satsar på en frisk häst... :) men precis utdömningen är väl ganska relativ antar jag... :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 667
Senast: prallan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar