Spatt - hur rida?

Chili

Trådstartare
Ska ev. låna en häst som har diagnosen spatt. Har nu läst på lite om ämnet och är ändå nöjd med hästen. Enligt ägaren så haltar hon inte längre eller så, hon var aldrig riktigt halt, utan ömmade bara lite och var stel.

Men får inte riktigt grepp om hästar där spatten läkt ut - är de som friska hästar då eller kan de få något slags återfall? Ska man motionera dem som vanligt? Läste någonstans att de inte ska stå inne för länge om nätterna, för de stelnar till då. Det är iof inget problem för min del.
Den här hästen har nu vilat en månad och kändes ganska stel när jag provred, men enligt ägaren blir det bättre ju mer man rider och ju mer man värmer upp varje dag. Bör hon sättas igång extra försiktigt med mycket skritt jämfört med hur länge en frisk häst bör skrittas igång?

Jag är också intresserad av om de fungerar bra som distanshästar? Jag har ett nyvunnet distansintresse och den här hästen skulle vara toppen till det, om hon nu inte skulle må dåligt pga. spatten? Min kompis har en häst med spatt (ihopläkt) och hennes första reaktion var att de inte fungerar bra till saker som distans. Givetvis tar det lång tid innan hästen har konditionen att ställa upp, men ändå.

So what say you? Fram med erfarenheter, råd och nya rön!

Sv: Spatt - hur rida?

Har en spatt häst. Det är ju så olika vissa hästar blir jättestela andra funkar hur bra som helst. Bara hästen känns bra och man är uppmärksam till max, men det skall man ju vara endå så är det ju bara att ta det för va det är!
Spatten kan väl ta fart igen. en häst med sk utläkt spatt har ju processen stannat på och glidlederna växt ihop om jag fattat rätt, därför kan vissa hästar vara väldigt stela i haserna.
Med mina egna erfarenheter kan jag ju säga att jag hela tiden varit orolig för att han skall ha ont, men jag är också en väldigt orolig person...
Var bara vaksam.
Jag har fått tipset av vet. att min häst inte skall vila i längre perioder utan hållas igång. Jag red honom helt som vanligt för instruktör, just nu står han på sjukvila eftersom han bryttit griffelbenet, men jag hoppas att han skall klara det!
Lycka till!

Hoppas det är ok att jag slinker in med en liten fråga i din tråd :o

Enligt en finsk veterinär så har dom flesta ridhästar spatt (något i hasleden har vuxit ihop) men att det är ytterst få man upptäcker det på...

Stämmer det???

Mount Never Rest skrev:
Hoppas det är ok att jag slinker in med en liten fråga i din tråd :o

Enligt en finsk veterinär så har dom flesta ridhästar spatt (något i hasleden har vuxit ihop) men att det är ytterst få man upptäcker det på...

Stämmer det???
Om det stämmer? Ja då måste vi röntga alla friska ohalta hästar för att få svar. Undrar var han fått den uppgiften ifrån.

Det undrar jag också.... Han hade sagt det åt stallägaren när han var med en häst till hans klinik.
Men jag håller med dig, hur han kan veta det...
Det enda jag jag kan tänka mig är att alla hästar dom röntgat har haft hopväxta haser, men om man röntgar borde det väl vara för att man misstänker något... Så jag kan inte förstå det...

Spatten är vanligare än man tror, men sen är ju spatt bara ett samlingord för störningar/pålagringar i glidleder/haser på häst. Exempelvis tuppspatt har inget med glidleder eller hasor att göra utan sitter i bakknäet och är enbart en rörelsestörning.
Spatten har olika förutsättningar beroende på hur den sitter och av vilken typ den är. Dubbelsidig spatt är alltid lättare att leva med iom att hästen då inte snedbelastar sig och får eventuella diagonalhältor. Överlag är spatten en gångarts-sjukdom, dvs gångartshästar såsom islänningar, pre hästar och araber (som även dom har en luftigare gång) är mer utsatta. Man räknar ju krasst med att över 50% av islänningarna har det men få lider av det.
Och om sanningen ska fram har nog en ganska stor del av våra ridhästar glidleds-pålagringar, dvs spatt utan att vi vet om det. Hur många av oss har röntgat haser på våra hästar om dom INTE varit halta?
Har en häst med grov spatt båda bak (gångarts häst), numera förbenad, och han kan ridas såsom vilken häst som helst, bara att man HÅLLER IGÅNG DOM, dvs dom skall ridas jämnt över hela veckan och året runt för att hålla leder o ledvätskor igång.
Men alla spatt hästar är nog inte lika lyckligt lottade med sin spatt som han, men har träffat flertalet hästar med "grova förändringar och pålagringar" i glidleder som inte lider ett dyft av sin spatt, en del har en stolpigare gång, men många inte ens det...
*jag tror jag snurrade iväg lite här, vad var det jag skulle säga från början??* :crazy:

haha nu kom jag ihåg... med ridning och återfall, så varierar det lite beroende på hästens egna diagnos. Överlag har inte en spatthäst som rids med vett inte större risk att bli halt än nån annan häst. Vad som kan hända är att inflammationen vandrar till andra leder i benet om den inte är behandlad ordentligt. Min kille åt butta i tre månader för sin spatt och har inte haft några problem efter detta. Men man får ju komma ihåg att skritta igång länge o vara varsam med hård träning. Men ser inte att en spatthäst skulle vara mer invalid än en häst som haft kotledsinflammationer, anser nästan framinflammationer värre och svårare att få bukt med än spatten... men det kanske bara är jag... ;)

Tack för era svar!

Jag är ju lite skeptisk mot det här med att hon har spatt, för jag gillar inte att ta mig an hästar som inte är friska osv. Har aldrig haft problem med mina hästar sedan min första shettis fick fång, och vill gärna att det fortsätter så.
Givetvis kan man inte förutspå att mina hästar ska va friska för alltid, men en spatthäst är ju redan "dålig"...

Får helt enkelt se vad vet. säger!

Kom på en sak till...
Fick tipset av en kompis som har en spatthäst, som dock aldrig varit halt eller haft ont, att man kan ge något slags tillskott som gör hästen smidig efter ung. 3 månader.
Går det?

Hittad en internetsida med diverse örter och tillskott, där fanns bla. flexijoint som skulle stärka ledgångsstrukturen, borsket och främja ledvätska. Även Mobile-Mover örter, som bevarade smidighet och rörelse.

Hjälper något sådant till spatthästar ifall de är lite stela, men ej halta?

Chili skrev:
Kom på en sak till...
Fick tipset av en kompis som har en spatthäst, som dock aldrig varit halt eller haft ont, att man kan ge något slags tillskott som gör hästen smidig efter ung. 3 månader.
Går det?

Hittad en internetsida med diverse örter och tillskott, där fanns bla. flexijoint som skulle stärka ledgångsstrukturen, borsket och främja ledvätska. Även Mobile-Mover örter, som bevarade smidighet och rörelse.

Hjälper något sådant till spatthästar ifall de är lite stela, men ej halta?
det sägs att ingefära ska vara bra till människor med ledbesvär....
kanske funkar på hästarna med.
Min föra arab hade spatt på båda bak, sålänge jag höll igång henne var hon bättre, jag fick börja varje ridpass med en lååång skrittuppvärmning sedan blev hon mjukare.

har svårt att tro att samtliga preparat hjälper på en spatthäst, iom att det är ju en naturlig steloperation... är nog bara ordentlig igångskrittning och igånghållning som gäller. :)

Okej, känns bra att ha fått veta lite mer om det hela...

Har ju fastnat så mkt för hästen, men det sista jag vill ha är en häst som kräver en massa extra energi, veterinärvård eller tusen extra saker. Jag vill ju kunna ha det som "vanligt", ganska simpelt, men ändå ska hästen få allt det den behöver såklart.

Men det verkar ju mest handla om extra igångsättning efter vila, mer uppvärmning och alltid hålla igång hästen. Låter ju inte som några större problem, för att få en underbar häst :love: Ibland får man ju kompromissa lite, kan ju inte få den exakta drömhästen...

Det är som sagt olika. Hade en hyresgäst som endast visade lite rörelsestörning i galopp, det var en vbl-travare, vilket inte är ovanligt för den rasen. Han hoppade 1.20 klasser och reds i western, dock utan att få till galoppen liksom han var lite hetsig. Det såg oftast ut som om han försökte galoppera ifrån sig själv...

Så en dag, efter att ha hopptränat hästen, kunde han inte sätta ner ena bakhoven. In på kliniken, röntgen och...det var det värsta veterinären sett :eek: ...även jag såg (var med som sällskap och laststöd)...hela hasleden såg splittrad ut. Vet.kunde inte begripa att hästen klarat av att gå i en hage ens...än mindre blivit riden för detta var inget nytt utan det syntes att det pågått länge...men hästen hade mörkat sina bekymmer. Det blev utdömning rakt av och avlivning.

Jag rekommenderar ingen att skaffa häst med ledproblem. Det kan sluta med stor sorg och är ett vågspel...det kan gå...eller så inte. Finns inga garantier med en frisk häst heller men med en bra försäkring har man mer möjlighet att behandla ...en känd spatthäst har oftas reservation på försäkringen och det kan bli alltför dyrt... :cool:

hmmm... håller inte riktigt med angående att inte ta en häst med ledproblem. Det beror ju på vad man ska ha hästen till, och hur allvarlig spatten är. Och restriktioner , jo det får dom, men vi har löst det med delägarskap varav försäkringen kan stå kvar på gamla ägaren och på så sätt fortfarande är maximal. De hästar jag känt(och även behandlat) för spatt, så har samtliga dubbelsidiga hästar klarat sig galant, medan de enkelsidiga har det lite körigare. Sen har de med traumatisk spatt inte klarat sig, medans förslitnings-spatt (gångartsrelaterad) har fixat det galant. Däremot tycker jag en spatthäst bör röntgas en gång om året, bara för att ha en extra koll på samtliga leder. Ingen av de hästar jag kollat har haft återfall på inflammationer i glidleder. Men jag kanske bara har haft tur?
Sen visst ska man inte utsätta en spatthäst för hård träning såsom en hög klass tävlingshäst, utan kanske hålla det mer på en konditionsnivå, och lättare träning. Sen att man tänker sig för så att man inte utsätter redan veka partier av hästen för extra påfrestning. Så jag vet inte om levader är bra för en spatthäst ;)

Lintu skrev:
haha nu kom jag ihåg... med ridning och återfall, så varierar det lite beroende på hästens egna diagnos. Överlag har inte en spatthäst som rids med vett inte större risk att bli halt än nån annan häst. Vad som kan hända är att inflammationen vandrar till andra leder i benet om den inte är behandlad ordentligt. Min kille åt butta i tre månader för sin spatt och har inte haft några problem efter detta. Men man får ju komma ihåg att skritta igång länge o vara varsam med hård träning. Men ser inte att en spatthäst skulle vara mer invalid än en häst som haft kotledsinflammationer, anser nästan framinflammationer värre och svårare att få bukt med än spatten... men det kanske bara är jag... ;)

Man kan inte jämföra kotledsinflammationer med spatt, eftersom en inflammation som regel är ett tillfälligt (om än långvarigt ibland) tillstånd som kan läka ut helt, medan spatt är en kronisk åkomma som alltid kommer att finnas kvar även om hästen inte har några symtom från den.

När det gäller din fråga om spatt hästar och Distans:
Jag tävlar en hel del i Distans, och en av mina hästar har spatt. Jag har provat honom i några tävlingar och av 7 starter så har han genomfört 4 st och kommit godkänd i mål.
En kille i min klubb har också en häst som har spatt och han tävlar också mycket, vet inte exakt hur ofta men skulle tro att det är ca 10 tävlingar per år och han har vad jag vet inte haft någon tävling som han blivit utesluten pga hälta. Och han har flera placeringar också.
Så som många säger så beror det mycket på hur långt spatten är gången. Och det som är viktigt är att man är noga med uppvärmningen.

*lånar knapp*

Jag har en häst med en spattförändring i ena bakhasen. Jag visste om detta när jag köpte den men köpte den ändå pga de andra kvalitéter hästen hade. Jag lät röntga hästen innan köpet för att se "hur det låg till" med förändringen. Hästen har varit behandlad i förra ägarens ägo och friskförklarad. Vet som behandlade sa då att det INTE var spatt. :confused: Dock har andra veterinärer sagt att det är spatt. Hästen har inte någon reservation i sin försäkring!

Hästen har i min ägo (1,5 år är iof en kort tid) aldrig visat symptom eller problem med sin has. Den tränas ordentligt för hoppning som vilken annan häst som helst, visserligen bara på 0,90 och 1 m nivå pga min orutin. Det visar sig vad som händer när vi kommer upp på högre nivå. Hästen är tävlad 1,20 med förra ägaren MED förändringen i hasen, så i teorin borde det fungera. Framtiden får utvisa!

Ang att ta sig an en häst med spatt....nja, jag vet eg inte om jag skulle göra om det pga att vad händer OM jag måste sälja en dag? En spatthäst är ju inte direkt lättsåld! Sen är det ju som någon sa ett vågspel, en chansning. Man bör nog ställa sig frågan både en och två gånger om det är värt chanstagandet! Å andra sida tror jag att det går runt MÅNGA hästar med spattförändringar, på alla nivåer, utan att få ett enda symptom.

Spöket svamlar

Du sa att leden såg splittrad ut. En spatt led har ju växt ihop så den ser ju helare ut, dvs färre svarta glidytor på plåten? Min pålles led var helt vit , bara ben utan svarta streck på röntgen. Men det kanske kan se olika ut.

nej inte direkt jämföra så, men en koltledsinflammation som håller på ett tag ger oxå förändringar i leden (såsom alla inflammationer i leder). På lagringar coh broslförändringar (i stort sett samma sak).
Glidledernas sammanväxning är oxå pålagringar, men dessa stelopererar hästen naturligt. En pålagring i kotan vållar mer problem överlag än en spattförändring.
This was my point... ;)

Jag har aldrig haft problem att sälja eventuella spatthästar... :) har inte sålt många men två hittils, och bara man gör klart för folk vad spatten innebär och ber dom kontaka hästen i frågas veterinär för övrig upplysning. Sen kan man inte ta kopiösa summor för dom, men detta har aldrig varit mitt mål med dessa hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 667
Senast: prallan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar