Spasmer i ryggen

Ireland

Trådstartare
Min häst har spasmer i ryggen när man trucker på honom. <Han kollas av fysioterapeut 1gång i månaden, och efter igår fick vi hemläxa. Att trycka till spasmen försvinner. Det funkar och efter ca 5 min är muskeln fin o mjuk.

Någon som har häst med samma sak?

Hästen har varit (behandlas fortfarande för det) sned i korset. Dessutom behöver han specialskoning, som har hjälpt mycket.
De säger att detta är kroniskt (spasmerna), men att de kommer minska betydligt.

Hoppasni förstod ungefär vad jag menar.

Sv: Spasmer i ryggen

provar att putta en gång till.. Ingen som har något att säga om detta?

Detta är som jag har förstått det, är dock absolut ingen expert på detta:smirk: , ganska normalt vid en mkt spänd muskel. När muskeln är spänd och full av muskelknutor så kan man hitta speciella knutpunkter (tror att de kallas ackupressurpunkter eller ngt liknande) som när man trycker på den får hela muskeln att krampa och komma i spasmer. Men om man trycker på dem tills spasmerna dör ut och varvar detta med masage av hela muskeln så löses spänningen upp fortare.

Ja så kan det nog vara. Veterinären pratade något om akupressur.. Men man kan ju undra varför det kan bli kroniskt? Får fråga vet det nästa gång..

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar