Spårvidd?

Ella-82

Trådstartare
Har nu varit och tittat på en maratonvagn som jag är intresserad av, vi mätte spårvidden och den visade sig vara 123.5 cm.

Men visst säger TR att vagnen måste vara 125 cm? Jag har en ponny och skall väl börja köra lätt klass så småningom.

Är det de bredaste på själva hjulet som gäller eller kan man mäta från navet?

Jag vill jätte gärna ha vagnen men jag vill ju kunna tävla med den också.

//Ella

Sv: Spårvidd?

125 gäller enligt TR är jag rätt säker på. Det mäts ofta på hjulspåren, inte navet. Går den inte att bredda den lilla biten på nåt sätt då? Och vad är det för vagn som inte har tävlingsmått?

Warco heter den, ganska okänd i sverige har jag förstått. Men den är jätte fin!!! Kommer från tyskland och det är en i småland (tror jag) som är återförsäljare.

Hon som har den har tävlat för två år sen i lätt klass och det var inga problem, även fast de visste att den bara var 123.5 cm. Har reglerna ändrats sen dess? Eller är det ok när det fattas så lite?

Det går ju att bredda vagnen, men det känns så onödigt när det gäller 1.5 cm. Är det kanske andra regler i tyskland, har de en annan bredd? Vagnen är gjord 2001 så den är ju inte så gammal.

Vad skall jag göra tycker ni?

Är det nån på tävling som går omkring o mäter eller? Vem skulle kolla? Eller måste man ange sånt då man anmäler sig till tävling? Bara en tanke..

Givetvis så mäter man, annars får man t.ex. inte rätt anpassade mått vid konkörningen (om man använder sin maratonvagn där) :confused:

Jag tycker du ska ringa till din närmsta körföreningen som anordnar tävlingar och fråga dem :) De har koll.

Det kan nog vara ganska olika hur noga folk är med det. Men det skulle ju kännas taskigt att åka på tävling och inte veta om man får köra.. Jag skulle kolla upp om det går att bredda på nåt enkelt sätt så jag kan vara säker på att tävla med vagnen utan problem. Det finns alltid regeltalibaner som jävlas bara för att... Måttreglerna har nog gällt ett tag men det kanske är annorlunda i tyskland?

Hakar på och frågar om minimi vikten då (på vagnen alltså), vad är den för er som har ett fräscht TR?
Mitt stackars 5 år gamla kör-TR misstänker jag är en smula inaktuellt :o

skogstomten skrev:
Hakar på och frågar om minimi vikten då (på vagnen alltså), vad är den för er som har ett fräscht TR?
Mitt stackars 5 år gamla kör-TR misstänker jag är en smula inaktuellt :o
Hittade en gammal tråd medlite bra vikt och andra funderingar i :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=573143&highlight=maratonvagn

Men en liten fortsättnignsfundering då,
en del nyare maratonvagnar har större hjul fram,
på vilket sätt påverkar det körningen ?

Gäller 125cm i spårvidd även på rockard till shettis?

Är inte säker men jag tror det. Men det är väl bara i maraton, för i dressyr o precision så rekommenderar de väl bara 125 cm. Eller är jag helt ute o cyklar?

RebeckaKihlberg skrev:
Gäller 125cm i spårvidd även på rockard till shettis?
hejsan! i trv -05 står det: i maraton får inte vagnens spårvidd understiga 125 cm (båda axlarna på tvåaxlat) och 115 cm för enaxlat, MEN rekommenderar 125 cm... i svår klass i dressyr och precision ska vagnen vara 138-140 för ponny. vikten finns ingen för a- ponny enbet, par 90 kg minst. (utan kusk) ;) men kolla ibland på svenska ridsportförbundet om ändringar i tr:) ha en skön kväll...z

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
318
Senast: Cactus
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 574
Senast: Miljon
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 602
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras