Spårträning, spårtävling...?

Bansan

Trådstartare
Det här ligger på framtiden men eftersom jag & min uppfödare har tänkt att jag ska träna & förhoppningsvis tävla med Alabama i spår så skulle jag vilja höra & veta allt om detta fenomen.

Jag är fullständigt novis på detta området & har nog aldrig ens sett någon spårträna med sin hund. Med mina tidigare hundar har jag bara tränat vardagslydnad & allmänt roliga tricks för "husbehov" men nu ska det bli lite mer allvar av det hela var det som sagt tänkt.

Hur börjar man? Vad börjar man med? Tränar man med lös hund eller i spårlina? Tävlar man med lös hund eller med spårlina? Hur går det till på tävlingsplatsen?

Tänk er att jag är totalt, fullständigt okunnig i detta ämne & förklara in i minsta detalj så blir jag & Ally glada :)

Sv: Spårträning, spårtävling...?

Är det bruksspår eller viltspår du ska träna?

Om det är din hund på bilden så gissar jag på bruksspår?

Först länkar jag till bruksreglerna på SBK:s hemsida http://www.sbk.nu/2916.epibrw

Själva spårandet går ut på att följa ett människospår genom skogen och hitta pinnar (de föreställer saker som människan tappat) och slutet som är en större pinne!

Sedan ska man också ha ett lydnadsprogram som innehåller fotgående, apportering, platsliggning (hunden ska ligga i 3 minuter med andra hundar när du står ca 50? meter bort), och en del andra moment.

Samt en budföring att hunden på ett kommando ska springa mellan två förare och sätta sig vid sidan på den man skickar till.

Javan

Sv: Spårträning, spårtävling...?

Jo, det är min voffla på bilden så det är bruksspår som är aktuellt.

Tack tack, ska titta in på länken... nu vet jag lite mer om vad jag & Ally har att vänta oss :)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 091
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 240
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama