Spärrad skogsväg

Sv: Spärrad skogsväg

Jag har en sådan granne, han anser att hästar förstör skogen och har till och med skällt ut mig att jag låter hästarna gå i hagar av skog på våran egen mark.

Han har dragit taggtråd runt sin mark och även satt upp grind + taggtråd på en väg som han äger 70 m av.

Jag har valt att ligga lågt i alla år, och frågat om nyckel till vägbommen de gånger jag vill rida där, vilket varit okej.

Men folk från andra hållet har han hotat med både gevär och att slå av knäskålarna med ett basebollträ. Av detta blev det en polisanmälan och han blev av med sin vapenlicens.

Enl hur jag kan tyda lagen/allemansrätten så har han inte laglig rätt att stänga av så om man tar hänsyn och inte förstör.

Det är svårt, för det är inte roligt med halvgalna grannar..Samtidigt orkar jag inte processa.

Det är INGEN som okynnesåkt inne hos honom. Jag vet för det är INGEN som åkt på vår mark som alltså gränsar till denne.
Hade dessutom sett spåren och det finns inga.

INNAN jag ringer honom vill jag veta vad det är för rättigheter och skyldigheter vi/han har. Så jag kan berätta det för honom. Annars har jag ju inget att komma med. Jag är säker på att enda anledningen är att han är en enstöring.

Usch, tråkigt sånt. Men jag håller med de andra - det är väldigt oklart vad som gäller! Jag har också varit med om avstängda vägar (med taggtråd över banvallen, i o f s instängslade kor, men en grind hade ju varit trevligt:angel:).

Jag skulle personligen kontaktat markägaren och frågat varför vägen är avstängd och hållit tand för tunga vid samtalet. Man kommer ingen vart med att ställa till bråk, även om man har rätt, tyvärr. Det jag vet är att de flesta vägar får användas, och om vägbyggaren fått någon form av bidrag till att anlägga vägen, anses den "allmän" och inte privat. Så man kan inte riktigt göra som man vill om man inte helt själv bekostat vägens anläggande.

Det finns många regler kring både vägar, stängsel och taggtråd. Om det finns ett stor betydelse för friluftslivet så kan länsstyrelsen förelägga att stängsel ska tas bort:

Enligt 26 kap. 11 § miljöbalken får en tillsynsmyndighet förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet, eller i närheten av ett sådant område, att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådant område som omfattas av allemansrätten. Är det uppenbart att ett stängsel endast är avsett att utestänga allmänheten från området får föreläggande meddelas om att ta bort det. Bestämmelsen gäller även för stängsel som tillkommit före lagstiftningen i fråga.

En låst bom är dock en OK lösning på en skogsbilväg. Den hindrar motortrafiken men som gående kan man passera bredvid.

Har man däremot stängslat för att hålla djur inom ett område och vägen går in i eller igenom området så är färist eller grind (eventuellt med lås) och stätta för gående acceptabla lösningar. Har någon servitut på att använda vägen så måste de självklart få nyckel till låset.

En låst bom är dock en OK lösning på en skogsbilväg. Den hindrar motortrafiken men som gående kan man passera bredvid.

Fast en låst bom med flera rader taggtråd brevid kan väl knappast klassas som okej?? Så här alltså:

P5150005.jpg

P5150007.jpg

Jo, det där bilderna skulle jag klassa som helt lagliga. GÅENDE kan krypa under bommen enkelt.Dock synes det som om staketet borde sträckas upp mera.

Jo, det där bilderna skulle jag klassa som helt lagliga. GÅENDE kan krypa under bommen enkelt.Dock synes det som om staketet borde sträckas upp mera.
Håller med. Taggtråd brukar dock ha nackdelen att få folk att så att säga "få taggarna utåt". Det är oftast både bättre och billigare att avsluta med en hög med stenbumlingar bredvid bommen.

Det är INGEN som okynnesåkt inne hos honom. Jag vet för det är INGEN som åkt på vår mark som alltså gränsar till denne.
Hade dessutom sett spåren och det finns inga..

Alltså, då handlar det plötsligt om en väg där ni har servitut? Jag tolkar det utifrån att du skriver att den gränsar tiller mark? Har jag tolkat det riktigt?
För OM det är så det är så hamnar ju det hela i ett annat läge liksom...man får inte stänga av en väg som ägs av flera

INNAN jag ringer honom vill jag veta vad det är för rättigheter och skyldigheter vi/han har. Så jag kan berätta det för honom. Annars har jag ju inget att komma med. Jag är säker på att enda anledningen är att han är en enstöring.

Det finns SÅ många lagar som kan gälla i sådana här fall, dels ang allemansrätten, dels den om gamla byvägar/nybyggda vägar, den om privatägda vägar. Regler angående stängsling för djur. Eu bidrag osv i all oändlighet - som vanligt är det "1000 saker " att försöka rätta sig efter dvs, hur du än beter dig så blir du en lagförbrytare i ngt hänseende:mad:

En gård en bit bort här.
Dom har så mycke mark överallt.
De byggde en större väg, på deras gräsmatta bakom ladan.
För att dom bedriver firma . De behöver ha lastbilar dit med grejer.
Men det va folk som promenerade på denna väg.
Och dom kunde stoppa dessa promenerande människor.
Det är sommargäster som går över denna väg.
Och det kunde dom göra lagligt
Folk fick inte gå på denna stora väg, Den va privat

Alltså, då handlar det plötsligt om en väg där ni har servitut? Jag tolkar det utifrån att du skriver att den gränsar tiller mark? Har jag tolkat det riktigt?
För OM det är så det är så hamnar ju det hela i ett annat läge liksom...man får inte stänga av en väg som ägs av flera

Nej man får ju liksom inte det, att jämföra ert fall med det här blir lite som att jämföra äpplen med päron och det är ju inte i nivå med varann.

Som jag skriver i mitt första inlägg: Det rör sig om en gammal skogsväg. Inte en asfalterad eller ens grusad väg. Det går att ta sig fram med traktor eller annat teränggående fordon.

Finns inget servitut. Fattar inte vad du skulle få det ifrån. (Visst gränsar den till vår mark vi behöver väl inte ha servitut för det)

Som jag skrev i mitt första inlägg: GAMMAL VÄG, INGEN ÅVERKAN. GUBBEN HAR SPÄRRAT VÄGEN MED TAGGTRÅD UTAN GRIND

Tolkar du det som lagligt att spänna taggtråden över vägen också? Den går ju också att krypa under!

Det där kan man nog se som "tomtmark" och där är allemansrätten rätt tydlig. Att man inte vill ha folk rännande inpå väggarna kan jag faktiskt förstå.

Om man driver firma så kan det finnas stöldbegärliga saker där. Folk kanske kan skada sig om man inte spärrar av, och sen blir man skadeståndsskyldig.

Tolkar du det som lagligt att spänna taggtråden över vägen också? Den går ju också att krypa under!

Som vi har skrivit tidigare: Taggtråden är olämplig, den kan anses vara farlig för vilt och även i övrigt miljöskadlig. Om människor riskerar att skada sig då de passerar så kan h*n som satt upp det bli skadeståndsskyldig.

En låst grind med förbikörningshinder i form av stenblock eller dike är däremot fullt acceptabelt. Den har ju bara som syfte att förhindra motortrafik.

Snor din tråd lite. :)

Vi har ett sommartorp, som nu ska göras om till ett åretruntboende med riktig isolering och dra in el. För att ta sig till torpet så måste man åka på en 2,5km lång skogsväg, vägen går över våra ägor och har bom vid början (dock är svampplockare experter på att parkera precis utanför bommen så att man inte kan ta sig in eller ut, lite goddag yxskaft :p ) och en skylt där det tydligt står Enskild/Privat väg.

Vägen är så smal så att man inte kan ta sig förbi med häst utan att ta en lång omväg ut i skogen, men ändå så är det några som helt nyligen börjat använda vägen som deras privata galoppväg. Jag har själv inte träffat på ryttarna, men tycker det känns obehagligt att kunna träffa på dom då vägen är väldigt kurvig och skymd och jag har inte alls lust att möta en häst i full fart.

Kan jag sätta upp en "Ridning förbjuden"-skylt på eget bevåg eller måste jag kontakta kommunen för att få tillåtelse? Jag är själv ryttare och tycker illa om de här skyltarna, men jag har ingen lust att bli nedriden eller få mina hundar, som går lösa, nedridna.

Kan jag sätta upp en "Ridning förbjuden"-skylt på eget bevåg eller måste jag kontakta kommunen för att få tillåtelse?
Just den typen av skylt får du inte sätta upp på eget bevåg utan du måste kontakta kommunen. Däremot så gäller:

"Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning." (källa Naturvårdsverket).

Bra skrivet om de vanligaste problemen med ridning och förslag på lösningar: http://www.lrf.se/data/internal/data/10/21/1183464168708/Fragor_och_svar.pdf

Finns inget servitut. Fattar inte vad du skulle få det ifrån. (Visst gränsar den till vår mark vi behöver väl inte ha servitut för det)

Som jag skrev i mitt första inlägg: GAMMAL VÄG, INGEN ÅVERKAN. GUBBEN HAR SPÄRRAT VÄGEN MED TAGGTRÅD UTAN GRIND

Jag frågade OM det var så - du har väl ingen anledning att bli otrevlig för att jag frågar och kanske inte ger dig de svar du vill ha.
Taggtråd spänd mellan två stolpar bara utan möjlighet att öppna, eller taggtråd byggd med "stätta o hank" ?
Väldigt stor skillnad vad det gäller framkomlighet...

Om man vill hårddra, eftersom du verkar mest upprörd över att det just rör sig om taggtråd, inte över att han har stängt av vägen...

Lagligt beroende på omständigheter - JA så tolkar jag det, och det går som sagt att krypa under, kliva över om man behöver.

Vad det gäller lämplighet är ngt helt annat.

Om du läste hur jag inledde min tråd:

En med angränsande mark till oss har stängt av en gammal skogsväg. Inte med ett led eller grind, utan han har helt sonika dratt i stolpar rätt i vägen och spännt taggtråd över.

... skulle du än en gång förstå att det inte handlar om grind. Du skulle också förstå att han kört i ett par stolpar rätt i vägen. Då är det inte fråga om öppningsbar grind. Det rör sig alltså om att han spärrat av vägen utan möjlighet att öppna.

Ledsen om jag låter otrevlig, men det känns faktiskt inte som du tror mig eftersom jag är tvungen att upprepa mig! Men du har uppenbarligen egna erfarenheter som gör att du tänker i dom här banorna.

Jag är i första hand upprörd över att han stängt av vägen utan öppningsbar grind. Att det sen är taggtråd tycker jag bara är extra tyket (förutom att det är farligt för vilt då, för han har inte gjort den visuellt synlig för viltet)

Om du läste hur jag inledde min tråd:
... skulle du än en gång förstå att det inte handlar om grind. Du skulle också förstå att han kört i ett par stolpar rätt i vägen. Då är det inte fråga om öppningsbar grind. Det rör sig alltså om att han spärrat av vägen utan möjlighet att öppna. )

Fast jag tror att du missförstår mig - jag har själv en granne som stängt av sin skogsväg på samma vis, men det går enkelt att ta sig igenom, fast man får givetvis hoppa av sin pålle.De allra flesta gör det öppningsbart i ena ändan.

Ledsen om jag låter otrevlig, men det känns faktiskt inte som du tror mig eftersom jag är tvungen att upprepa mig! Men du har uppenbarligen egna erfarenheter som gör att du tänker i dom här banorna.

Det handlar inte alls om att tro eller inte tro - jag försöker bara få dig att se det från två sidor - givetvis finns det en godtagbar aledning till att han satt upp stängslet - kanske inte godtagbart av dig, men absolut för honom - annars hade det ju aldrig kommit upp förmodligen.
Vi har ca 500 Hk skog , så jag har rätt mkt erfarenhet om vad som gäller, och hur olika folk kan tolka samma problem. Det ÄR ofta väldigt olika åsikter.

Jag är i första hand upprörd över att han stängt av vägen utan öppningsbar grind. Att det sen är taggtråd tycker jag bara är extra tyket (förutom att det är farligt för vilt då, för han har inte gjort den visuellt synlig för viltet)

Det är ju din tolkning att det är "tyket" - Han har förmodligen alltid stängslat med taggtråd- och ser det som ett effektivt stängsel.

Nu går skam på torra land :mad:. En med angränsande mark till oss har stängt av en gammal skogsväg. Inte med ett led eller grind, utan han har helt sonika dratt i stolpar rätt i vägen och spännt taggtråd över.

Men en sådan kan vara öppningsbar trots att det står en stötta i mitten, givetvis nedslagen en bit i jorden för att ge stadga.
Ofta väljer man att "hänka" på ena sidan, samt använda sig av dubbla stolpar, så man helt sonika lyfter upp den ena stolpen,viker den åt sidan - och så har man enkelt en öppning att ta sig igenom...Ett mkt vanligt sätt att stänga av vägar på.

Jag har för mig att jag hört att sådana vägar skall hållas öppna pga gammal hävd eller nåt sånt. Får han verkligen lov att stänga av vägen? Kan jag göra något (annat än att gå dit med avbitartången)?

Det är det första du måste ta reda på OM det är en privatlagd väg -kan det vara fast den är oerhört gammal, eller om det rör sig om en gammal allmän väg - det är stor skillnad i hur lagarna sedan tolkas.
Att den är utsatt på karta betyder ej längre att det är en allmän väg, ngt som en del har för sig.
Jag hoppas för er bägges skull, att ni kan lösa det hela genom samtal.
Det är alltid tråkigt när folk har olika åsikter, men om man har förmågan att även kunna sätta sig in i andra männsikors tankar och funderingar så brukar man ha mycket lättare för att hitta godtagbara lösningar.

Lycka till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka