Sv: Spärrad skogsväg
Jag hade aldrig accepterat det som ryttare som rider i markerna. Jag hade gjort en väg förbi och fortsatt ridandet, helt självklart. Självklart rider man inte så att marken tar skada och är det många ryttare får man helt enkelt avtala med markägarna om VAR det är OK/inte OK och hur mycket man ska bidra med i underhåll. .
Men om man som markägare då får ett hånflin tillbaka, och ett svar : Vet du om allemansrätten??? Av den person som kört sönder skogsvägar med sulkyn... Vad skulle DU då gjort som markägare?
Som markägare har man inte rätt att hindra människor att vistas i markerna - den typen av markägande i större omfattning finns som tur är inte i Sverige. Som ryttare har man rätt att rida i markerna - under förutsättning att man inte skadar marken...
Jo då det har du visst - om du kan bevisa att din mark tar skada av ridandet/körandet eller annan verksamhet.
Allemansrätten står INTE över alla andra lagar, fast vissa tycks tro det.
Enklaste lösningen är att prata med varandra och komma överens, då får man också förståelse för varandras problemställningar..
Här nere finns det flertalet avstängda vägar där jag VET (o personligen deltagit i vissa) att det försökts av markägaren att få till avtal/hjälp med reparationskostnader osv - men den viljan har inte alls funnits - det hänvisas hela tiden till allemansrätten - men de ryttarna glömmer alltid att det faktsikt finns regler att följa från deras håll oxå...
EX: Kompisens skog blev hårt åtgången av "Gudrun" - han planterade ny skog(Lärk) men fick stora delar av den förstörd av ryttare som "alltid" genat över den biten - vilket iofs gick bra när det var uppvuxen granskog där
.
VEM tycker du ska stå för omplantering/iplantering av de skadorna?
Enklaste lösningen är att prata med varandra och komma överens, då får man också förståelse för varandras problemställningar..
Det låter fint - men åtminstone härnere fungerar det mkt dåligt. Värst är alla de statsbor som flyttat ut här på landet, och inte har en aning så mkt, utan bara "tar för givet" - vissa verkar tro att alla vägar har statliga bidrag...
Tyvärr blir det lite konflikt när det enbart är mängden ryttare som orsakar skadan, när var och en inte gör det. Men ofta kommer då dessa hästar samlade från någon typ av verksamhet (inackordering eller annat), och då är det den verksamheten som har ansvar att lösa frågan..
Så är det absolut INTE här nere- utan det handlar om "hästar på varje liten avstyckad gård" - mkt ovanligt med stora inackorderingsstall.
Det som i sådana fall varit enormt stort problem här nere är några tur - ridningsstall med islänningar bla mötte jag ett gäng på ett 10tal ryttare som genade genom en stor beteslycka med ungdjur, där en person gick i täten med långpisk och slog på/mot våra nyfikna ungdjur
Däremot om ni hade tagit kontakt med mig som ryttare och förklarat varför och givit bra alternativ är det helt OK. Då går det alltid att komma överens.
Suck - jag önskar att fler hade varit så som du framstår - förstående och lätt att ta till sig av problematiken ...