Sparkskada

Halifaxen

Trådstartare
Min häst har troligt vis fått en spark i hagen i går eftermiddag. Såg det i går kväll när jag skulle rida en sväng på honom. Han har blivit sparkad på frambenet på in sidan av smalbenet eller vad man ska säga. Han rä bara svullen just där sparken har träffat och jag ser inget sår eller nått. Svullnaden var inte så stor i går så jag skrittade ut en etund på honom och han markerade inte eller något. Idag på morgonen så var svullnaden lite större men inte varm. Vad tycker ni att jag ska göra? Bara låta det vara?

Sv: Sparkskada

prova lägg ett jodopax omslag några dagar, men glöm inte vädra några timmar imellan. omslaget kan ligga 12 tim. åt gången. tar ner svullnader effektivt.

även alsolspritsomslag torkar ut svullnader.
förmodligen är de en blödning under så ja skulle smörja med hirudoid oxå.

tänk på att inte ha omslag om de är många minus.. de kan frysa..

Okej. Tycker ni att jags ka göra det nu när det har gått ett dygn efter att han fick sparken? eller är det för sent ??

du kan ha de nu oxå. om han fortfarande är svullen. men framför allt skulle jag ha hirudoid eftersom de hjälper till att få bort blödningen.

Okej. Då ska jag hem och göra det nu :)
tack för svare=)

Hur länge ska jag ha omslag på honom ????

tills svullnaden går ner, några dagar brukar räcka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama