Sparkmaskin!

T

tretjak

Jag har precis börjat tömköra min shettis åring, bara helt opretentiöst, rakt fram längs skogsvägar. Har promenerat honom innan men eftersom han är bufflig och bitig så kändes det som en bättre idé att tömköra honom. Jag har bara en enkel resårgjord kring magen för att han ska vänja sig vid ett lätt tryck, däckeln sätter jag inte på förrän till hösten/vintern.
Använder mina vanliga travtömmar och sätter dessa precis som ett par "långa" tyglar och sen placerar jag mig snett bakom, på hans vänstra sida. Växlar sida emellanåt för att han ska vänja sig vid båda sidor och acceptera att jag finns rakt bakom honom också.

Nu är detta en tuff liten kille, det är ingen överraskning...Han har varit väldigt nafsig, bitig sedan föl och detta jobbar vi på men nu har han även lagt till sparkar. Han fick in en fullträff på mitt knä:eek: häromdagen - mitt fel för att ha slarvat med positionen vid tömkörning - men han använder det även som protest mot drivande hjälp (körpisk) och mot tömmen. Nu är jag lite fundersam på hur hårt man ska gå åt detta eller om man ska ignorera det p g a att han är i yngsta laget?

Jag har alltid haft åsikten om att man ska lära ut "vett o etikett" redan vid fölsben eftersom de ska lära sig våra spelregler dvs att vi människor inte kan leka på detta hårdhänta sätt. Nu är ju sparkarna inte lekbeteende i detta fall men bitigheten tolkar jag som att han vill leka och retas lite. Problemet med denna lille man är att jag tycker han tappar arbetsglädjen/samarbetsviljan ännu mer om man är på honom för sparkarna, han blir liksom sänkt och det känns tråkigt att arbeta med de förutsättningarna.

Är det åldern? För tidigt att tömköra? Har kört in mina egna hästar förut och nu senast ett sto av samma ras men hon var två år när vi började.

En häst som är sparkbenägen redan för tömmen, är det en dum idé att köra in honom överhuvudtaget då? Denna ponny är alltså tänkt att vi vuxna ska hantera, motionera och uppfostra så att han om 4-5 år blir lämplig till dottern i huset som då kommer att vara 6 år, så det är viktigt att få ordning på honom! Visar det sig att han inte blir någon lämplig barnponny så har man ju liksom bara körning som alternativ för en ponny av hans storlek.

Tips mottages tacksamt på tömkörning, prep inför inkörning, m m!

Sv: Sparkmaskin!

Jag tycker personligen att det är för tidigt! En sådan häst ska gå med jämnåriga kamrater och busa.

Vänta till nästa vår istället kanske? Han har en jämnårig kamrat som han busar med i hagen dagligen men jag vet inte, jag tycker att han verkar vara uttråkad om jag inte gör något med honom alls.
Om han har stått i flera dagar, dvs bara gått i hagen och blivit hanterad inne, ryktad etc, så blir han ännu mer olidlig med sitt bitande. Sen tycker jag att promenera unghästar, i olika miljöer, vänja vid trafik m m är mycket lättare när de är åringar än att börja när de är två=större o starkare.

Men arbeta ska han ju inte såklart, att det blev tömkörning nu var enbart för att jag tyckte att det kanske är lättare att få honom att gå fram längs skogsvägarna då utan att ha sånt bry med att gnaga på matte, på tygeln, på grimskaftet etc...

Men, få se vad det kommer mer för åsikter i frågan här, om han behöver mogna till sig och busa av sig till nästa år eller inte.
Intressant att få andras synvinkel på det och din med:bow:

Jag hade absolut väntat. Ett år är ju bara en bebis. Att han är bitsk beror nog inte på att han är understimulerad, min erfarenhet säger att bebisar brukar vara så. En sådan ponny hade jag släppt och slutat hantera mer än nödvändigt (in-ut från/till hagen). Hans bitska beteende kommer inte att accepteras av övriga flockmedlemmar och förhoppningsvis slutar han därför med det.

Hade det varit min häst hade jag väntat till hösten och provat då igen. Jag började tömköra min shettis någon gång ibland när han var 1 år, men han tyckte det var roligt och uppförde sig kanon. Hade han inte gjort det så hade jag låtit honom vara.

Jag tror att det kan bli lättare för dig om han får gå med sina kompisar och busa över sommaren och eventuellt hösten. Det ska vara roligt att tömköra för båda två:)

De vuxna hästarna i hagen är rätt trötta på honom...ingen av dem uppfostrar honom mer än att gå ifrån honom men det kanske i o f sig räcker som uppfostran, att de nonchalerar honom.

Jag måste fråga; är det ingen här som tycker det är bra att hantera sina åringar mer än att bara låta dem gå in och ut i hagen? Obs! Inte spydigt menat! Är bara nyfiken på om detta är det vanligaste synsättet här.

Och, är det någon här eftersom vi nu är på körforum, som har åsikt om att köra in en kickande häst? Om detta är något som man kan se tidigt eller det troligtvis endast är en "bebis"grej som kommer att förvinna med mognad. Läser gärna om andras erfarenheter i ämnet.

Skulle behöva låna ett gäng bebisar till betet! Har ett jättefint bete men inga hästar att släppa! Jo, vi har ett gammalt shettissto som inte kan gå på så kraftigt bete, ett halvblod som redan på den vanliga gräshagen ser ut som en ballong ( han lyfter o svävar iväg vilken dag som helst nu ), en nytillkommen åring som har varit så sjuk så att honom vill jag ha nära hemma i sommar OCH så har vi då herr Bus som antagligen då skulle må gott av att komma på bete med jämnåriga.

Som ett sidospår; det är händelsevis ingen som har ett knippe ponnyåringar men ingen beteshage, här nere i mellersta Skåne:smirk:

Du och ni andra har säkert rätt i att han behöver mogna lite, det är nog dumt att ta strid nu och ta kål på framtida arbetsvilja.

:eek: :eek: MIN bebis? Jag är total kontrollfreak Måste se mina småttingar varje dag!

Men tack för erbjudandet!:D

tretjak skrev:
De vuxna hästarna i hagen är rätt trötta på honom...ingen av dem uppfostrar honom mer än att gå ifrån honom men det kanske i o f sig räcker som uppfostran, att de nonchalerar honom.

Jag måste fråga; är det ingen här som tycker det är bra att hantera sina åringar mer än att bara låta dem gå in och ut i hagen? Obs! Inte spydigt menat! Är bara nyfiken på om detta är det vanligaste synsättet här.

Och, är det någon här eftersom vi nu är på körforum, som har åsikt om att köra in en kickande häst? Om detta är något som man kan se tidigt eller det troligtvis endast är en "bebis"grej som kommer att förvinna med mognad. Läser gärna om andras erfarenheter i ämnet.

Jag blev faktiskt inte så glad över alla som väntar med sina unghästar :(
Jag har kört in tre shettisar och hon som är 5 i år körde jag in så hon var helt klar vid två års ålder.
Jag började tidigt redan som föl blev det lite bett vänjning (sätta i munnen, metall uppvärmt+godis) och selvänjning (jag ledde henne bar runt på selen la den över boxkanten la den på henne osv). Innan hon var ett var hon tömkörd och longerad samt kunde alla röstkomandon.

Jag har absolut inte sett något negativt med detta, tvärtom!
Redan från början får hästen veta vad jag vill och succesivt vänjer sig vid allt.
Det är hårdare psykisk och fysisk träning som man inte ska utsätta unghästen för.

Jag lärde in så mkt som möjligt när jag ledde henne som föl (tog hon ett skutt o började trava sade jag mitt komando "sakt aav" när jag höll igen henne eller när hon saktade av självmant. Det faller sig naturligt och till sist har man tränat in rösthjälper på ett milt och lättförståligt sätt (enligt mig :D).

Jag har hållit mig till 20-30 min max de första två åren och sen ökat den aktiva tiden. Alla dagar har jag varit i hagen och "pysslat" samt gjort andra övningar 3-4 gånger i veckan.

Så jag tycker det är helt OK att börja tidigt, iaf på de hästar o ponnyer jag haft samt med "min" metod.

Jag tycker det måste vara ansträngande för en häst eller ponny att först enbart "leva som en häst" tills den är ett år - då kommer vi in i bilden!!
Ledträning, uppbindning, trafik, komandon, selning ja allt ska nu sättas igång!
Är det inte underligt att vissa unghästar är "bråkiga"? :D

Skämt å sido en unghingst är inget att leka med, har själv en "besvärlig" shettis åring (jag vet vad han går för men enligt grannen så "verkar han mkt besvärlig" :D).
Han bits (vilken unghingst gör inte det) och jag har bara haft undan huvudet på honom alt bundit upp han. Har sett (några objudna i hagen :eek: ) som lät han naffsa och sen fick han en reäl smäll vilket ledde till att han reagerar när jag håller upp händerna. Naffsar gör han ändå men nu kastar han oxå med huvudet :(
Så att vara hårdhänt löser inte så mkt (inget alls kanske?) man måste överlista hästen, vilket inte alla gånger är så lätt!

Nu till ditt problem, ja för det första så måste du ju ha lite längre tömmar så du inte bli sparkad.
Du får försöka se till att han inte hammnar i den situationen där han sparkar?
Är det pisken, strunta i den?
Eller sparkar han när han ser att du är där bakom? Riktat mot dig?

/L

Senast ändrad:

Intressant att få höra dina erfarenheter, du pysslar med dina ungefär som jag har gjort med mina små verkar det som. Det är bara denna lille man som jag tycker att det inte riktigt funkar med, alltså han är ingen problemhäst men lite trögt går det.

För att svara på dina frågor så har jag använt mina travtömmar, så de är långa nog, jag var bara oförsiktig och hade placerat mig för nära eftersom han började snirkla o krångla och i samband med det så försökte jag peta till m pisken så att han skulle räta upp sig. Dumt.

Han sparkar mot den drivande hjälpen, pisken och även om tömmen ligger mot sidan på rumpan. Han kan bli lite skärrad om jag går rakt bakom så jag håller mig lite snett bakom i stället men växlar sida lite emellanåt. Jag uppfattar det som rena protester om han t ex har tänkt sig att gå in i stallet och jag har tänkt att nej, vi går ett varv runt hagen först innan vi är klara, då kickar han. Visst får de protestera men just det här med att sparka, särskilt med små ponnier som barn ska hantera när hästen är färdigutbildad, det vill man ju försöka stävja i tid.

Han är kastrerad för ett par månader sedan p g a bitigheten och tuffheten han visat tidigt. Vi resonerade lite om han skulle gå längre som hingst men kom fram till att eftersom vi inte skulle behålla som hingst så var det lika bra att det blev gjort nu på en gång. Hans humör har inte ändrats nämnvärt dock...

Hästar som slår i vagn har jag en del minnen av och det är inte så kul men det är ju än värre med bakskygga, där undviker i alla fall jag att köra in en sån häst. Slagrem blir väl ett måste på honom antagligen. Jag hade ju tänkt att vi vuxna skulle konditionsträna honom de åren innan han är lämplig som barnhäst ( om han nu blir det ) så inkörning är rätt viktigt. Det här med åldern, jag har för mig att vi startade ponnyer vid tre års ålder och då var de ju i alla fall körda i sex månader innan - har detta ändrats nu för tiden tro?

Våra två (nordsvensk hingst, shetlandsvalack) är mycket hanterade från bebisstadiet. Något jag är glad för. Mina första egna hästar och utan att skryta så får jag säga att maken till mer väluppfostrade kusar har jag knappt träffat.

Hur skulle en stor bruksnordishingst bete sig om den inte tidigt fick lära sig var skåpet ska stå? Folk verkar också rycka på axlarna när det gäller trixiga shettisar och mena att de är ju såna.
Det är de inte! Om man hanterat dem. De är lika mycket hästar som en stor.

Men gillar inte din tömkörningen så var hellre ute och gå med den. Jag började med mina (tömkörning) när de var drygt 1,5 år. Men gör annat med honom. Miljöträning såsom soptunnor, brevlådor, bil, traktor, presenning, gud vet vad.
Leka hinner han också, man är ju inte ute och går hela dagarna direkt eller ens varje dag.
Passa på att lära honom att bli badad, det är mycket bättre nu än när de är fullvuxna. Stå snällt hos hovslagaren och sånt.

Nä, fram för att folk ska hantera unghästar! Inte låta dem stå tills de blir 3 och är vilda monster som aldrig sett nåt i sitt liv.

Har du nån vid huvudet när du tömkör? ha gärna det annars. Man har också sagt mig att pisk inte ska användas vid inkörning och det har jag tagit fasta på. Låt hästen vara lite seg, framåtbjudningen kommer senare.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar o synpunkter! Jag tycker absolut man ska ha medhjälpare vid tömkörning, ja överhuvudtaget med unghäst så är det ovärderligt med hjälp och underlättar allt. Men jag har nog inte varit tillräckligt snäll i ett tidigare liv eller i det nuvarande:smirk: för det är väldigt svårt att få folk till hjälp!
Det är ju inte optimalt när man har eget stall och inga ridkamrater för tillfället, en trevlig o snäll medryttare till halvblodet har jag, men hon har ju ett jobb att sköta också...
Jag har använt pisken dels i drivande syfte men mest för att kunna hålla honom någorlunda rak, som en förlängd arm kan man säga. Jag har även den med när vi promenerar för att kunna peta till honom då han inte går framåt riktigt eller om han vänder ut rumpan då det kommer bilar el liknande.

Jag tror att det blir ett litet sommarlov för honom och lite senare fortsätta med promenaderna, uppfostring och försöka passa på och tömköra när jag har möjlighet till medhjälp så kan man i a f minimera pisken.

Duscha har vi redan gjort:) Håller med att det är i alla fall betydligt enklare om man gör det nu och inte börjar när de är tre!
Han försökte sparka efter slangen ett par gånger men sen gick det bra!

Lycka till med den lille i fortsättningen. Han skärper sig nog när han hållt på ett tag. Bra att han redan går att duscha, det var nåt av det första jag började med för jag ville hemskt gärna ha en häst som var snäll att bada.
De är ju lite lättare att övertyga när de är unga än när de blivit vuxna och har sin bestämda uppfattning om saker och ting.

Funkar det annars att tömköra själv med en ovan häst? Jag kan tycka det är lite jobbigt för om hästen plötsligt får för sig att vända så är det inte alltid så lätt att hänga med och vips så har man snott tömmarna runt halsen och alltihopa blir ostyrbart och man måste snabbt försöka ta sig fram till huvudet och reda upp röran. (Vilket inte alltid är så lätt)

tretjak skrev:

Hej! jag tycker man ska hantera sina unghästar, min var 1 år och hingst när jag fick hem honom, phu vilken ligist:crazy: jag var ute och promenerade, hoppade "små" diken, såg på stora världen, han bet mig och var en pest :eek: men han kastrerades och jag kämpa på, och jag har fått en som litar på mig till 110% :love: jag körde in honom vid 1 1/2 år (mycket lungt), promenerade med vagnen mest. han är en glad shettiskille på 18 år, oj vad tiden går :banana:

Njae, det är inte optimalt precis att tömköra en ovan häst på egen hand, det bästa och säkraste är ju att ha en medhjälpare vid hästens huvud. Nu är det lite tunnsått med hjälp här...så det får gå i alla fall. Jag tänker ju lite annorlunda med en shetlandsponny än med t ex ett halvblod. Mitt halvblod tömkörde jag i ridhus och i paddock, aldrig i skogen.

Jag tycker att jag kan hantera att en shetlandsponny kanske snurrar runt ett par gånger och det går att hålla kvar. Sen var det det här med sparkar, det tar ju hyfsat hårt även när en liten häst slår. Det tar liksom i knähöjd... Så därav problemet med denne lille mannen, mina andra hästar o ponnyer har inte sparkat alls.

Tack för uppmuntrande ord och kanske det är så att de besvärligaste hästarna blir de bästa när/om man väl får dem att samarbeta?:banana:

Hej.
Jag har ett shettis sto som blir väldigt grinigt och ska testa en om man låter henne stå i ett par dagar..:mad:
Nu tycker jag din häst är lite för ung för tömkörning men varför inte prova på agillity?:)

Liknande trådar

Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 429
Senast: Pallen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 202
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Ray
·
Träning Vet inte om dressyrgnägg är rätt eller om tråden ska ligga på dressyr. Skaffade mig i höstas en kbltravare som "komma igång häst", nu...
Svar
8
· Visningar
1 265
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama