sparkmärken från hagen

S

__Stilett__

min häst får alldeles för mkt sparkar ifrån en shettis som går som hagsällskap till min ena häst. min häst är en stor häst och har fått en hel del sparksår på bogen, frambenen o halsen.

hur behandlar man dessa? bara låta det va? tvätta rent?
jag är rädd att det ska bli vita hår på områderna eller är det ingen fara? hästen är svart.

märkerna kan va från pyttesmå till ett par cm stora.....
som sagt ser som mest ytliga ut, som skrapsår, tappat päls.

hittade en bild, så här kan det se ut, dock är inte dessa märken färska:
bild

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sparkmärken från hagen

När min häst fått sådanna där bara håret åkt av låter jag dem vara.
Har det däremot gått hål på huden tvättar jag och håller rent..

jag hade låtit dem vara..

om de däremot tenderar att bli torra och "fnasiga" hade jag smort in dem med någon mjukgörande salva.
helosan med solskyddsfaktor är det jag brukar använda om min får liknande märken då hon blir irriterad i huden väldigt lätt av solljuset.

rensa och smörj med en mjukgörande salva.

MEN: en shettis som brukar sparka är inget bra sällskap för en stor häst eftersom dom träffer mitt på benen. oerhört stor risk för allvarliga skador..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 483
Senast: godishanna
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 534
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka