Spårklippning

S

Spirelli

Fick ett tips om att spårklippa för att slippa täcke i hagen. Är det nån som har erfarenhet?

Sv: Spårklippning

min häst har en jakt klippning, han har egn täcke vid regn och snö annars går han utan och han går på lösdrift.

Jag är emot att täcka hästar överdrivet mycket. Men: hästen sätter dock vinterpäls av en anledning dvs för att hålla sig varm i kallt klimat. Klipper man då bort hästens päls så måste man ersätta den med något. Att ha jaktklippning är för mycket klippning för att inte ersätta med täcke anser jag iallafall.... Om man inte är beredd att täcka och det extra arbete och kostnad som täckning innebär så får man låta blir att klippa tycker jag.

en spårklippning kan hästen dock klara sig utan täcke, det håller jag med om, men mer klippning än så kräver kompensation av ett täcke.....

Min pålle är också spårklippt. Fungerar utmärkt eftersom svetten på magen och bogen torkar fort efter ridturen och att jag slipper täcka i hagen. Där han inte är klippt har han tjock och värmande vinterpäls!

eller han kanske inte har en jakt klippning, han är rakad på halsen och under magen sen lite mot bakbenen i virveln. Det ser ut som han har en flit på ryggen av päls, det kanske är en spår klippning, jag blandar ihop saker ibland :o men iaf så har han mkt päls kvar.

Ok en jaktklippning brukar vara högre och dessutom upp runt lårvirveln ordentligt. låter som du har mer av en ngt större spårklippning. Beror ju visst lite på hur frusen hästen är oxå, blir bara så arg när jag ser hästar (finns några runtikring här) som har hela halsen klippt och långt upp på sidorna och går utan täcke jämt, i -10, regn, snö etc tillochmed. Men det är ju tydligt att du inte alls hör till dessa personer, ber om ursäkt om jag lät grinig!

Finns det någon som har en bild på dessa två olika klippningar??? :bow:
Jag har lite svårt att förstå hur de ser ut :crazy:

Har inget täcke på idag. Problemet är när man är i ridhuset eller kört hårt i skogen. Genomblöt på bogen och där är ju svårt att få ett svettäcke att torka i alla fall. Låter som spårklippning är det jag ska ha. Vill inte ha täcke i hagen. Busar mycket i buskar och snår. Bilder?

ja då är det nog en större modell av spårklippning han har. Han fryser iaf aldrig :) och så har han ju täcke när det är slakigt och kallt mm.
Har oxå sett hästar som är ordentligt rakade men som iaf får gå ut hela dagarna i alla väder utan täcken :(

Om hästen har satt extrapäls (vinterpäls), så är det tillräckligt kallt för att hästen ska ha någon form av ersättning (dvs Täcke) om hästen klipps, annars skulle den inte sätta extra päls från början...

Brukar du gå ut på vintern med magen bar??

Jag hoppas att den åtminstonde har fri tillgång på foder och vindskydd/ligghall så att den har en liten chans att själv hålla värmen.

som sagt så har han täcke vid dåligt väder, och självklart har han tillgång till vindskydd och fri tillgång till grovfoder. Jag går inte med magen bara på vintern men vid mildväder har jag mindre kläder. Hästen har mycket päls kvar och han mår jättebra, kom hit och titta själv om du inte tror mig :mad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31