Spårklippning och täcken

Zolimita

Trådstartare
Funderar på att spårklippa tanten i vinter,klarar hon sig utan täcken med hel hals om man klipper nån slags spårklippning typ halva halsen? Vill att hon ska gå ute så mycket som möjligt även om det är kallt.

Sv: Spårklippning och täcken

Jag brukar göra "täckesklippning" på min häst och har aldrig haft ett täcke med hals, endast vanligt fodrat täcke.
I år tänkte jag spårklippa och se om det räckte (vill ju klippa så lite som möjligt), men puckot hoppade till precis när jag la till maskinen på halsen på honom så att den klippte ett spår precis mitt på halsen...det fick bli en halvklippning den här gången i alla fall :/

Jag helklipper min häst och han går ute 10-12 timmar om dagen vintertid utan halstäcke, verkar inte störa honom alls! Täcke utan hals har han ju såklart ;)

Senast ändrad:

jag har haft min helklippt (eller ja, huvud och benen oklippta) och han har gått ute dygnet runt utan halstäcke (har aldrig ägt)

förra året gick han mest i 200 grams, då han blev för varm i 300 grams.

detta året började jag med och klippa halva halsen och en bit in på magen och det var i början av september månad, upprepade förra veckan samma klippning och inatt blev den första natten med täcke (enkelt regntäcke)

men ska spårklippa honom till helgen tror jag, och då kommer jag slänga på ett fordat regntäcke under ruskiga dagar men låta honom gå naken under dom fina dagarna :)

*kl*

nån som orkar förklara de olika varianterna av klippning för en som inte vet? :confused:

Med enbart spårklippning bör hästen klara sig utan täcke om det inte är storm och hästen får tillräckligt med grovfoder.

Vi halvklipper hästarna (klipper hela halsen) och de går med täcke om det regnar eller snöar, då täcke utan hals. De går ute ca 12 timmar per dygn och får mat fem gånger om dagen varav tre gånger i hagen. På ridskolan jag jobbade förr spårklipptes hästarna och gick utan täcke.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
2 192
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar