Sparkas när ma kratsar..

Lycanthrope

Trådstartare
Mitt lilla haflingersto e riktigt jobbig o kratsa hovarna på och tex ta bort snöstyltor.. Frambenen går bra, då är hon jättesnäll.
Mennär man kommer till bakbenen så sparkar hon hela tiden, riktigt hårt. Tror inte hon försöker träffa mig.. Vet inte hur jag ska lära henne av med detta? Det är så fort man lyfter på någon av bakhovarna. :(

Hon är även väldigt rastlös och hatar att stå still, vet inte om det kan ha med det att göra. Men framhovarna går ju hur bra som helst :/

Sv: Sparkas när ma kratsar..

Är hon svag i bakdelen och tycker att det är jobbigt att stå på ett (bak)ben?

Jag har precis samma problem! men då är det mest ett bakben som jag bara inte får lyfta det andra kan hon acceptera.
Men frambenen lyfter hon hur fint som helst!

Min första tanke är: har en sådan häst ont någonstans? Är era hästar spända i tex bakdelen? Har ni provat massör som kan känna spänningar?
Hur är de när ni rider? Spända eller stela åt det ena eller båda hållen?

Jag menar inte att det behöver vara fel på era hästar. Jag spånar lite bara för att hjälpa er att hitta orsaken.
Lycka till.

Spänd, stel, svag, har ont. Dåligt förtroende för den som hanterar. Några av de vanligaste skälen till att man har problem med lyfta bakhovarna.

Är hästen ung kan det helt enkelt vara så att hon har ett balansproblem, vissa hästar har det lite jobbigt tills dom blir 6-7 år.
Nästa fråga är om detta är något nytt eller har hon alltid gjort så här?
Först kolla upp hästen för att utesluta fel, för att vänja henne av med ovanan om det bara är en sån, är det lättatse sättet att lyfta benet och bara hålla i det löst, hon kommer då att börja sparka fram o tillbaks, följ bara med, får hon motstånd blir det en kul lek, håll bara så mycket att hon inte sätter ner benet, efter en stunds sparkande, oftast mindre än en minut brukar dom ge sig. Sen är det bara att fortsätta öva likadant varje dag, efter en vecka brukar det vara borta.
Lycka till.

Om jag pratar ut i från mig själv jag vet inte vad tråd skaparen har för häst,men min är 7år jag har haft henne i 3 veckor o hon har inte haft det lätt i livet, så hon har väldigt svårt att lite på nån människa, hon lägger ut en fasad att hon är tuff o respektlös men innerst inne så är hon ganska liten tror jag.

Hon ska inte ha ont nånstans det är väl ca 3 veckor sedan hon blev vet.bes. det skulle vara om hon har dålig balans eller nått, jag får inte hålla i den andra bakhoven så länge.
Hon sparkar o visar ett klart ogillande när man är där bak jag vet ju inte vad som kan ha hänt henne tidigare.
vet. kommer o vaccinerar henne imorgon så då kan han titta på bakbenet men jag tror att det är något annat som gör detta.

Fungerar det där med att hålla i benet?
Har ni några andra ideer? som kan fungera det är inte så kul när det är dags för hovslagaren!

Är hon rädd när du hanterar bakbenen på henne? Vår import har antagligen blivit bränd när hon varmskotts för hon är hemskt rädd när man ska lyfta bak och har svårt för karlar. Det har tagit mig över ett år att kunna hantera hennes bakben, men jag ser helst att inte andra gör det än så länge förrän hon är helt trygg i sig själv.

Vad sa du bränd! det jag vet om henne är att hon är dansk född o hanterad av barn (det säger kanske mycket) men har tydligen varit väldigt svår o sko o hantera förövrigt.

När man kommer bakåt o ska borsta så vill hon trycka bort mig o gärna hota med ena bakbenet hon verkar ha dåliga erfarenheter av borstar o vill inte gärna att man tar på henne.
Jag har jobbat mycket med ledarskap o hantering med mycket beröm då tinar hon liksom upp lite grann, det jag vill komma åt är att visa att jag inte är en fiende.

Det går framåt sakta men hon vill inte gärna att jag är där o absolut inte att jag lyfter bakbenen.

Hur har du tränat bort det,har du nått speciellt knep eller har du helt enkelt varit tålmodig.

Tacksam för svar!

I Holland varmskos hästarna som regel och hovarna verkas inte ner utan de bränner bort överflödigt horn istället. Hon reagerar väldigt starkt om man råkar peta fel med hovkratsen eller slinta och är rädd och inte dum. Någonting har hänt henne som satt djupa spår eftersom hon reagerar mycket starkt på olika situationer.

Då hon är rädd så försöker jag helt enkelt att bara vara tålmodig, lyfter aldrig så hon av misstag sparkar mig och håller i för kung och fosterland om hon försöker slita sig loss. Hon slappnar av efter en stund om hon är spänd och det går bättre och bättre, nu är det sällan som hon försöker slita sig loss och vi gosar väldigt mycket efteråt och även annars. :love: När hovis är ute så står jag alltid hos henne och pratar, är hon ändå stirrig så säger jag till henne när/om hon försöker komma loss och då brukar hon lyssna även om hon är spänd och vitögonen är framme. :crazy:

Det får ta den tid det tar helt enkelt. En häst som blivit rädd och det gjort ont har djupa ärr som det kan ta lång tid att läka ut. Hon är som sagt fortfarande väldigt rädd om sina bakben även om det går riktigt bra nu när jag hanterar henne, men då har vi ändå haft henne i 1.4 år och hon har inte helt kommit över en del saker.

I övrigt är hon mycket trevlig, välbyggd, snäll att hantera, välstammad och rör sig bra + hennes lille hingst är väldigt trevlig så det är "enbart" dålig hantering som ligger bakom hennes problem.

Tack för svaret! testade faktiskt en grej i dag som fungerade lite grann, har liksom testat olika grejer, jag tror som du när det gäller min häst att hon inte är dum utan rädd, ibörjan var jag lite för hård mot henne, den förra ägaren trodde det bara var dumheter men jag tror inte det nu, hon gör det av en orsak o det måste vara en dålig erfarenhet.

Jag testade att lyfta dom första tre benen med en morots bit när hon var duktig, o faktisk så fick jag lyfta benet med lite protest förut så har hon inte låtit mig komma nära benet.

Det är så svårt o veta vilken väg man ska gå när man inte vet vad som har hänt dom förut jag hoppas o tror att den bästa vägen är att visa att jag inte är fienden men med en fast hand.

Har en häst på foder som man inte fick kratsa hovarna på!
Speciellt hans vänstra fram. Gick ganska bra efter ett tag med
lite beröm och lite godis. Men när min hovslagare kom och skulle
verka hans hovar så kännde han att han var jätte stel och
spänd i bogen.
Min hovslagare håller även på som kiropraktor så han drog och
knådade lite sen blev hästen jätte mjuk och fin och det går jätte
bra att kratsa hans hovar nu. :bump: :bump:

Jag tror inte att det har medicinska orsaker !

Detta är troligen en grej som du kan träna bort ( fast hästen "vunnit" massor med gånger)

Börja med att lägga handen bak på länden, för handen ner längs benet( stå vid sidan). du kommer att nå en punkt där hästen börjar protestera, kanske sparka. Om du vill undvika att bli sparkad, gör en käpp med en handske på, stoppa handsken med halm eller liknande, så kan du stå en bit ifrån.
Upprepa detta både på vänster och höger sida kanske 10 ggr varje dag , och efter en tid kommer du att kunna röra benen och hovarna precis som du vill. Det hela är en fråga om att vänja hästen att du får ta i den var som helst, när som helst. När du får ta upp hovarna, öva detta flera ggr varje dag, och sedan för att underlätta för hovslagaren, knacka på hovarna efter en tid, låtsas som att du skor hästen. Träna, träna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har medryttarhäst som också gör så ibland, en haflinger han också. Han är 5år, och han är lite rädd om hovarna, förmodligen för att någon hovslagare tog i lite väl hårt när han blev skodd för andra gången i sitt liv.
Han gör det förmodligen också för att han testar, han vill se om jag ger upp eller om det lönar sig att stå och vifta med benen.
Innan ville han knappt lyfta på hovarna, men då började jag berömma honom när han lyfte och kliade honom när jag var klar. När det gäller bakhovarna försöker jag bara hålla kvar som om ingenting hänt, men det är ju inte alltid så lätt. Om jag tappar den är det bara att ta upp den igen, och om han fortsätter att vifta även när jag är klar så håller jag i benet tills han slutat.

Min pålla är 16 år och underbar när man rider, då bråkar hon inte alls förutom att hon inte vill stå still. Däremot så e hon väldigt bufflig på marken, NOLL respekt verkligen. Hon knör o knuffar, puffar o nafsar.
Hon kliver rätt över en. Det jobbar vi på. Vet inte om det kan ha med det att göra. Hon kom från tyskland för ett par månader sedan och hon gjorde inte så i början. Det kom när snön kom typ. Fast hon har alltid vart besvärligare med bakhovarna. Hovslagaren e hon snäll mot vad jag vet fast inte första gången, då stegra hon o höll på.
Vet inte alls hur hon haft det i tyskland då tidigare ägaren inte svarar på mail eller nånting.

Så var min häst också...men det är väl bara att hålla i det så lessnar dom oftast. Behöver alls inte handla om svaga bakdelar eller annat utan bara att dom testar. Klart dom inte slutar om man hela tiden släpper taget. Jag har flugit många gånger i väggen pga detta, men trägen vann.

Nu lägger jag mig i din tråd igen :crazy: men det låter precis som min häst.
Jag vet inte om det här kan hjälpa dig men så här har jag gjort o det går framåt sakta, hon blir mer o mer positiv till mig.

Jag håller mycket på med ledarskap, beröm men ändå en fast hand att visa att man är snäll men ändå vart skåpet ska stå.
Om du tränar på ledarskap (det kanske du gör men)så kommer dessa beteenden o vända eftersom hon har liksom min häst brist på respekt för människan, dessa hästar kan bli farliga tillslut.

Ibörjan fick jag inte ta på henne änmindra lyfta bakhovarna då hotade hon med bakhovarna, men genom ledarskap o imitera hästar så förstår hon bättre vad jag vill.

Jag vill inte tvinga mig på henne! utan det tar den tid det tar!

Jag hoppas det är ok att jag lånade din tråd! det ser ut som jag har hittat ett sätt som fungerar bra :idea: jag hoppas du oxå hittar en bra lösning på problemet.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Tjena! Jag är lite skrajsen med att kratsa hovar, ibland är det lättare för mig att kratsa fram och ibland är det lättare att kratsa...
Svar
8
· Visningar
2 500
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama