sparkas i samband med sadling och på/av med täcke. Tappar mycket svans. Tips?

D

Deha

Hejsan.
Jag har ett varmblod sto som gör kosparkar när man spänner sadelgjorden och blir allmänt sur när man lägger på sadeln. Hon sparkas även när man skall spänna gjordarna på täckena, även spännena fram under halsen. Hon brukar då hugga i luften och försöker hota mig. Någon som har ett bra tips på hur man tränar bort dessa ovanor?

Sedan lossnar det mycket hårstrån när man borstar svansen, även när jag drar handen igenom. Är det för att dem fäller nu, som hon är extra känslig? Någon som har bra tips på vitamin tillskott? Jag har läst om biotin, är det bra?
Manen och pannlugg lossnar det däremot inte något.
Någon som kan komma med bra tips?:)

Sv: sparkas i samband med sadling och på/av med täcke. Tappar mycket svans. Tips?

Det första du borde göra är att kolla om det är ovanor eller om hon helt enkelt har ont?
Passar sadeln? Har hon ont i ryggen? Några låsningar/spänningar? Gamla skador som spökar?

Sv: sparkas i samband med sadling och på/av med täcke. Tappar mycket svans. Tips?

Det första jag tänker på är att det är något med sadeln eller sadlingen hon inte trivs med. Jag skulle kolla upp att sadeln verkligen passar och sedan vara väldigt försiktig och inte dra åt gjorden för hårt för snabbt. Det kan ju vara så att hon är öm i sadelgjordsläget och därför reagerar när du ska spänna täckesgjordarna också, just för att hon vant sig vid att det känns obehagligt när man spänner gjorden.

Jag har tränat för mycket (friidrott) och övergick därefter till hästar helt och hållet. Min knän är skadade så jag använder en barbacka sadel och en padd under den. Hoppas verkligen inte att det är sadeln för jag kan inte rida med stigbyglar för knäna :(

Hon spänner sig oftast när jag lägger på sadeln, men när jag klämer med handen utan sadeln verkar hon inte bry sig eller ha ont. Sedan försöker jag alltid göra henne i ordning så att jag spänner några hål i taget och inte drar åt allting på en och samma gång. Utan gör lite grejer i mellan. Men hon blir irriterad en då. Hon sparkas mest dem första hålen och sedan kanske det allra sista.

Jag instämmer med de övriga som tycker att du bör kolla upp så att din häst inte har ont någonstans. Har den alltid betett sig på detta vis, eller har det uppkommit senare/smugit sig fram?

Jag tror det hela började efter att hon först blev sjuk och sedan skadad i höstas, som hon blev besvärligare i hanteringen över lag. Hon hade boxvila och var väldigt rastlös. Därefter blev hon bättre. Men hon är också väldigt tjejig och sur mot andra hästar, fast det har hon alltid varit. Hon blir inte alltid sur när man grejar med täcket, när hon är lugn brukar det inte vara något problem.

Och hon visar inte att hon har ont när jag rider. Utan det är själva sadlingen som hon blir irriterad över. Ett tag hade jag problem med att hon sparka och flyttade sig när jag borstade benen, men det har hon slutat med. Så det är mest därför jag tror det är en ovana..

Mitt sto beter sig också så och hon har inte ont .
Nu efter så många år tänker jag inte på det ens en gång, men jag brukar alltid dra sadelgjorden bara lite åt gången, då går det bättre .
Jag har bara uppfattat det som en "Sto" grej !
Vi har alltid haft olika uppfattningar om vem som bestämmer och hon har tagit kommandot många gånger, min valack skulle aldrig lyfta på ett ben åt mig !

hej från hambo

Okej, det känns mer som henne. Hon är så "divig" i sín personlighet. I början när jag fick henne var hon inte divig. Hon var ganska trött å lam för hon reds inte, ägarinnan innan hade tröttnat. Men med tiden som hon blev mer vältränad växte hennes personlighet fram.

Om du är säker på att hon inte har ont - byt miljö....Står hon i box nu när du gör iordning henne - ta ut henne på stallgången och gör iordning henne...

Okej, det känns mer som henne. Hon är så "divig" i sín personlighet. I början när jag fick henne var hon inte divig. Hon var ganska trött å lam för hon reds inte, ägarinnan innan hade tröttnat. Men med tiden som hon blev mer vältränad växte hennes personlighet fram.

Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Hon borde inte bli "elak" bara för att hon är vältränad. Jag skulle tro att det är någonting hon inte trivs med hos er, eller att hon har ont, det behöver inte vara någon stor grej.

Tänk över följande över hennes trivsel:
Hur mycket tid är hon i hagen?
Hur stor är hagen och vad är det för material i hagen?
Trivs hon i sin flock?
Har hon nog stor box så hon inte behöver stå i liknande ställningar hela tiden?
Trivs hon med sin boxgranne?
Får hon nog mycket mat?
osv.

Om hon har ont:
Det behöver inte sitta i ryggen, det kan lika gärna sitta i magen eftersom att hon är sur även när ni spänner täckesgjordarna. Någon muskel som är stel och öm som gjorden trycker på? Något litet skav från täcke eller gjord? Låsning i ryggen eller länden?
Jag skulle ta ut en massör som känner igenom henne, de brukar oftast hitta både det ena och det tredje.

Lycka till!

tänk också på att sadelgjorden går runt magen. Och man knäpper täcken runt magen och runt bogen
Är det frambenen som hon är mest grinig

grinig = säga nej - jag vill inte

Tack alla för att ni har försökt hjälpa mig! Hon blev halt nu så veterinären var här idag och undersökte henne.

Hans svar var så här:
Allt hänger ihop med att hon är en travare, hon är öm i ryggen för att hon springer med bena snett bakåt, hon trampar inte under sig som en ridhäst skall, utan hon är ju gjord för trav. Därför belastas hennes framben extra mycket vilket har lett till att hon har blitt halt.(Både nu och gången i höstas). Eftersom hon springer fel, kan hon inte muskla upp sig rätt. Så det finns inget jag kan göra, utan det jag ska göra är att hitta en lagom balans i ridning, inte rida för mycket. Sedan skall jag inte rida långa ridpass heller,.:cry:
Det enda jag kunde göra för att hon skulle få lite mer muskler som bär henne "rätt" var att skritta i uppförsbackar. För då är hon tvungen att använda rumpan på ett effektivare sätt. Ryggen blir hon också öm i samband som hältan (ungefär), eftersom allt beror på hur mycket jag har ridit henne. (För hon kan inte bära upp ryggen rätt, beroende på hennes gång).
Han sammanfattning var väl att travare är inte gjord för ridning och håller kanske inte för det. De flesta travare som kommer ifrån banan har ju brister, sedan rider man in dem, men dem har fortfarande samma fel. De travare som egentligen har en chans som ridhäst är dem duktiga som går på travet.
Han sa att jag egentligen inte kunde göra något åt hennes rygg/hälta utan de enda jag ska göra är att rida i måttliga mängder. Så att hon inte får det.
Fast nu får hon såklart vila och promenader innan hon kan sättas tillbalka till måttlig ridning!

Sedan är hon divig som personlighet. Men visst tror jag att hennes humör har haft lite samband med ridning-(hältan/ryggen) också. Täcket tror jag te.x inte har ngt med att göra att hon har haft ont, för hon surar bara på spännena fram på täcket och dem mellan bakbenen. Inte dem runt magen.
Tack alla för era svar,!

Nej hon är inte elak, hon blir bara grinig. Jag ringde hennes förra ägare och pratade ned henne, hon sa att hon hade varit lite små sur hos henne också ibland.
Och det jag menar med energi/vältränad. Det var mer som hon levde upp, hon var uttråkad förut och nu trivs hon och har fått mer energi!
Men tack för alla råden, skall ha dem i åtanke för framtiden

Tack alla för att ni har försökt hjälpa mig! Hon blev halt nu så veterinären var här idag och undersökte henne.

Hans svar var så här:
Allt hänger ihop med att hon är en travare, hon är öm i ryggen för att hon springer med bena snett bakåt, hon trampar inte under sig som en ridhäst skall, utan hon är ju gjord för trav. Därför belastas hennes framben extra mycket vilket har lett till att hon har blitt halt.(Både nu och gången i höstas). Eftersom hon springer fel, kan hon inte muskla upp sig rätt. Så det finns inget jag kan göra, utan det jag ska göra är att hitta en lagom balans i ridning, inte rida för mycket. Sedan skall jag inte rida långa ridpass heller,.:cry:
Det enda jag kunde göra för att hon skulle få lite mer muskler som bär henne "rätt" var att skritta i uppförsbackar. För då är hon tvungen att använda rumpan på ett effektivare sätt. Ryggen blir hon också öm i samband som hältan (ungefär), eftersom allt beror på hur mycket jag har ridit henne. (För hon kan inte bära upp ryggen rätt, beroende på hennes gång).
Han sammanfattning var väl att travare är inte gjord för ridning och håller kanske inte för det. De flesta travare som kommer ifrån banan har ju brister, sedan rider man in dem, men dem har fortfarande samma fel. De travare som egentligen har en chans som ridhäst är dem duktiga som går på travet.
Han sa att jag egentligen inte kunde göra något åt hennes rygg/hälta utan de enda jag ska göra är att rida i måttliga mängder. Så att hon inte får det.
Fast nu får hon såklart vila och promenader innan hon kan sättas tillbalka till måttlig ridning!

Sedan är hon divig som personlighet. Men visst tror jag att hennes humör har haft lite samband med ridning-(hältan/ryggen) också. Täcket tror jag te.x inte har ngt med att göra att hon har haft ont, för hon surar bara på spännena fram på täcket och dem mellan bakbenen. Inte dem runt magen.
Tack alla för era svar,!
Nja, både ja och nej skulle jag säga. Visst är travaren inte bygd för att trampa under sig på det sättet vi vill med vår ridning, men tränar man hästen rätt så blir det inget problem anser jag. Vänta nu tills hästen är ohalt och börja jobba henne från marken (tömkörning) och lär henne att jobba i rätt form utan belastning från ryttaren. Det finns en hel drös med trådar som handlar om det. Jag beställde hem en video och bok om tömkörning som jag lärt mig en hel del av. Annars är ju en tömkörningskurs finfint om man kan gå.

Jag tror också att du kanske behöver någon att träna för som dels förstår sig på travhästar och dels vet hur man ska träna upp rätt muskler på bästa sätt.

Angående tjurigheten med täckesgjordar och sadelgjord så har jag kört med godis till min travare. En godis när jag lagt på sadeln, en godis när jag dragit första hålet på sadelgjorden och sedan en godis innan jag suttit upp (efter att ha dragit sadelgjorden lite till). Jag har ignorerat att hon surat (hon sparkar dock inte, men hugger i luften däremot). nu är det världens bästa grej att dra sadelgjorden för henne :) Kan vara något att testa kanske???

ah tack för tipset. Hon är ett riktigt matvrak så det ska jag pröva! Dock känns det som han kanske har fel. Tydligen har många klagat på han och han anses inte vara så bra.
Varför jag tvekar är därför att jag påbörjade 2*20min promenader dagligen. Efter några dagar blev hon svullen vid kotorna. Så jag funderar om allt kanske har med att göra en kotledsinflammation? Jag vilade henne ifrån promenader några dagar och hon blev bättre. Igår gick jag endast en promenad och det blev en aning värre igen.

jag kan tänka mig att hon fick den när jag satte igång henne i höstas och att den har därefter blivit kronisk? Då veterinären trodde det endast avr stukning?
Jag tror hon kan ha kotledsinflammation eftersom hon har varit svullen och varm under hösten/vintern i benen/koterna och blitt det nu igen(därav kronisk?). Hon blir halt så fort jag ökar träningsmängden.
Jag köpte henne på sommaren och då hade hon inte varit speciellt mycket riden på sistonde, och jag läste att dem kunde få kotledsinflammation vid allt för kraftig igångsättning?

Vad tror ni?

Tycker veterinärens förklaring låter lite konstig :confused:

Tycker du ska åka in till klinik och utreda henne ordentligt för att få reda på hur allt står till.

Svaret från din veterinär påminner lite om det jag fick när min häst (också travare) fick en rörelsestörning i vänster bak. "Låt bli att rida på böjt spår, eftersom han går fint när han går rakt." var dennes slutsats. Jag nöjde mig inte med det svaret utan fick hästen undersökt på klinik där han kollades noga och blev bedövad i olika leder för att utesluta ledinflammationer. Visade sig ha låsningar i både bog och höft som förmodligen kommit av att ha blivit pressad för hårt i ridträningen efter travet och efter ett par kiropraktikerbehandlingar så kunde jag sätta igång hästen igen. Långsamt den här gången. Peppar, peppar så har inga låsningar återkommit och han kan ridas på både rakt och böjt spår nu.

Hade jag varit du så hade jag tagit hästen till en klinik, där de har möjlighet att röntga och göra andra utredningar än en veterinär som gör hembesök kan göra. Om de inte hittar något så gå vidare med kiropraktiker eller ET och kolla om det är låsningar/spänningar som gör att hästen går snett. Men börja med klinikbesök, om inte annat så för att kunna utesluta skador. Lycka till! :)

Tack för svaren! Hur mycket kostar ett sådant besök? Jag ska låta en annan veterinär komma och titta på henne först tänkte jag.

Hejsan.
Jag har ett varmblod sto som gör kosparkar när man spänner sadelgjorden och blir allmänt sur när man lägger på sadeln. Hon sparkas även när man skall spänna gjordarna på täckena, även spännena fram under halsen. Hon brukar då hugga i luften och försöker hota mig. Någon som har ett bra tips på hur man tränar bort dessa ovanor?

Sedan lossnar det mycket hårstrån när man borstar svansen, även när jag drar handen igenom. Är det för att dem fäller nu, som hon är extra känslig? Någon som har bra tips på vitamin tillskott? Jag har läst om biotin, är det bra?
Manen och pannlugg lossnar det däremot inte något.
Någon som kan komma med bra tips?:)

Jag hade gått igenom hästen i en grundlig vet-kontroll för att utesluta skador, spänningar, knutor osv. Ta med din sadel & be vet ta en titt på hur den verkar ligga på din häst. Om den klämmer eller på annat sätt är obehaglig för din häst. Jag hade inte antagit att det är olater som din häst pysslar med.

Något du får ha i bakhuvudet är också att hästen ju är ett flyktdjur, och de rovdjur som i det vilda jagar hästar/åsnor (ej zebror då de saknar manke) siktar alltid på manken. Därav har vi många hästar som av ren instinkt reagerar som din häst gör så snart en sadel, täcke etc skall läggas på ryggen, inte mindre när den ska spännas.

För svansens skull hade jag gett hästen en dos B-vitamin. EJ i flytande form då det mest är tillsatser i den. Pulverform eller pelletsform. Provat ACE-vitaminer? Det har hjälpt min häst bättra på den tunna hårremmen han har. Sen är ju morötter & äpplen aldrig onyttigt heller ;)

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·
Hästhantering Har nyligen köpt en häst som är irriterad vid sadling och som inte vill bli tränsad. Han är veterinärbesiktiad UA och genomgången av...
Svar
12
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka