Sparkar upp benet

C

C_V_B

Hej! Jag har en häst som inte är riktigt fräsch och han har inte varit det nu på ett tag. Vi håller på att leta igenom honom men det är inte det lättaste att hitta vad som är fel... :crazy::cry: Men för någon vecka sen slog det mig dock att när jag kratsar ena bakhoven (h.bak) så kickar han liksom upp benet innan han ställer ner det, så gör han inte när jag kratsar den andra bakhoven. Är det någon som har en häst som också gör såhär eller har någon aning om vad det kan vara? Han har inte gjort det förut och vilar han något ben så är det nästan alltid just h. bak. Han är totalt ohalt, har blivit kollad flera ggr av olika veterinärer.

Detta behöver ju inte ha något med att han är ofräsch att göra men just nu letar jag efter minsta lilla tecken på vad det är som kan vara fel...

Sv: Sparkar upp benet

Ingen som har någon idé om vad det kan vara?

då kommer det kanske högre upp ifrån? kors osv..sparkar han mot magen kan det vara ngt där.

Kan det vara en mild form av upphakning (patella) kanske? Eller tuppspattstendens? Svårt att säga när man inte vet hur det ser ut.

Hoppas att du lyckas hitta vad som felas honom i vilket fall som helst, det är ju jättejobbigt att gå och grunna och vara osäker!

Har också en häst som gör så. tror att det är nån slags patella hakningar. detta är på vänster bak och när man kratsar hoven så slår hon upp den väldigt högt, sedan vilar hon nästan bara på den hoven. men när benet är i rörelse så är det fullt normalt och hon slår inte upp benet. däremot om hon står stilla änge och är vädligt avslappnad så när hon ska bara skritta så slår hon upp benet högt och benet låser sig ungefär, men sedan går ner igen och är normalt.

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 875
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst sedan 1,5 mån tillbaka som jag har lite problem med när jag ska kratsa bakhovarna, framför allt på vänster sida...
Svar
8
· Visningar
3 249
Senast: Darkie
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: Vinur
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka