Sparkar sig på benen?!

S

sannabroling

Hästen jag ska ta på foder, sparkar sig på insidan av benen och slår ihop hovarna ibland och så. Hästen rids med boots, men sömmarna från skorna gör att han får ganska fula märken på benen, eller runt kronranden.. vad kan man göra åt det?? han har aldrig varit halt eller så... men är rädd att han kan bli??!

Sv: Sparkar sig på benen?!

Strykningen kan du inte göra så himla mycket åt mer än skydda hästen med strykkappor. Det andra, slå i sko får ju hovslagaren fixa till..ev göra överrullningen snabbare. Sedan så kanske hästen inte riktigt är i balans då den rids, träna upp balansen kan hjälpa till litegrann, men slå i sko kan ju din hovis fixa till.

Sv: Sparkar sig på benen?!

Ta reda på varför han gör det först.

Prata med hovslagaren och visa honom när du rider, så kommer han att se om problemet sitter i gången eller går att åtgärdas genom skoningen.

Andvänd alltid strykkappor och boots, var noga med att bootsen ska passa ordentligt, så att domn inte åker upp när han rids.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
834
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama