Sparkar för skänkeln

Sv: Sparkar för skänkeln

jag vet inte om vi talar om samma sak, men jag rider då och då en gammal travare som sparkar när man skänklar. det är för att någon idiot till person som har ridit in honom har tvingat honom att gå fram och därför ser han skänkeln som något negativt. jag rider med spö och det har gått bättre och bättre.

//lebrozo

Har inte orkat läsa igenom de andras svar, men det finns två alternativ:
1. Skippa att använda skänklarna som framåtdrivning utan använd smackningar och sits, som sidförande behöver man inte använda skänklar öht där räcker sitsen gott och väl med hjälp av förhållningar som förtydligar.
2. Vänj hästen vid "skänklarna" genom att använda handen från marken. Hästar är sällan kittliga, bara om de har spänningar. även om massör/kiro/ET kollat igenom kan det ändå vara spänningspunkter kvar, men förmodligen har hästen bara inte accepterat och förstått skänklarna helt. Vänj den vid tryck från handen från marken och kanske med skumma saker som spöt, petflaskor eller vad som helst.

En olydnat skulle jag inte kalla det. Att bestraffa en häst som inte gillar eller är rädd för hjälperna är som att säga "sluta äta din gris!" till en anorektiker.

Det är så vi har gjort hittils ridit utan skänklar..
Jag har provat vänja honom från marken, Det går hur bra som helst :D Så länge jag bara trycker lite försiktigt så har det gått hur bra som helst.. :D

Sen blir han väldigt sprallig i galoppen och bockar dom första stegen ( när man fattar galopp) Hur ska jag avvänja honom med det? Han gör inget sen när vi har galopperat ett tag... Jag har provat longera honom innan och det funkar.. då bockar han inte när han gjort av med överskottenergin... Jag har även provat att trava (när jag rider) en längre stund för att han inte ska bocka när jag fattar galopp, Men det funkade inte..

Några förslag, från er kunniga buke folk :bump: :D ?

DET är en olydnad. Du känner din häst bäst och vet hur du ska hantera det, sätta hårt mot hårt och dra upp huvudet på hästen eller smyga in galoppfattningarna så hästen inte märker att den galopperar - galoppera några språng - berömma - sakta av.
Antingen negativ förstärkning eller positiv..

Men man kan också fundera på varför hästen bockar. Kanske den inte är redo för samlingen som den tycker att den behöver i galopp? Till skillnad från traven så kan häten inte låsa ryggen lika lätt i galopp. Då kan man också börja misstänka sadeln. Eller att hästen ycker ryttaren sitter i obalans ELLER att du kommer åt den med skänkeln som han uppenbarligen inte gillar.

Hästar gör gärna så att de reagerar för säkerhets skull om de varit med om något obehagligt i sammanhanget tidigare. Uteslut alla möjligheter till fel, korrigera och hoppas på det bästa :)

Tillägg ang. skänkeln: Låt inte HELT bli att använda underskänklarna. Rid med låren men när du t ex ska böja på en volt - låt gärna underskänkeln ligga emot hästen utan särskilt mycket tryck. Det gäller att härda lite i taget efter eget omdöme, at helt låta bli är inget alternativ. Om det inte blir livsfarligt annars :crazy:

Gör INTE misstaget som jag bevittnadepå en känslig häst - hästen blev totalstressad av skänkeln, särskilt om den hamnade för långt bakåt så ryttaren skulle "härda" hästen genom att sparka den och ryta till varje gång hästen överreagerade på skänkeln. Hästen ifråga var vettskrämd och hyperstressad.
När de skulle gå ut ur manegen klev den ner sej med kotan på en hård kant och blev blockhalt pga att den var för stressad för att se vart den satte fötterna.

Okej... Snart börjar tränaren komma ut till vårat stall i alla fall :D

Idag var han helt underbar :love: Skritta först typ 40 min, och jobbade på i skritt, Sen travade vi ett tag, Sen galopperade vi på en bred lång väg :D
först fattade jag galoppen och han gjorde ingenting, Man kände att han tänkte göra det men gjorde det inte :D Sen gick han hur lugn och stadig galopp som helst :D

Hur nöjd som helst med min fina pålle :D

Tack för alla svar :D

Kan lägga ut några gamla bilder på honom för skojs skull :D Nu är han dock mkt finare och så har han ridman nu Ska försöka fixa några nya bilder nu till helgen om nån är intresserad att se honom :D aja här är några gamla iaf..

a3de3a55745411615eb6192446a21dc9.jpg

bbd8c21cfa994984622218f394c35d68.jpg

9f6cd173875752f306ca2ff768e5ce66.jpg

e9e9224f571f031f99bb1d70079fe85d.jpg

e57343b9fb858cf4475cc7f310341c2b.jpg

43f46f5ab310c848597dbe92479c1d53.jpg

e8cbbdf1216003587567d000e4874fc5.jpg

Oj, den här är riktigt gammal :D (ignorera min sits, Får världens sämsta sits i hoppsadeln) Han är så liten (det minsta varmblodet jag sett faktiskt) Han är D-ponny
Än så länge så har han aldrig haft ont i ryggen eller varit öm så än så länge orkar han nog mig (?) eller vad tror ni? Jag är ungefär 168 och väger ungeäfr 55,

(Tror det här kortet är ett år gammalt, Nu är han mkt finare:D)

ae7716200a23861d6aa228f1d03af93c.jpg

Se upp med dom där bakbenen, hästen tar breeda steg ;) väldigt slitande..

Jättesöt häst :)

Sådär brett springer han när han busar upp sig;D Annars går han faktiskt vanligt;D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
L
Hästvård Mitt sto är fem år och diagnostiserad med kot- och knäledsinflammation båda fram. Jag köpte henne i slutet av förra sommaren då hon...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 912
Senast: lasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar