Sparkar efter hinder

ziri

Trådstartare
Jag har en häst som sparkar bakut direct efter hinder. Regält. Han är 10 år, han tävlat La/La. Aldrig varit skadad, är inte skadad, kollad i somras;) Hans sadel är prima, han har haft den modellen, den storleken och bomvid hela livet. Han lär inte vara skadad. Han har ett väldigt fint steg och mycket fin i kroppen.
Så, direct efter hinder, och ibland när man ber honom att galoppera fortare.
Tacksam för alla svar!:D

Min första tanke är.... humör? ;)

Vissa hästar har attityd, se bara på världscupen. Det finns flera av topphästarna som kickar när de "pushas" lite eller slår i en bom. De bara är sådana. Men attityden och den egna viljan/glädjen är också det som gör att dem till bra hopphästar.

Jämnrör bara med den här (tog ett tag att hitta en vettig video men har man sett den på större tävlingar vet man att det minst sagt är en "uttrycksfull" häst :D):

Den hästen bara är sådan. Man får bara gilla läget och rida med dem inte mot dem.

Jag gillar hästar med hårt huvud och mycket vilja, de som vill hoppa (och nästan blir arga när de slår i en bom), kan ta egna beslut. Hopphästar som inte vill och inte försöker är det värsta som finns. Bättre med en häst som kickar en en som stannar och är feg.

Menar SJÄLVKLART inte att TS inte ska kolla upp diverse orsaker till obehag (smärta, skav, riding) först men att det kan finnas andra orsaker som bara ÄR som de är.

Hans sadel är prima, han har haft den modellen, den storleken och bomvid hela livet.

Måste bara komma med en pekpinne (och känner mig som en gnällkärring).
Hästarna ändras ju med träningen, det som passat helt superperfekt innan kanske inte passar längre. Hästen behöver absolut inte vara skadad, men han kanske musklat sig annorlunda och då kanske den tidigare välsittande sadeln nyper någonstans.

Annars så, gör han likadant oberoende av höjd på hindren? Alltså även på låga? Tänker om han gör så efter att ha tagit i lite mer på högre hinder, eller om det alltid är så.

Jag har en häst som sparkar bakut direct efter hinder. Regält. Han är 10 år, han tävlat La/La. Aldrig varit skadad, är inte skadad, kollad i somras;) Hans sadel är prima, han har haft den modellen, den storleken och bomvid hela livet. Han lär inte vara skadad. Han har ett väldigt fint steg och mycket fin i kroppen.
Så, direct efter hinder, och ibland när man ber honom att galoppera fortare.
Tacksam för alla svar!:D
Jag har faktiskt haft flera olika hästar som gjort så, även upp i åldrarna.
Men vanligast är det ju kanske att unghästar gör så, att dom flyger i luften efter hinderna.

Men som sagt jag hade en innan som gjorde så även när hon blev äldre, både efter hinderna och varje gång jag kortade tyglarna.

Det var bara att leva med att hon va sån, ochsen rida med en STOOOR röd rosett i svansen på tävlingar ;)

Måste bara komma med en pekpinne (och känner mig som en gnällkärring).
Hästarna ändras ju med träningen, det som passat helt superperfekt innan kanske inte passar längre. Hästen behöver absolut inte vara skadad, men han kanske musklat sig annorlunda och då kanske den tidigare välsittande sadeln nyper någonstans.

Annars så, gör han likadant oberoende av höjd på hindren? Alltså även på låga? Tänker om han gör så efter att ha tagit i lite mer på högre hinder, eller om det alltid är så.
Nopp, på sockerbitar också!;)

Fungerade lite om han alltid gjort så?

Är det inte ett nytt beteende skulle jag som sagt misstänka att det är något man mer eller mindre får leva med.
Ja, enligt förra ägaren, förra tränaren, och förrförra ägaren... Men man vet ju aldrig!:devil: Dessutomhar de förra ägarna tävlat LA/LA, så det måste ju gå...

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Bullen22
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka